Moholy-Nagy László készítette a világ legdrágabb magyar fotóját

A legdrágább magyar fotó és a legdrágább magyar műalkotás a világon, mindkettő Moholy-Nagy László műve - montázs: Papageno

A Bauhaus100. rendezvénysorozat részeként A zseniális kísérletező: Moholy-Nagy László fotográfiái címmel május 12-ig a Mai Manó Házban látható válogatás a Magyarországról indult, majd éppen a nemzetközi művésziskola németországi, majd amerikai tevékenységében való részvétele révén világhírűvé lett alkotó 1922 és 1937 között készült fényképeiből. A Senki többet? blog műkereskedelmi fókusza miatt mi itt most ennek apropóján Moholy-Nagy árverési sikereiből mutatunk be néhányat.

Annál is inkább, hiszen az talán elég széles körben ismert tény, hogy a világon pillanatnyilag a mindeddig legdrágábban elkelt olyan műalkotás, amelyik egy magyar – vagy legalábbis magyar származású, vagy ahogyan ezt a világban (jó esetben) számon tartják: „Hungarian born”, azaz „Magyarországon született” – alkotóhoz kötődik, nem más, mint éppen Moholy-Nagy egyik munkája. EM 1 Telephonbild (Telefonkép) című, 1923-ban készült zománc-festményéért 2016 novemberében a Sotheby’s New York-i árverésén 3–4 millió dolláros becsérték után 6.087.500 dollárt (1,757 milliárd forint) fizetett ki a vevője, „akiről” aztán hamar kiderült, hogy a New York-i Museum of Modern Art volt. A világ talán legfontosabb modern-kortárs gyűjteményével rendelkező intézményben már korábban is volt néhány példány Moholy-Nagynak ebből a sorozatából, úgyhogy nyilván nem véletlenül gondolták úgy, hogy ha már piacra került, kerül amibe kerül, de kerüljön az ő gyűjteményükbe a sorozat első számú darabja is.

Ide kapcsolódik:
„Olcsón” lehet Csáky-szoborhoz jutni – igaz, a művész halála után készült

Ráadásul a sokoldalú alkotó Moholy-Nagy nemcsak a képzőművészet, de a fotográfia terén is a legdrágább magyar a világban: 1925-ben készített egyik, 24×18 centiméteres vintázs (vagyis még rögtön a felvétel készítése idején lenagyított) Fotogramjáért 2012 decemberében a Sotheby’s New York-i árverésén 1.482.500 dollárt (nagyjából 431 millió forint) adtak, ami nemcsak a szerző, de mindeddig a magyar fotográfia legnagyobb nemzetközi műkereskedelmi sikere is, ráadásul

ezzel az árral Moholy-Nagy egyedüli magyarként szerepel a világ legdrágább fotóinak ötvenes listáján.

Ami pedig a művész hazai árveréseken elért leütési eredményeit illeti, a magyarországi fotóakciókon mindeddig legdrágábban elkelt képek közül övé a 13. helyezés: egy 1931–33-ban készült Fotó című munkáját 2008 májusában az Erdész Galéria árverésén 1,6 millió forinton ütötték le (az előzetes becsértéke 1,3 millió forint volt). 2011 májusában pedig a Változó motívumok című felvételnek már egy sokkal későbbi, 1994-es nagyítása is 1,2 millió forintot ért meg valakinek a Biksady Galéria aukcióján. (A teljesség kedvéért érdemes lehet megjegyezni, hogy jótékonysági árverésen volt ennél magasabb fotó-leütési ára is Moholy-Nagynak: 2015-ben egy ilyen rendezvényen 1,9 millió forintot is megadtak egy felvételéért, ám mivel ez az ár egy meghívásos, nem nyilvános aukción született, ráadásul tudjuk, hogy ezeken az alkalmakon nemcsak a piaci, hanem a karitatív szempontok is erősen befolyásolják a résztvevőket, ezért a hivatalos műkereskedelmi listákban ez az eredmény nem szerepel.)