• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Barokk sarok Zene Címlap

Tudhatjuk-e pontosan, hogyan játszott Bach egy bizonyos napon?

Szerző: Illés Szabolcs2019. április 21.
Facebook Twitter E-mail
Barthold Kuijken

Mostantól néhány blogbejegyzésen keresztül részleteket szeretnék közölni Barthold Kuijken fenti című könyvéből. A szerző meghatározó szereplője a régizene modern kori történetének. Gambás és hegedűs bátyjaival együtt fuvolásként a barokk hangszerek modern kori oktatásának legmeghatározóbb művésze. Gondolatai, írásai a régizene művelőinek, a régi játékstílusok és a mögöttük álló gondolkodásmód iránt érdeklődőknek egyaránt nagyon értékes segítséget, alapot nyújtanak.

Következzen tehát az első, általam fordított idézet:

Képzett zenészek a legtöbb huszadik, vagy huszonegyedik századi partitúra olvasása közben elég pontosan képesek hallani is a látottakat a „belső hallásukkal”. A hangszerelés meghatározott; a hangszerek karaktere ismert; az általános mai hangmagasság és egyenletes lebegésű hangolás valószínűsíthető; a tempó metronómszámok által adott; a ritmus, azt artikuláció és a hangerő világosan jelzett; a néhány kiírt díszítés megvalósítási módja egyértelmű; még a játéktechnika és a hangszínek is pontosan le vannak írva. Az aleatorikus technikával, vagy improvizációt igénylő darabok kivételével az előadónak nincs sok tere az egyéni megoldásokra vagy változtatásokra. Sok zeneszerző pontosan ezt a szöveghez való ragaszkodást óhajtja. Következésképpen ez a fajta hagyományosan leírt mű elég pontosan tanulmányozható (megérthető) a partitúrából. Korábbi darabokban, ahogyan az könnyen észrevehető, a kottaírás néhány összetevője hiányzik, más összetevők pedig kevésbé fontosak, vagy a darab keletkezési helyétől és idejétől függően más jelentéssel bírnak. Az ilyen darabok „helyes” előadásmódja nem bizonyítható a szerzővel, vagy előadóművész kortársaival való ismeretség útján, sem pedig eredeti felvételek alapján. Ez az a repertoár, amit Régizenének nevezek.

Azonban a régizene (régizenélés) nem csak egy bizonyos repertoárt jelent, hanem megában foglalja a historikus (korhű) tájékozottsággal megalapozott előadásmódot is (Historically Informed Peformance). Az én szememben viszont nem kellene, hogy önmagában ez legyen a cél. Ez inkább egyfajta hozzáállás, a partitúra egyfajta olvasási és előadásmódja, a történeti korhűségre törekedve, de egyidejűleg előadóművészkéntteljes felelősséget vállalva (az előadásért). Ez a megközelítési mód nyilvánvalóan nem tartalmaz könnyen-gyorsan megtanulható szabálygyűjteményeket.

Figyelembe kell vennünk, hogy a koncertek során a zenészektől gyakran elvárták, hogy saját, egyedi előadásmódjuk elemeit (rétegét) is hozzáadják a produkcióhoz, amiknek ráadásul a mű minden egyes előadásakor különbözőnek kellett lennie. Az előadó ilyen alapvető és kreatív részvétele nélkül a közönség az előadást tökéletlennek (befejezetlennek) tartotta volna.

Ezért, egy régizenei partitúra mai kottaolvasási szokásokon alapuló tanulmányozásakor, az előadásmód elemeinek gondolatbeli hozzáadása nélkül azt jelenti, hogy egy félkész és így egy másik darabot szemlélünk, ezért befejezetlen (töredékes) és másféle végkövetkeztetésekre jutunk. Ez a veszély a zenetudományban és az előadói gyakorlatban egyaránt előfordul. Az a tény, hogy a régizenében nem férhetünk hozzá közvetlenül a zeneszerző eredeti, kreatív elképzeléseihez, teljes önkényességhez és a legnyilvánvalóbb történeti információk semmibevevéséhez vezethet, ami a hangszerelést, díszítéseket, a tempót, a rubatót etc. illeti.

Ide kapcsolódik:
Miről ismerszik meg egy igazi barokkhegedűs?

A zenemű ilyenkor gyakran ürügyként szolgál az előadó saját ötleteinek, érzelmeinek és virtuozitásának bemutatásához. Sajnálatos módon ez néha az üzletileg sikeres „Autentikus Régizene Korhű Hangszereken” címkével ellátott produkciókban is megtörténik.

