• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Te csak hallgass! Zene Címlap

Ezt még Adorno sem utálná: új lemezt készített a Váczi Dániel Multet

Szerző: Wagner Sára2019. február 13.
Facebook Twitter E-mail

2018 végén jelent meg a Váczi Dániel Multet első lemeze Reticular címmel. A lemez bemutató koncertjére február 20-án kerül sor az Opus Jazz Clubban. Lemez- és koncertajánlónkban a rögzített, és az Opusban élőben felcsendülő hangok mögötti elképzelések nyomába eredünk Váczi Dániel idegenvezetésével.

A lemez meghallgatható ide kattintva.  

„Él egy angyal, Sonifer, aki a szivárvány tizenkét színéből fűz gyöngyöt. A nappal gyűjtött gyöngyökből alkonyattájt elkészíti az aznapi színsort, majd ezt ismételgetve fűzi láncát egész éjjel. Amikor elkészült, néhány szemet megérint ujjával: ezek hajnalban, ahogy tekintetét végighordozza az elkészült füzéren, sorra felvillannak.” – szól a próza nyelvén a lemez és Váczi retikuláris rendszerének egyik mozgatórúgója. Végső Zoltán szerint a lemezről a magyar jazz múzeumában azt írják majd, hogy rajta

„mint jelölőponton keresztül húzódik a XX. századi klasszikus zene és a jazz határvonala, amelynek mentén a két oldal egymással fedésbe hozható”.

Az ÉS-kritikát tovább olvasva szerzője e sorokat meg is magyarázza: az általa kompozíciós technikaként hivatkozott retikuláris koncepció „kiindulópontja a schönbergi dodekafónia, a tizenkét félhang előre meghatározott sora, a „Reihe”, majd a különféle módokon, fordításokkal, polifon átlapolódásokkal, kiterjesztésekkel létrehozott gazdag hangmátrixok képezik azt a meglehetősen nagyra növekvő játszóteret, ahol a kötött szabályokat érvényesíteni lehet.”

Mindenki vonja le a megfelelő következtetéseket, hogy a Google-keresés alkalmával a retikuláris koncepció hívószavára a Váczi Dániel Multetről szóló anyagok mellett miért egy, az agytörzsről szóló tudományos értekezést dob ki a gép.

A retikuláris jelentése hálózat, a fogalom a lemez címében is arra a (nem csak) zeneszerzői elképzelésre (és megvalósulására) utal, hogy a vizualitásnak, a tér–idő dimenzióinak, és a hangoknak összefüggései megjeleníthetőek, hallathatóak, egyik a másik nyelvére dekódolható.

„A hangoknak a színekkel való megfeleltetése régóta foglalkoztatja az embereket. Szembeötlő a hasonlóság abban, ahogy a színek folytonosan növekvő rezgésszámukkal a vöröstől az ibolyáig színkört tudnak alkotni, és ahogy a zenei hangok egy oktávot emelkedve szintén körré zárulnak.”

A zenei rendszernek, melyben e lemez is elhelyezhető, egyik része gépesített, hangokat, és azok megszólalásának időpontját képes irányítani, de szabad teret – és azért időt is – ad a zenészeknek a játékra:

„Ahogy nem létezik totálisan szabad improvizáció, úgy nem lehet totálisan megszabni azt sem, hogy mit hogyan játsszon az előadó.”

Váczi le sem tagadhatná, hogy – biológusi múltjára most idő, se tér sincs kitérni – tudományos pályán is mozog: az iASK ösztöndíjasaként Kőszeg térszerkezetéből kiindulva kutatta az interaktív zenélés lehetőségeit, egyik projektjében a város útvonalhálózatát zenévé transzformálta.

A Váczi Dániel Multet tagjai az alapító mellett – munkásságáról lásd Jávorszky-cikkét – Ávéd János szaxofonos–zeneszerző, aki a MAO szólistájaként többek között Eötvös Péterrel, Chris Potterrel és Bob Mintzerrel játszott együtt; Fenyvesi Márton, gitáros–zeneszerző, és hangszerelő, akinek „zenészprofiljai” a jazz szcénától kezdve a populáris műfajokig terjednek, dolgozott együtt Szalóki Ágival, Balázs Elemérrel, Szederrel, a MAO-val, tagja többek között az Ávéd János Balance formációnak, valamint a Dés András Triónak és a Dés András Quartetnek; Sárvári Kovács Zsolt dobos, a Váczi Dániel Trió, az Ávéd János Quartet és a Jelen Trio tagja; és Horváth Balázs bőgős, a Váczi Dániel Trió harmadik tagja, sokáig a Dresch Quartettel is játszott, jelenleg olyan formációkban hallhatjuk, mint a Borbély Mihály Trió, a Borbély Mihály Quartet, a Karosi Júlia Quartet és a Trio Minor.

