Május 14-én a Sotheby’s New York-i aukcióján kalapács alá viszi Claude Monet Meules (Szénaboglyák) című 1890-es festményét. A képet a ház előzetesen 55 millió dollárra becsüli.
A mű egyike a festő huszonöt, az 1890-es évek elején festet „szénaboglyás” képének, amelyek közül ma nyolc van magánkézben, a többi tizenhét viszont olyan múzeumok gyűjteményeinek féltett kincsei, mint például a párizsi Muséed’Orsay, a New York-i Metropolitan Museum, vagy éppen az Art Institute of Chicago, ahol egyedül hat festmény található a sorozatból.
Ezt a most árverésre kerülő darabot még az 1890-es években egy olyan chicagói műgyűjtő-házaspár, Bertha és Potter Palmer vásárolta meg a legendás párizsi műkereskedőtől, mások mellett Manet galériásától, Paul Durand-Rueltől, akiknek több mint kilencven(!) Monet-alkotás volt a gyűjteményében. Haláluk után (Potter 1902-ben, Bertha 1918-ban hunyt el) a kép előbb két fiukhoz, majd azok leszármazottjaihoz került, akik 1986-ban beadták azt egy aukcióra, ahol mostani eladója 2,53 millió dollárért vette meg (és a festmény azóta nem is volt látható nyilvánosan sehol). Vagyis ha most csak a becsétékén is kerülne új tulajdonoshoz, már az is szép nyereséget jelentene az ismeretlen eladónak.
Persze hogy a kép végül majd mennyiért fog elkelni, azt előre senki sem tudhatja. Az viszont biztos, hogy a sorozat egy másik darabja, a mindössze egy magányos szénaboglyát megörökítő 1891-es La Meule 2016 novemberében a Christie’s New York-i árverésén 81.447.500 dollárért (23,6 milliárd forint) cserélt tulajdonost, pedig azt előzetesen „csak” 45 millió dollárra becsülték. Ezzel ez a mindeddig második legmagasabb áron elkelt Monet-festmény; a csúcsot 84.687.500 dollárral (22,5 milliárd forint) az 1914–17 között készült Nymphéas en fleur (Virágzó vízililiomok) című alkotás tartja, amelyikért – 50 millió dolláros becsérték után – 2018 májusában a Christie’s New York-i Rockefeller hagyatéki aukcióján adott meg valaki ennyit.