A (legtöbbször) nem szakértő közönség általában nem képes felmérni a bevetett tudatos, vagy tudat alatti befolyásolás mértékét, így biztos abban, hogy az előadás elragadó (volt). Alternatívaként hatalmas mennyiségű történeti dokumentáció áll rendelkezésünkre, amit tanulmányozhatunk, és beépíthetjük az előadásmódunkba. Egy tájékozottabb előadó nem feltétlenül kell, hogy kevésbé elragadó legyen. Mindazonáltal rögtön nyilvánvaló lesz, hogy soha nem fogjuk tudni például J.S. Bach pontosan hogyan játszott (egy bizonyos napon). Mindössze arra vállalkozhatunk, hogy a lehetőleg a valószínűsíthetőség és a jó ízlés korlátai között maradjunk.

Néhány régizenei előadó művésziessége (artistry), karizmája, tanári tekintélye és üzleti sikere is veszélyes lehet. A közönség, a kollégák és növendékek mind túl készségesen elfogadják, hogy ezek a „sztárok” mindent tudnak a régizenéről és így előadásmódjukra példaként tekintenek, amit gondolkodás nélkül utánoznak. Mondanom sem kell, így egy új előadói tradíciót hozunk létre, ami a történeti tények egy egyszemélyes válogatásán és egy jó adag hozzáadott zsenialitáson (genius) alapszik. Így cselekedvén egy lépéssel eltávolítjuk magunkat maguktól a történeti dokumentumoktól. Az ilyen „sztárok” növendékei hajlamosak őket utánozni ahelyett, hogy a tényeket tanulmányoznák, amik a tanár döntéseit kialakították – és így ezek továbbadódnak a harmadik, majd az utánuk következő növendékgenerációnak.

Ez a fajta változás (evolution) tisztán látható és hallható. Ez az ár, amit a régizenei koncerteken, kiadványokban, felvételeken elért sikerekért fizetünk és azért, hogy mára minden nagyobb zeneoktatási intézményben van régizenei oktatás. Úgy gondolom, ezt soha sem lehet teljesen elkerülni; az utánzás, legalábbis időlegesen, a művészi tanulási folyamat része, de véleményem szerint a tanár feladata, hogy ezt a fejlődési stádiumot (növendékével) amilyen gyorsan csak lehet, elhagyja.

Folytatása következik…

régizene bach korhű játékmód barthold kuijken
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAz Eötvös10-ben ünnepel Magyaróvári Viktor 10 éves kórusa
Következő bejegyzés Ki volt Modigliani női portréinak egyik legnagyobb ihletője?

Ajánlott Bejegyzések

Ramón Vargas - fotó: Lou Valerie Dubuis / Bartók Tavasz
Debreceni Ünnepi Játékok

Ramón Vargas: „Ma a szemünkön keresztül hallunk”

2022. augusztus 11.4 perc olvasás
Orr Máté: Tó, 2022 (részlet), olaj, akril, vászon, 120x100 cm, Várfok Galéria
Várfok Galéria

Szeptember közepéig tekinthető meg a Várfok Galéria Árapály tényezők című csoportos kiállítása

2022. augusztus 10.4 perc olvasás
Szentivánéji álom
Városmajori Szabadtéri Színpad

Budaörsön álmodták, most a Városmajorban játsszák

2022. augusztus 10.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Jelenet a Szia Életem című filmből - fotó: Gordon Eszter Promóció

Szia Életem! – Íme, Thúróczy Szabolcs új filmjének előzetese

Koronázási Szertartásjáték - fotó: Kiss László Promóció

Történelmi időutazás Székesfehérváron

Benkó Dixieland Band & Szulák Andrea Promóció

Nyereményjáték – Benkó Dixieland Band-koncert, Zempléni Fesztivál, augusztus 15.

Pálinkás Szilvia Promóció

Pálinkás Szilvia: „A génjeimben lapult ez a nem mindennapi történet”

Chicago - fotó: Éder Vera Promóció

Bűn, csillogás, jazz – Chicago a Szegedi Szabadtéri Játékokon

Fotó: Thailand Philharmonic Orchestra Promóció

Bernstein, Gerswhin, Dvořák művei a Thaiföldi Filharmonikus Zenekar koncertjén

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.