• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Müpa magazin Tánc Címlap

Amelia Rudolph: „Minden érzékszervemmel megismertem a hegyeket”

Szerző: Jászay Tamás2019. március 28.
Facebook Twitter E-mail
BANDALOOP - fotó: Network Online SS17 | James Adamson, Jorg Badura; forrás: facebook.com/pg/Projectbandaloop

Újra Budapesten a BANDALOOP, a vertikális tánc műfajának ismert csapata. Amelia Rudolph társulatvezető-koreográfus hegymászásról és függőségről is mesélt.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

– Miért döntött úgy, hogy a feje tetejére állítja a színpadot?

– Gyerekkorom óta életem része a tánc és a gimnasztika. Kaliforniába költöztem, és a barátaim elvittek a Yosemite Nemzeti Parkba, ahol beleszerettem a hegymászásba. Az egész testemmel, minden érzékszervemmel megismertem a hegyeket. Mivel az ember sosem egyedül mászik, a dolog a függésről is szól. És jött a következő lépés: hogyan változik a tánc, ha egy sziklafalon adjuk elő?

Mászás közben kísérleteztem azzal, hogyan hat rám a gravitáció.

Amikor 1991-ben létrejött a BANDALOOP, a mászás elemei beépültek a koreográfiákba. A Stringsen is nyomot hagyott mindez.

BANDALOOP – forrás: facebook.com/Projectbandaloop

– Munkáiról az amerikai tánc 2017-ben elhunyt nagyasszonya, Trisha Brown jut eszembe.

– Ő komoly inspirációt jelentett a pályámon. Óriási megtiszteltetés volt, amikor 2013-ban a Kaliforniai Egyetemen én adhattam elő híres, 1970-es művét, a Man Walking Down the Side of a Building címűt, amelyben egy kötélhez erősítve sétált le egy magasház oldalán. Úttörőként tekintek rá, aki a színházépületen kívüli műfajokban forradalmit alkotott.

https://www.facebook.com/Projectbandaloop/videos/297962690820418/

– A BANDALOOP munkái kapcsán a tánc, a színház, a cirkusz egyaránt hívószó.

– A vertikális tánc a zsánerünk: egyértelműen a tánchoz sorolom magunkat, azon belül egy alműfajt képviselünk, amit az egész világon csak két-három tucat társulat űz. Én a cirkuszon kívül helyezem magunkat, de vannak alkotók, akik máshogy gondolkodnak erről. És vannak színházi elemek is: a táncosok beszélnek, a zenészek játszanak a magasban…

BANDALOOP – fotó: George Simian

– 2017 őszén, Budapesten a Kálvin téri irodaház falán táncoltak, most a Müpa oldalán, majd a Fesztivál Színházban lépnek fel. Miben más a kétfajta tér?

Amikor egy középület falán táncolunk, az első mindig a közönség hitetlenkedése, a táncot csak ezután ismerik fel. Ilyenkor távol vagyunk a nézőktől, akik mind felfelé néznek, és ezzel is számolnunk kell. Egy színházteremben jóval intimebb a kapcsolat a nézővel, ahol eleve táncként figyelik, amit látnak.

A gravitációt persze itt is ugyanúgy használjuk, mint odakint, ez pedig váratlanul és felszabadítóan hat.

Koreográfusként a kötelekre csak eszközként tekintek: az érdekel, hogyan szolgálják a táncot.

A cél is ugyanaz kint és bent: megváltoztatni a mozgás és a gravitáció megszokott perspektíváit.

– Mi inspirálta a Strings című előadást?

– Amiben a BANDALOOP táncosai és a hegymászók hasonlítanak, az a biztosítókötéllel ápolt intenzív kapcsolat. A kötél rengeteg dolgot jelent: biztonságot, szabadságot, függőséget, egy olyan pont elérését, amire amúgy nem volna lehetőség.

Ide kapcsolódik:
Szergej Prokofjev unokájával készített új koreográfiát a BANDALOOP

A Stringsben innen indultam el, hogy aztán metaforikus szinten kutassam, mikor segít a kötél, mikor jelent akadályt, és ez hogyan fordítható le az emberi kapcsolatok nyelvére.

A Tavaszi Fesztivál háttéranyagait megtalálja tematikus blogunkban.

interjú müpa tánc színház cirkusz hegymászás müpa magazin BTF btf 2019 budapesti tavaszi fesztivál 2019 bandaloop kötél strings
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPsota Irén, aki hitt a tehetség mindenhatóságában
Következő bejegyzés Közös koncertet ad Oláh Vilmos és Balog József

Ajánlott Bejegyzések

Hollerung Gábor - forrás: Müpa
Müpa magazin

Korngold és Shakespeare – Szimfonikus színházi játékot mutat be a BDZ

2023. február 1.2 perc olvasás
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba
Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

2023. február 1.4 perc olvasás
Gurubi Ágnes - fotó: Bazánth Ivola
Így írunk mi

Így írunk mi – Új blog indul a Papagenón

2023. január 31.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.