Kooperációk egy kulturális tudásbázis kialakítása érdekében – bemutatkozik az Artopolis Egyesület

Lotte van den Berg: Building Conversation - fotó: Dörögdi Orsolya

Felfedezni, újragondolni, átértelmezni, másként láttatni – ezen gondolatok mentén alakult meg 2008-ban az Artopolis Egyesület és a PLACCC Fesztivál Budapesten, hogy bemutassa a magyar közönségnek a Nyugat- és Észak-Európában sokkal elterjedtebb helyszínspecifikus és köztéri művészetet. A fesztivál keretein belül a művészek megszokott, naponta látott helyszínekből és észrevétlen városi terekből merítenek ihletet, amellyel újraértelmezik és más szemszögből mutatják be a várost. Az egyesület és a fesztivál fenntarthatóságához nagyban hozzájárul az IN SITU elnevezésű nemzetközi hálózat, amely korábban egy platformot, jelenleg pedig egy együttműködési projektet vezet számos európai partner közreműködésével. Nánay Fannival, az Artopolis Egyesület alapító tagjával és a PLACCC Fesztivál művészeti vezetőjével beszélgettünk.

„A PLACCC Fesztivál története szorosan kapcsolódik az IN SITU nemzetközi hálózathoz, amely számos köztéri és helyszínspecifikus művészeti projektet és kezdeményezést fog össze – fesztiválokat, produkciós házakat és szervezeteket egyaránt. Amikor Erdődi Katalinnal elkezdtük szervezni az első PLACCC-ot, a hasonló kezdeményezések viszonylag ritkák voltak még Magyarországon, ezért nemzetközi példákat keresve találtunk rá az IN SITU hálózatra, amelynek azóta is tagja vagyunk.” Az IN SITU tevékenysége magába foglalja koprodukciók létrehozását, művészeti projektek turnéztatását, alkotói laboratóriumok és tanulmányutak szervezését, ami különösen fontos a helyspecifikus művészeti forma miatt.

IN SITU Platform
2014. 11.01. – 2017. 10.31.
500.000 EUR/év
Projektvezető: Franciaország

IN SITU ACT
2016. 11.01. – 2020. 10.31.
1,940,000 EUR
Projektvezető: Franciaország

A hálózat projektjeinek – azaz az IN SITU Platformnak és az IN SITU ACT elnevezésű együttműködési projektnek is – kiemelt célja, hogy elősegítse a fiatal vagy a köztéri művészetek területére első alkalommal kilépő művészek támogatását, új művészeti irányok és formák keresését, valamint a szakmai események és rezidenciaprogramok szervezését.

A hálózatot a marseille-i Lieux publics elnevezésű szervezet vezeti és 12 ország 20 partnerét foglalja magába. Nánay Fanni szerint az együttműködés kezdetén a hálózat francia koordinátorainak nem volt könnyű megérteni a kelet-európai vagy balkáni partnerek helyzetét és működését, és ahhoz adaptálni a kialakult rendszerüket, ám az évek során – nyitottságuknak és flexibilitásunknak köszönhetően – egyre inkább megértették a felmerülő nehézségeket, és igyekeznek segíteni azok elhárításában.

Ide kapcsolódik:
Zenével és közös élményekkel az előítéletesség ellen – bemutatjuk a Csiperó Fesztivált

„Nagyon demokratikus a hálózat és az együttműködés. Gyakran a szakmai hozzáadott értékkel ki tud egyenlítődni az a hátrányunk, hogy például anyagilag számunkra szinte elképzelhetetlen, hogy beszálljunk egy-egy komolyabb koprodukcióba, hiszen a saját fesztiválunk finanszírozása is kérdéses minden évben” – teszi hozzá a művészeti vezető.

Ide kapcsolódik:
FabLab: Közös tanulás és tudásmegosztás a 3D nyomtatók és a lézer korában

A jelenleg is futó IN SITU ACT projekt a művészekkel való szoros együttműködést, a kulturális és más szektorok közötti kooperációk lehetőségeinek feltérképezését, valamint egy tudásbázis megteremtését tűzte ki célul, amely összefogja a köztéri művészet különböző gyakorlatait Európában. A PLACCC Fesztivál keretein belül pedig három együttműködési forma jelenik meg: a meghívás, az együttműködés és a saját produkciók. A meghívások esetében meglévő külföldi produkciókat hoznak el a budapesti fesztiválra, amelyeket általában „csak” adaptálni kell a helyi adottságokhoz. Az együttműködés esetében egy-egy koncepciót vagy ötletet alakítanak a külföldi művészek a magyar kontextushoz, ebben az esetben a nemzetközi és a helyi művészek közösen dolgoznak és hoznak létre egy alkotást. A saját produkciókhoz pedig meghívás vagy nyílt felhívás útján választják ki a hazai művészeket, akiket utána végig segítenek az alkotási folyamatban.

Asphalt Piloten: Tape Riot – fotó: Dörörgdi Orsolya

Nánay Fanni hangsúlyozza, hogy az IN SITU nem csak szakmai, hanem anyagi támogatást is jelent a szervezet számára, valamint a PLACCC a hálózatnak köszönhetően tud nemzetközi együttműködéseket generálni elismert külföldi művészek közreműködésével.

A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa Programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Kollégáink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.

A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Magyar Nemzeti Filmalap és az Európai Bizottság.