• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Debrecen Zene Címlap

Peter Broadbent: „Elbűvölt Bartók Béla zenéje”

Szerző: Kiss Judit Erzsébet2019. április 27.
Facebook Twitter E-mail
Peter Broadbent

Peter Broadbent karmester, karnagy, az Egyesült Királyság kóruséletének meghatározó személyisége. Sokoldalú művész, a legnevesebb zenekarokkal és együttesekkel dolgozik hazájában és a világon. Számos nemzetközi kórusverseny zsűritag-meghívottja. Mindemellett a kortárs magyar kórusirodalom elkötelezett híve, Bartók Béla műveinek értő tolmácsolója. A Pro Cultura Hungarica-díjas és a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett karnagy 2019. május 2-án ismételten a Kodály Kórussal koncertezik Debrecenben.

– Hogyan találkozott a magyar zenével?

– Bartókon keresztül. Természetesen korábban hallottam már és ismertem a versenyműveit, a Concerto-t és a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című darabot, valamint régóta volt a zongorámon egy példány az Allegro Barbaro-ból – amelyet azonban sohasem sikerült eljátszanom – de az első valódi kapcsolat akkor alakult ki, amikor egy londoni leánykórust vezényelve felfedeztem Bartóktól a csodálatos 27 egynemű kart gyermek- és női hangokra. Nagyon szerettem ezeket a darabokat (és a lányok is), ezért minél többet szerettem volna megtudni Bartók zenéjéről. Születésének 100. évfordulóján (1981-ben) Londonban számos koncertet vezényeltem műveit bemutatva, köztük a vegyeskarra írt Magyar népdalokat és a vonószenekarra írt Divertimento-t, sőt azokban a napokban az összes kórusművét elénekeltük angol nyelven.

– Mi érintette meg ennyire Bartók zenéjében?

– Bizonyos értelemben a takarékosság, a kiegyenlítettség, a nagyon személyes hang, a ritmus – mindezek esszenciálisan magyarnak hangzottak számomra, bár akkor még nem jártam Magyarországon.

A népdalok hatása egyértelmű volt, ezért elbűvölve olvastam elemzéseit a számos területen végzett népzenei gyűjtéséről.

Egyre jobban felismertem a nyelv hatását zenéjében – amely nemcsak a kórusművekben érhető tetten –, és azt gondolom, előadásuknak fontos megközelítési módja ennek figyelembe vétele.

– 2006-ban Pro Cultura Hungarica díjat kapott, 2016-ban a Magyar Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetést vehette át. Mit jelentenek Önnek ezek az elismerések?

– Rendkívül büszke vagyok ezekre a díjakra, mert egy olyan országtól kaptam őket, mely nagyon erős hagyományokkal rendelkezik minden zenei – sőt minden művészeti – műfajban. Csodálom nemcsak a múlt és a jelen magyar zeneszerzőit, hanem az előadóművészeket is, akik nagy hatással voltak és vannak a nemzetközi zenei életre is.

Ide kapcsolódik:
Bartók Béla utolsó koncertje Magyarországon

– Miben különbözik az Ön országában a kóruséneklés és a zenekarok működése?

– Az angol kóruszene hagyománya egészen a reneszánsz korig nyúlik vissza és leginkább az egyházzenében él tovább. Habár ez főleg a ma is virágzó templomi és kollégiumi kórusokhoz kapcsolódik, ezeken kívül manapság nagyon aktívan és széles körben van jelen a kóruséneklés minden korosztályban, beleértve a közösségeket, a gyülekezeteket, férfi-, női- és gyermekkarokat, valamint a „barbershop” stílust is. Az amatőrök minimális állami támogatást kapnak, a kórusok többnyire önfinanszírozóak. A professzionális szektor nagyon szűk, de számos nemzetközi hírű együttes tartozik ide.

A BBC hosszú ideje a legnagyobb foglalkoztató klasszikus zenei területen, de költségvetésének csökkentésével folyamatosan apad állandó együtteseinek és a bennük foglalkoztatott zenészek száma.