A zenekar tagjai a kísérletezést nem megvető muzsikusok, más formációkban is játszanak együtt, a magyar zenei élet hálózatának meghatározó kapcsolódásait reprezentálják. A Reticular lemez a zeneszerzés forradalmasításával a klasszikus zene és a jazz sokrétű fonalait szövi tovább – visszacsatolva a bevezetőre, úgy is mondhatnánk, hogy gyöngyöket fűz –, utat nyit új fejezetek megírására, de tiszteleg a hagyományok előtt is. E kettőség (melyben olykor nehéz egyensúlyt találni) a világegyetem legalapvetőbb törvényei és a szabad döntés egységét hallatja a lemezen. Aki szereti a zene kihívásait, annak a Reticular kötelező „olvasmány”. Meg merem kockáztatni, hogy ezt még Adorno sem utálná.

Kísérőszöveg a lemez hallgatásához:

„A Multetben leginkább a kompozíció és az improvizáció közötti lavírozással játszottunk. A lemez négy részből áll, 12 trackre oszlik, egyfajta lenyomata annak, ahová eddig eljutottunk, de még messze nem minden lehetőség van benne kiaknázva. Az egyik legizgalmasabb irány, ami már a lemezen is megjelenik a Fabula gépzongorás részeiben, az idővel való játék: a folytonos gyorsulás vagy lassulás.

A lemez első trackje, a Gordius Nemes Péter szobrára utal, melyre strukturálisan reflektáltam. Kilenc hajlított bükkfarúdból álló egységek bogozódnak össze csomóvá, és ezek a kilences egységek három ponton vannak összecsavarozva: az elején, a közepén és a végén. A hét tételből felépülő Opus 72 első tételeiből az Essence adja a tételek esszenciáját, ami egy 72 hangú retikulum és improvizáció – ez az egyetlen szigorúan vett retikuláris improvizáció a lemezen. A Prologban egyre sűrűbbek a hangok a bőgőnél és a gitárnál, a „főtémát” a két szaxofon játssza. A Grooveban maga a groove és a témaszerű részek szintén az esszenciából származnak, efölött improvizálunk szabadon.

A Ballad ballada-jellegű, lassú, modális improvizáció az esszenciából kiemelt 12 hangú bőgő szólamon. A Condenseben három félegész skálában (1-2-es modellskála) improvizálunk, a skálaváltások egyre sűrűbben követik egymást a három hangszeren. A Jazz egy hagyományos modern jazzhangvételű improvizatív geg a „főtéma” hangjaira, ás vágül az Az Epilog szabad improvizáció a gépzongorára írott hatszólamú kánon-fúga fölött. 2015-ben írtam egy darabot kamaraegyüttesre és gépzongorára Fabula az idők kezdetéről címmel. Ennek Multet-verziója a Fabula, sok improvizációval, más hangszereléssel, de strukturájában megőrizve az eredeti formát. A Ligeti Groove természetesen Ligeti Györgyre utal, zongoraetüdjeinek bizonyos jellegzetességei inspiráltak a megírásában. A lemezborítón a fekete és fehér, zongorabillentyűkre utaló téglalapocskák mutatják a bőgő (pentaton, fekete billentyűk), a gitár (diatonikus, fehér billentyűk) és a két szaxofon hangrendszerét.”

jazz cd zene lemez adorno
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMartha Argerichet tiszteletbeli tagjává választotta a bécsi Konzerthaus
Következő bejegyzés Anne-Sophie Mutter nyerte el a Polar zenei díjat

Ajánlott Bejegyzések

A berlini Tempelhof repülőtér
Intermezzo

Egy repülőtér hangárjában indítja az őszi évadot a berlini Komische Oper

2023. március 23.1 perc olvasás
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Eötvös Péter: „Az egész program az emberi érzésvilág hangzó tükre” 

2023. március 23.6 perc olvasás
Vass András - forrás: Pannon Filharmonikusok
Intermezzo

Vass András: „Az élményszerűséghez több kell a gyártósornál”

2023. március 23.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.