Papageno Radio
- hirdetés -
Blogok Budapesti Tavaszi Fesztivál A koreográfus, aki zeneként tekint a táncra

A koreográfus, aki zeneként tekint a táncra

A Marokkóban született, Izraelben felnőtt, Franciaországban élő Emanuel Gat különleges utat járt be: először zenét tanult, karmesternek készült, aztán 23 évesen táncolni kezdett, három évvel később pedig elkészítette első koreográfiáját. Nem véletlen tehát, hogy zeneként tekint a táncra. SUNNY című előadását áprilisban mi is megnézhetjük a Trafóban.

- hirdetés -

A zene Gat számára nem kezdőpont, de nem is megoldás, mert – mint egy helyütt írja – a táncot zene nélkül is hallanunk kell. Hang(szer)ként kezeli táncosait is, fogalmazhatunk úgy is, mindegyik külön szólamot képez, hol egymás mellett futnak párhuzamosan, hol szervesen összekapcsolódnak, egyetlen önálló organizmust alkotva.

- hirdetés -

Emanuel Gatot, aki áprilisban hatodik alkalommal lép fel Budapesten, épp a SUNNY kapcsán kérték egy interjúban arra, definiálja magát. A kérdés egyszerre könnyű és nehéz. Lehet rá tényszerű és filozofikusabb választ adni. Gat ez utóbbit választotta: „Nem hiszem, hogy ezt a kérdést kívülről befelé kell feltenni, inkább mindig a másik irányból. Nem próbálkozom azzal, hogy kulturális, történelmi, földrajzi, nemzeti vagy művészi kontextusba helyezve határozzam meg magam. Én is teszem a dolgom, ők is teszik a dolgukat, aztán feltesszük a kérdést, ez hogyan reflektál a kultúrára, hogyan kapcsolódik a kontextushoz. Nem élünk buborékban: kulturális, történelmi, politikai, gazdasági kontextusban létezünk. De én nem erre reflektálva alkotok. Hagyom, hogy a művészi alkotófolyamat irányítson.” Gatot szerint ugyanis az alkotás maga érdekesebb, mint a későbbi produktum, számára a felfedezés, a leleplezés, a dolgok mélyére ásás több izgalmat tartogat, mint a tervezés.

Ide kapcsolódik:
1. ablak: Utazás a télbe

Ez a módszer a performer és zenész Awir Leon számára nem volt új. Leon ugyanis nyolc évig táncolt Emanuel Gat társulatában, eközben viszont a zenét sem hagyta abba. Amikor a SUNNY körvonalazódni kezdett, úgy érezte, szeretné a táncot lassan befejezni, és csak a zenére koncentrálni. Gat reakciója nem is lehetett volna ideálisabb:

„Oké, akkor ne táncolj, hanem csináld a zenét.”

Így aztán együtt álmodták meg a SUNNY-t, ami kategorizálhatatlan, egyszerre élőzenei koncert és vibráló koreográfiai felfedezőút.

Ide kapcsolódik:
Stravinsky és Gould a mozdulatok nyelvén

A darab premierje 2016-ban volt a Velencei Biennálén, azóta a fél világot bejárta. Ritkán látni, hogy a zenét eltáncolják a színpadon. Játékos fantázia, drágakő, a legszebb emberi kapcsolatok metaforája. És ez csak néhány jelző az előadásról, amelyről a Le Figaro kritikusa így írt: „Emanuel Gat mesterművet hoz létre mikor megalkotja a SUNNY-t. A színpadon Marvin Gaye azonos című dala adja meg az alaphangzást, Awir Leon épít élő zeneiséget köré. Gat úgy alkalmazkodik az elektronikus zenéhez, hogy közben hű marad saját, eredeti stílusához. Magán a virtuóz táncon túl, a mű az előadók közötti kapcsolatok színpadon való megszületéséből áll. Hosszúra nyúló csendek, bravúros jelmezek, játékosság, metsző pillantások és kitörő kacajok alkotják meg az előadás világát, amiben túlcsordul az ifjúság, az életöröm és a derű.”

A BTF háttéranyagait keressétek tematikus blogunkban.

Az előadás április 12-én és 13-án a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében látható a Trafóban.

(Via Trafó, Exberliner.com)

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.