Ez alól kivételt jelent a „zászlóshajó”, a BBC Szimfonikus Zenekar. Van BBC zenekar Cardiffban, Glasgow-ban és Manchesterben is. A főváros négy szimfonikus zenekarán és két operaházán kívül a legnagyobb zenekarok Birminghamben, Liverpoolban, Leeds-ben (az Opera North zenekara) vannak, és Manchesterben, ahol a legrégebben alapított szimfonikus zenekar, a Hallé Orchestra működik 1857 óta. A Hallé második zeneigazgatója a magyar Hans Richter (Richter János) volt, aki bemutatta Bartók Kossuth-szimfóniáját Manchesterben.

Ide kapcsolódik:
Kik voltak 2018 legsikeresebb karmesterei, melyek az év kórusai és együttesei?

– Hogyan került kapcsolatba a debreceni Kodály Kórussal?

– 1996-ban jártam először Debrecenben: Aradi Márta meghívására érkeztem a Bartók Béla Nemzetközi Kórusversenyre zsűrizni. Majd 1998-ban a Joyful Company of Singers karnagyaként vettem részt a versenyen. Kamarakórus kategóriában nyertünk, és ennek eredményeként volt alkalmam vezényelni az (akkori nevén) Debreceni Filharmonikus Zenekarral és a Kodály Kórussal Verdi Quatro Pezzi Sacric című művét. A Londoni Magyar Kulturális Központ felkérésére, a Liszt-ünnepségeken adtam koncertet 2011-ben. Pár évvel később egy magyar anyagot vezényelhettem a Kodály Kórus élén. A 2016-os Bartók Kórusversenyt kísérő mesterkurzus alkalmával szintén együtt dolgozhattam a kórussal és Szabó Sipos Máté karnaggyal.

– Gyakran jár Magyarországon a szakmai munkát nem tekintve is?

– 1996 óta a feleségemmel legalább évente egyszer, de néhány alkalommal két-háromszor is jövünk. Ezek jó része „civil” látogatás, hiszen sok jó barátra tettünk szert Debrecenben és Budapesten. Nagyon szerencsének érzem magam, hogy Farkas András meghívására évekig együtt dolgozhattunk a Kórus Akadémia oratóriumvezénylési kurzusain Pomázon. Ő lett a tiszteletbeli művészeti vezető és az utolsó három évben – legutoljára már Pécsett – csatlakozott hozzánk Szabó Sipos Máté is.

– Május 2-án ismét Debrecenben, a Kodály Kórussal koncertezik. Mit fognak előadni?

– Egy olyan programot választottam, amelyben különböző stílusok keverednek, de a darabok – címük vagy tematikájuk által – mind kapcsolatban vannak az „elemekkel”: föld, levegő, tűz és víz. Természetesen több angol szerző alkotása is szerepel a műsorban: Parry, Vaughan Williams, Delius, Walton, Tippett és Alan Bullard – akik csodálatosan írtak énekhangokra. Emellett elhangzanak az amerikai Barber Samuel, Morten Lauridsen, a svájci Frank Martin és a finn Jaakko Mäntyjärvi (aki nem ismeretlen Debrecenben) szerzeményei is. A koncert központi darabja Arnold Schönberg nagyszabású későromantikus szerzeménye, a Friede auf Erden lesz. A művek szövegei is széles palettát mutatnak.  Shakespeare-t több darab is megidézi (Vaughan Williams és Martin), Lauridsen madrigáljában régi olasz szöveget használ, Walton pedig Assisi Szent Ferenc Naphimnuszára komponálta kórusművét, melyben Isten összes teremtményét dicsőíti, köztük az elemeket is. Delius a koncerten elhangzó darabjában pedig egyáltalán nem használ szavakat! Mäntyjärvi Carmina calamitatismaritimae-je egy nagyon erős hatású alkotás, amely egy észtországi, autókat szállító komphajó 1994-es katasztrófáját meséli el, amelyben több mint 900 ember vesztette életét. A darab szövege a finn Nuntii Latini latin nyelvű radio korabeli híradásának kivonatán és a 107. zsoltáron alapul.

interjú koncert bartók béla debrecen
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKétezer éves tógás múmia került a Szépművészeti gyűjteményébe
Következő bejegyzés Az évad utolsó Presszójának vendége Székely Csaba

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.