Háttérénekesnek lenni sok esetben egyet jelent azzal, hogy az előadó legfeljebb „meg nem énekelt” zenei tehetségként kap lábjegyzetet a vonatkozó poptörténetben. Ritka alkalom, hogy most egy vokalisták közül előtört énekesnőt láthatunk reflektorfényben. Ráadásul Judith Hillt már többek között Michal Jackson, Prince, Mike Oldfield, Elton John, Rod Stewart vagy Robbie Williams lemezeiről is ismerhetjük.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
A háttérvokalisták mindig kiváló technikai tudású énekesek, sokszor ők a néha kissé bizonytalankodó, rossz napot kifogó sztárénekes támaszai is. Közülük nyilván sokan szeretnének előrébb lépni, de ez csak keveseknek sikerül. Hogy miért, részben arról is szól
az utóbbi évek egyik legjobb zenés dokumentumfilmje, a Morgan Neville által rendezett 2013-as – Oscar- és Grammy-díjas – 20 Feet from Stardom. Ebben a filmben más híres backup-énekesek, például Darlene Love mellett Judith Hill is szerepel mint a bevezetőben említett világsztárok vokalistája.

Csakhogy – a karrierjét amúgy dalszerző-énekesként indító – Hill a film forgatásakor már nemcsak arról volt híres, hogy könnyedén vált énekstílust a legkülönbözőbb műfajok között, az R&B-től, a funktól a hiphopon, a popon, a jazzen át a gospelig, hanem arról is, hogy egy Spike Lee-filmnek (a 2012-es Red Hook Summernek) ő szerezte a betétdalait, illetve bekerült az amerikai The Voice tehetségkutató döntőjébe, és lemezszerződést írt alá a Sonyval.

Hill zenészcsaládba született, basszusgitáros édesapja amerikai, billentyűs édesanyja japán, utóbbi, Michiko Hill kísérni is fogja budapesti koncertjén. Tehát a popzene világát az átlagosnál talán könnyebben találta meg az 1984-es születésű énekesnő, de aztán az ő telefonszáma is sebesen cserélt gazdát, miután tizennyolc évesen Anastacia 2002-es sikerlemezén vokálozott.

A kategóriában (azaz a legjobbakkal énekelni) rejlő csúcs közelében volt, hiszen Michael Jackson 2009-es This Is It című nagyszabású visszatérő
koncertsorozatán ő lett volna Jacko duettpartnere (ezt korábban, önálló karrierje előtt Sheryl Crow is elmondhatta magáról), ám a pop királyának korai halála miatt erre végül nem került sor.
A tehetség persze így is áttört – és hogy a pop hercege, Prince is bekerüljön a történetbe: a producerzseni gondozta Hill 2015-ös bemutatkozó albumát, a sokszínűen funkos, R&B-s Back In Time-ot, amelyet 2018 végén követett a második szólólemez, a Golden Child.
Hill az utóbbi turnéjával érkezik április 18-án a Müpába, a Budapesti Tavaszi Fesztiválra, és ez az igazán jó hír, hiszen a friss album még érettebb, erősebb dalszerzőt mutat, az organikus megszólalás a legjobb retrosoulos előadókat idézi, az ének pedig – nem kérdés – hibátlan. Esélyes, hogy egy nagy befutás előtt álló énekesnőt csíphetünk el, csúcsformájában.