• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Müpa magazin Zene Címlap

Rados Ferenc egykori növendéke, Kirill Gerstein érkezik Budapestre

Szerző: Csengery Kristóf2019. március 11.
Facebook Twitter E-mail
Kirill Gerstein - facebook.com/pg/KirillGersteinofficial

Liszt és Brahms alkotói pályája a 19. században egymás mellett haladt, ám eltérő gondolkodású muzsikusokról lévén szó, párhuzamosaik csak a végtelenben találkozhatnak. Pedig a két szerzőnek – akarják vagy sem – van dolga egymással: a magyar Liszt minden gondolatával az európai kultúrán csüggött, a hamburgi születésű, bécsivé lett Brahms Reményitől Joachimig, a Magyar táncoktól a B-dúr zongoraverseny budapesti ősbemutatójáig sok szállal kötődött Magyarországhoz. A Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik fontos koncertjén, a Nemzeti Filharmonikusok estjén a párhuzamosok találkoznak.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Brahms I. (d-moll) zongoraversenye és Liszt Faust-szimfóniája: két komoly, súlyos, terjedelmes alkotás – ugyanakkor mindkettő az ötletek varázslatos gazdagságát tárja a hallgató elé, az első perctől az utolsóig lekötve a figyelmet.

Brahms első zongoraversenye – amely egyben legelső szimfonikus műve is – hosszú metamorfózison haladt át, míg megtalálta a maga adekvát műfaját. A mű egyes részleteinek megfogalmazásához Schumann válságos állapota adta az első impulzusokat. A darab kezdetben kétzongorás szonátának indult, majd szimfóniaként formálódott tovább, míg végül megtalálta a versenyműalakot.

A zeneszerző zongoraírásmódja nem olyan, mint Liszté: a játszanivaló nagyon nehéz, de nélkülözi a csillogást, inkább robusztus, küzdelmet bemutató matéria, amellyel valóban küzdeni is kell.

A közönség az ősbemutató után még sok évig „kóstolgatta” a darabot, s noha ma már sok évtizede tudja a világ, hogy ez a kompozíció a versenymű-irodalom egyik legnagyobb remekműve, még korunkban sem játsszák gyakran, mert zongorista legyen a talpán, aki a megszólaltatásához szükséges zenei és technikai formátumot képes felmutatni.

Ilyen művész Kirill Gerstein. Az orosz előadó, aki Voronyezsben született 1979-ben, hároméves kora óta muzsikál, és 2003 óta amerikai állampolgár, manapság megosztja idejét az Egyesült Államok és Stuttgart között, ahol a Zeneművészeti Főiskolán tanít.

Különleges pálya az övé: nemcsak klasszikus zenét tanult, de jazzt is, mégpedig egészen fiatalon:

már tizennégy évesen felvették a bostoni Berklee School of Musicba, ahol ő volt minden idők legfiatalabb növendéke.

Már tizenegy évesen nemzetközi versenyt nyert. Hogy technikáját milyen műveken edzette, arról beszédesen vall diszkográfiája, amelyben Csajkovszkij b-moll zongoraversenye és Prokofjev II. (g-moll) zongoraversenye ugyanúgy megtalálható, mint Muszorgszkij sorozata, az Egy kiállítás képei. Egyik korai felvétele Liszt h-moll szonátájáról készült, a legutóbbi pedig a Tizenkét transzcendens etűdről. Brahms d-moll zongoraversenyével régi a kapcsolata: ezzel a művel debütált szimfonikus zenekar élén 2000 szeptemberében, a zürichi Tonhalle Zenekar kíséretével, David Zinman vezényletével.

Pályafutásának magyar vonatkozása, hogy tanárai közé tartozott Rados Ferenc is, valamint az, hogy a Salzburgi Fesztiválon Schiff András duópartnereként lépett fel.

Liszt művészete minden évben a Budapesti Tavaszi Fesztivál műsorának középpontjában áll. Ezúttal az életmű egyik legjelentősebb opusa, a Faust-szimfónia szólal meg. A háromtételes alkotás három portrét vetít elénk: Faust, Margit, Mefisztó – a nevek egyben a tételek alcímei is. A mű a maga monotematikus szerkezetével és a téma minden tételben megvalósuló átalakulásával

egység és sokféleség mesterien ábrázolt dialektikáját valósítja meg a zene nyelvén.

Modernsége mellbe vágó és látnoki: a mű kezdete a maga tizenkét hangú témájával egészen Schönbergig, a 20. század törekvéseiig mutat előre, pedig Liszt művét 1857-ben mutatták be. Izgalmas az is, hogy a Faust-téma ezúttal Goethe-feldolgozásként fogalmazódik meg Liszt műhelyében: a záró Chorus mysticus a nagy weimari klasszikus szavait zenésíti meg, holott Liszt nemcsak jobban vonzódott Lenau, Hugo, Byron és mások romantikus művészetéhez, hanem kifejezetten idegenkedett Goethétől.

A nagy liszti összegző alkotás szólistája, a fiatal amerikai hőstenor, Ric Furman nem ismeretlen a Müpa közönsége számára: hallhatták őt A bolygó hollandi Erikjeként, de Kocsis Zoltán két kései Richard Strauss-produkciója, A béke napja és a Daphne egy-egy szerepében is.

Hamar Zsolt karmesteri célkitűzéseiben Liszt életművének ápolása a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén éppoly fontos szerepet játszik, mint a 20. század nagyjai, Bartók, Kodály és Dohnányi műveinek megszólaltatása.

„Ami Johann Wolfgang Goethe a világirodalomban, az Liszt Ferenc az egyetemes zenekultúrában. Összegző, lezáró, de egyszersmind újító, további perspektívákat megnyitó alkotó géniusz. Nem véletlen, hogy az emberiség egyik legizgalmasabb érzelmi-gondolati alapélménye, az önmagát Istenhez mérő ember drámája – egyszóval a Faust-legenda mindkettőjük életművének sarokköve.

Nincs más zeneszerző, aki méltóbb lett volna e mély filozofikus dráma zenei megfogalmazására, mint Liszt Ferenc.

Az a zeneszerző, aki tökéletesen beszéli a régebbi idők zenei nyelveit éppúgy, mint saját korának egyik legizgalmasabb zenei újítását, a vezérmotívum-technikát. De amíg nagy barátja, Richard Wagner megáll e technika gyémánttá csiszolásánál, addig Liszt rögtön tovább is fejleszti, összeházasítva azt a saját metamorfózis-technikájával. Ez a hihetetlenül gazdag zeneszerzői virtuozitás teszi Lisztet képessé arra, hogy az egyetemes zeneirodalom egyik legizgalmasabb drágakövét megalkossa” – nyilatkozta a művész a zeneszerzőről.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál teljes programja itt böngészhető.

A BTF programjaival foglalkozó tematikus blogunkat itt olvashatják.

brahms müpa liszt ferenc müpa magazin BTF btf 2019 kirill gerstein
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPolgárpukkasztó fenegyerek vagy önpusztító zseni korunk egyik legtehetségesebb balett-táncosa?
Következő bejegyzés Így játszott Mendelssohnt a 11 éves Martha Argerich – Videó

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.