Ezekben a napokban komolyan beindul az idei árverési szezon. Február vége és március eleje már igazi nagyhét a londoni aukciósházakban: a Christie’snél modern és impresszionista, valamint háború utáni és kortárs árverést is tartanak, de kalapács alá kerül a néhai rockénekes George Michael kollekciója is; a Sotheby’s ugyancsak kínál modern és impresszionista munkákat, de lesz szürrealista, kortárs és női művészek munkáit kínáló árverésük is; a Phillips ugyancsak válogatott 20. századi és kortárs anyaggal jelentkezik.
A számos sztár-tétel közül – Monet-tól Lichtensteinig, Magritte-tól Richterig, Hockney-tól Kandinszkijig, Schielétől Picassóig, Degas-tól Giacomettiig, Damien Hirsttől Auguste Rodinig – mi most egy olyan művet mutatunk be, amelynek szereplését kiemelt várakozás előzi meg, hiszen festője tavaly óta a legdrágább élő női alkotó a világon.
Jenny Saville Propped (Megtámasztva, vagy Támaszkodva) című, 1992-ben, még egyetemi évei alatt festett meztelen önarcképéért 2018 októberében a Sotheby’s londoni árverésén fizettek 9.537.250 fontot (12.427.037 dollár; 3,530 milliárd forint; pedig a kép becsértékét előzetesen „mindössze” 3–4 millió fontra tartották), amivel az 1970-ben született brit festőnő alaposan túlszárnyalta korábbi, 2016 júniusa óta tartott 6.813.000 fontos egyéni csúcs-árát.
Saville új rekordja előtt a legdrágább élő női művész Cady Noland volt, akinek Bluewald című 1989-es művéért 2015 májusában a Christie’s New York-i árverésén adtak 9.797.000 dollárt.
Saville csúcsdöntő képén a meztelen női test látványa mellett a belga feminista filozófus, Luce Irigaray (1930) This Sex Which Is Not One című, 1985-ben megjelent könyvéből vett sorok is olvashatók: „If we continue to speak in this sameness – speak as men have spoken for centuries, we will fail each other. Again, words will pass through our bodies, above our heads – disappear, make us disappear”
„Ha továbbra is ugyanúgy beszélünk, ahogy a férfiak beszélnek évszázadok óta, akkor nem fogjuk érteni egymást. A szavak megint csak át fognak hatolni a testünkön, átmennek a fejünkön – eltűnnek, és egyúttal eltüntetnek bennünket is.”
A most a Sotheby’s esti Post-War and Contemporary aukcióján kalapács alá kerülő Saville-festmény címe Juncture (Helyzet), 1994-ben készült, ezen is egy meztelen női test látható, és az árverezőház előzetesen 5–7 millió font (6,5–9,1 millió dollár) közötti értékűre becsüli. Hogy mennyiért fog elkelni, azt majd március 5-én este meglátjuk, de ha csak a becsértéke alsó határán venné is meg valaki (miközben persze az sem kizárt, hogy akár új csúcsot is döntenek a licitek), már akkor sem lenne rossz üzlet annak, aki 2009-ben a Christie’s árverésén megvette: akkor ugyanis 457.250 fontot fizetett érte, vagyis egy mostani eladás akár több mint tízszeres nyereséget is hozhatna neki.