Papageno Radio
Blogok art quarter budapest Először láthatók együtt Sugár János „soxorosító” grafikai sorozatai

Először láthatók együtt Sugár János „soxorosító” grafikai sorozatai

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A Történet a nulladik évből című kiállításon, 2019. április 5. és május 10. között az Art Quarter Budapestben először lesznek együtt láthatók Sugár János 1986 és 1990 között készült, kis példányszámú grafikai sorozatai. A művek képi világa bepillantást nyújt Sugár narratív művészetének ikonológiájába.

Már Sugár János korai rajzai, vázlatai és tervei, amelyek között a rajzos napló forma is szerepet kapott, intenzív grafikai késztetésről tanúskodnak, főiskolai tanulmányainak befejezése után pedig a képzőművészeti technikák rendszere kezdte el foglalkoztatni az alkotót. Egyik fő kérdése az volt, mit tesz lehetővé a médium maximális kihasználása, s ez az érdeklődése hosszabb távon elvezetett Sugár grafikai kísérletezéseihez.

Sugár János A reorganizált tapasztalat (1989) című litográfiája.

Az 1986 és 1990 közötti időszakban foglalkozott intenzíven a klasszikus sokszorosító grafikai eljárások (szitanyomat, rézkarc, litográfia és dombornyomás) nyújtotta lehetőségekkel, valamint az ezek radikális kombinálásával létrejövő kölcsönhatásokkal. A véletlenek megfigyelése, továbbfejlesztése, a hibák kibontása ugyanis új technikai lehetőségeket, formai megoldásokat tartogattak az eljárással kísérletezőknek. A négy sorozat szinte évekre „lebontva” mutatja be az alkotói folyamatot. Az első két, összesen 13 darabból álló 70 x 100 centiméteres széria 1986-ban és 1987-ben készült, a szitanyomat, a rézkarc és a dombornyomás technikák együttes alkalmazásával. A másik két, szintén 13 darabból álló sorozat 1988-ban és 1989-ben készült a litográfia és a rézkarc technikák együttes alkalmazásával.

Ide kapcsolódik:
Nem műveket készítek, hanem kiállításokat – interjú Kútvölgyi-Szabó Áron képzőművésszel

A szériák egyik fő jellemzője a határkereső attitűd, ez abban is megmutatkozik, hogy Sugár a rézkarc technikát is nagyvonalúan alkalmazza, törvényeit szinte provokálja. A diszkrét vonalak és a tiszta vonalvezetés ellenében hat, amikor a lemezt nem törli vissza, hanem hagyja az elmaszatolódott részeket is érvényesülni. A grafikai lapok felületének sokszínűségét az egymás mellett, gyakran egymást áthatva megjelenő eltérő technikák együttes használatának köszönheti. Egy olyan többlépcsős eljárást dolgozott ki, amelyben a különböző technikák nem csupán eltérő rétegeket képeznek, hanem azt sejtetik, hogy ezek különböző valóságszintekkel kapcsolódnak össze, amelyek felfejthetővé válnak. A két későbbi, a Váci Grafikai Műhelyben készült sorozatok pedig már a művészi nyelv absztrahálódását szemléltetik, az olyan címek, mint A tények mechanikája, vagy A tények Brown mozgása a tudományosság képzetét keltik.

Sugár János: Fernsicht-távlat – Az út és a pálya (1986) szita, rézkarc, dombornyomás

A hagyományos grafikai technikákat mediális és konceptuális úton megközelítő, azokat olykor szinte már provokáló sorozatok képi világa bepillantást nyújt Sugár narratív művészetének absztrakt ikonológiájába. Motivikusan is összetettebb metaforarendszert alkot a leegyszerűsített személyes és a közismertebb, jelképszerű képi elegyítése. A formák szerkezete és egymásba hatása mintha emlékképeket idézne, egyes műveken szuggesztíven egyértelmű, másokon rejtélyesebb képek segítségével.

A Történet a nulladik évből – soxorosító grafikai munkák című kiállítás 2019. április 5. és május 10. között tekinthető meg az Art Quarter Budapestben.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X