Piano Day: ötödik éve, 2015 óta ünneplik a világban a zongora napját, a hangszer billentyűinek száma alapján stílszerűen az év 88. napján. A kapcsolódó magyarországi események március 29-én a Müpában lesznek, az est fénypontja az ukrán gyökerű zongorista, a „folyamatos zene” atyja, a Magyarországon először hallható Lubomyr Melnyk fellépése lesz.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
A Piano Dayt az idén a Müpában két telt házas koncertet is adó Nils Frahm álmodta és valósította meg először, 2015-ben. A neoklasszikus/modern klasszikus zene sztárja úgy gondolta, hogy annyi világnap mellé nem fog ártani, ha a talán mind közül legnagyobb hangszer is kap egy kis pluszünneplést. És persze minden más is, ami körbeveszi: a zongoristák, a zongorára komponálók, a zongorakészítők, a zongorahangolók, a zongoraköltöztetők – na és a hallgatók. A kezdeményezés gyorsan nagy nemzetközi eseménnyé vált, Magyarország harmadszor csatlakozik a hivatalos résztvevőkhöz, és egészen biztosan az egyik legjobb fellépőnévsorral.
Az egész napos, a Müpa teljes épületét „bezongorázó” – és az esti koncerteket leszámítva ingyenes – programban szerepelni fog a Magyarországon élő és alkotó világhírű zongorakészítő, David Klavins, aki bemutatja a „billentyűnként egy húr” alapelvén épült innovatív hangszerét, az Una Cordát (és aki Frahmnak is készít hangszert, valamint a Piano Dayt is közösen találták ki).
Zenél Gyöngyösi Gábor, a Fender Rhodes elektromos zongora kiválósága, a modern klasszikus mezőnyből pedig két olasz tehetség, a termékeny és sokszínűen dolgozó Luca Longobardi, valamint a puritánabb, ambientes vénájú Ed Carlsen, továbbá itt lesz a Piano Day zeneszerzői pályázatának díjátadója is. Az esti koncerten a Fesztivál Színházban a modern klasszikus zongorazene két legelkötelezettebb hazai képviselője, Vaghy és Iamyank vezeti fel Lubomyr Melnyket.
Az 1948-as születésű előadó mára nemcsak a zongora, de úgy általában is a posztminimalista kortárs klasszikus zene kiemelkedő alakja. A hatvanas évek vége óta aktív Melnyk vetette fel a folyamatos zene ideáját, ez a technika a szélsőségesen gyors játékon, szinte állandó pedálhasználaton alapszik, és szüntelenül egybeolvadó, összeütköző rezonanciákat kelt életre – ha valaki, akkor Melnyk tényleg sokszoros világbajnok a megszállott és elkötelezett gyakorlást igénylő gyors játékban.
Forradalmiságát évtizedekig nem ismerték el konzervatív klasszikus zenei körökben, ám meditatív, és eksztatikus energiákból felépülő, végtelenül komplex darabjai a modern klasszikus zene új generációjával végre eljutottak az azokat megillető helyre. A hangszer egyik legnagyobb mestere, sőt sokak szerint „a zongora prófétája” játékával biztosan beragyogja majd a termet és felejthetetlenné teszi az estét.