Július 20. és 28. között rendezik meg a Fesztivál Akadémia Budapest elnevezésű kamarazenei programsorozatot, amelyen a koncertek mellett zenés séta, előadások, fotókiállítás és kerekasztal-beszélgetések is várják az érdeklődőket.
A hangversenyeknek a Zeneakadémia, a III. Fehér Ilona Hegedűversenynek a Hagyományok Háza, a kísérőprogramoknak többek között könyvtárak, az Országház kupolacsarnoka, valamint a Széchenyi Gyógyfürdő és Uszoda ad otthont.
A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezetésével megvalósuló Fesztivál Akadémia Budapest ötlete még 2002-ben merült fel, amikor Kelemen Barnabás a Zeneakadémia hegedűtanári állására nyújtotta be pályázatát. Ebben fogalmazódott meg először a gondolat, hogy szerencsés volna Budapest számára, ha nyaranta egy kamarazenei fesztiválnak adna otthont a Zeneakadémia, ha a nyári hónapokban a patinás épület élettel, a főváros szíve pedig zenével telne meg. Az alapgondolat kezdettől fogva az volt, hogy a Fesztivál Akadémia ne „egyszerű” kamarazenei fesztivál legyen világhírű muzsikusokkal, nagyszerű koncertekkel, miközben természetesen ezt a feladatot is tökéletesen betölti, hiszen az elmúlt években káprázatos művészek léptek fel a Fesztivál Akadémia hangversenyein: Vilde Frang, Nicolas Altstaedt, Shlomo Mintz, Maxim Rysanov, Kocsis Zoltán, Fenyő László, Alina Ibragimova, Shai Wosner, és a sor hosszan folytatható.
Nevének és az otthonául szolgáló legendás intézménynek megfelelően a Fesztivál Akadémia Budapest a jövő muzsikusainak nevelését is elsődleges céljának tekinti.
Kezdettől fogva központi szerepet kaptak tehát a fesztivál életében az előadások és a mesterkurzusok (utóbbiak muzsikus növendékeknek éppúgy szólnak, mint műkedvelőknek), 2017 óta pedig része a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny is.
Miként a megelőző években, idén is három „pilléren” áll a fesztivál. A világ legkeresettebb és legjelentősebb művészei adnak kamarazenei hangversenyeket, amelyeken a zeneirodalom slágerei (Vivaldi Négy évszaka, vagy Schubert Pisztrángötöse) éppúgy elhangoznak, mint valódi ritkaságok (például Pierre Boulez Messagesquisse című hétcsellós darabja, illetve két ősbemutató fiatal magyar zeneszerzőktől).
A legrangosabb nemzetközi professzorok tartanak mesterkurzusokat, amelyre szerte a világból érkeznek zeneakadémista növendékek, valamint újra megrendezik a Magyarországon egyedülálló, tizenkilenc év alatti gyerekeknek meghirdetett III. Fehér Ilona Nemzetközi hegedűversenyt, amelyre több mint hatvan diák jelentkezett három földrészről, s amelynek zsűrielnöki tisztét a legendás Shlomo Mintz tölti be.
Évekre előre lekötött komolyzenei világsztárok, Joshua Bell, Vilde Frang, Alina Ibragimova, Maxim Rysanov, Dejan Lazič, Ránki Dezső, José Gallardo és sokan mások érkeznek Budapestre, mintha hazatérnének.
A gondolatiság és tartalom tekintetében, a múlt évhez hasonlóan, Fazekas Gergely zenetörténész erősíti a művészeti vezetés csapatát.
Ehhez a három pillérhez kapcsolódnak különböző kísérőprogramok, Dobos Tamás fotókiállítása, esti koncert a Széchenyi fürdőben, zenés séta Budapest legszebb könyvtárai között, privát koncertek a történelmi Hubay-szalonban, színészek felolvasásai, élőzenés zenetörténeti előadások, kerekasztalbeszélgetések, és éjszakába nyúló, autentikus kávéházi cigányzenével kísért vacsorák. Az Országház kupolacsarnokában Liszt Ferenc Koronázási miséjéből adnak elő két tételt államiságunk legfőbb jelképe, a Szent Korona tiszteletére.
Július utolsó hetében a nemzetközi komolyzenei élet szíve Budapesten fog dobogni.
Idén először mindezt tudatosan a nemzetközi média homlokterébe állítják a szervezők. Szabó Stein Imrét kérték fel a nemzetközi brand felépítésére és a kommunikációs „világpremierre”, akinek nevéhez a Zeneakadémia nemzetközi újrapozícionálása, a Bartók Világverseny és a Nemzetközi Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megalkotása is fűződik.
„Fiatal a fesztivál, de egészen egyedi hangulata és zenei teljesítménye megérett arra, hogy az országimázst szolgáló erős brandként a világ elé tárjuk” – mondták el a szervezők.
A meghatározó nemzetközi zenei médiumok mellett (Gramophone, The Strad, BBC Music Magazine) a fesztivál a most készülő új filmmel és arculattal fog bekerülni a művelt európai és amerikai közönség által mértékadónak tekintett médiumok vezető kulturális felületeire, mint a Der Spiegel, a The New York Times a Euronews vagy a BBC.