A tánc minden bravúrját felvonultatja új Balanchine-koreográfiájában a Magyar Nemzeti Balett

George Balanchine - forrás: The New Yorker / newyorker.com

Először látható Magyarországon a korszakos 20. századi grúz koreográfus, George Balanchine Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban. A rendkívüli felkészültséget igénylő darab egy korábban bemutatott Balanchine-alkotással, a Téma és variációkkal, valamint Harald Lander Etűdök című koreográfiájával látható egy esten. Az Opera Zenekart Kollár Imre vezényli.

Az est mindhárom produkciója a 20. század derekán, 1947 és 1950 között született, mégsem egyértelműen modern alkotások, hisz mindkét koreográfus jellemzően és meghatározóan alkalmazta munkáiban a klasszikus balett minden elemét. Mindhárom koreográfia a balett-technika bravúrjainak felvonultatásáról szól. Talán nem túlzás állítani:

ha valaki a klasszikus balettről szeretne tanulni, akkor itt egy este alatt minden lényegi elemet megismerhet.

George Balanchine 1950-ben bemutatott, 13 perces Sylvia Pas de Deux-je Léo Delibes Sylvia című egész estés balettjének zenei részleteire készült, és a klasszikus balett által gyakran alkalmazott pas de deux, azaz kettős felvonultatására vállalkozik.

A pas de deux részei: az entreé (a szólisták érkezése), az adagio (amely a lassú, statikus része a kettősnek), majd a variációk (ahol a szólisták bravúros tudásukat csillogtatják meg egyenként – rendszerint itt látunk technikás forgásokat, ugrásokat), és ezt követi a coda (ahol ismét közösen táncolnak, lezárva a pas de deux-t).

A produkciót a Magyar Nemzeti Balett szólistáinak a New York-i jogtulajdonos, a balettsztár-családból érkező Marina Eglevsky személyesen tanítja be. A darabot az együttes berkein belül a március 15. alkalmából a Magyar Érdemrend középkeresztje a csillaggal címmel frissen kitüntetett Dózsa Imre balettmester fogja gondozni.

Ide kapcsolódik:
Budapest vonzóbb a Bolsojnál és a Mariinszkijnél – bemutatjuk a Nemzeti Balett két új szólistáját

A Sylvia Pas de Deux-t a másik Balanchinekoreográfia, a Csajkovszkij zenéjére komponált Téma és variációk követi, amely a klasszikus balett elemeit különböző változatokban bemutató, úgynevezett szimfonikus balett. A darabot, amit 2017 őszén a Klasszik 47°N19°E c. balettesten ugyancsak az Etűdök című balettel párosítva szerepelt először a Magyar Nemzeti Balett repertoárján, John Clifford tanította be az együttesnek, amelyet most Aradi Mária és Venekei Marianna balettmester próbálja újra a táncosokkal.

Ugyancsak a műfaj nehézségeiről és a vele járó küzdelem szépségeiről szól a szünet után Harald Lander Etűdök című darabja, amely Carl Czerny kompozíciókra készült Knudåge Riisager zenekari hangszerelésében. A közel 40 perces műben egy teljes balettgyakorlat sűrűsödik össze, amiben a koreográfus szándéka szerint az mutatkozik meg, hogy a légiesen könnyednek, szórakoztatónak és finomnak tűnő klasszikus balett mögött milyen irtózatos erőfeszítések sora áll. A darabot, amely bármely klasszikus balettegyüttes számára rang, ha műsorára tűzhetik, a Magyar Nemzeti Balett 2014. március 22-én mutatta be, akkor Johnny Eliasen betanításában. Az Etűdöket most Pongor Ildikó, Rujsz Edit, Venekei Marianna és Szirb György balettmesterek próbálják az együttessel.

Ide kapcsolódik:
Újabb nemzetközi sikert ért el a Magyar Nemzeti Balettintézet növendéke

Az OMG estet a közönség összesen hat alkalommal láthatja az évadban az Erkel Színház műsorán, 2019. március 22-én, 23-án, 24-én két alkalommal, 27-én és 28-án.

A három produkcióban a Magyar Nemzeti Balett majd minden szólistája – Melnik Tatiana, Sarkissova Karina, Balaban Cristina, Felméry Lili, Ivanova-Szkoblikova Szofia, Oláh Zoltán, Leblanc Gergely, Balázsi Gergő Ármin, Lagunov Ievgen – főszerephez jut, két produkcióban is fellép a 2018/2019-es évad Étoile-ja, Timofeev Dmitry, és a címzetes magántáncosok közül Kim Minjung, Kosyreva Diana, Pokhodnykh Ellina, Rónai András, Diachkov Dmitry, valamint Morimoto Ryosuke is látható szóló szerepekben.