• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Jazztörténetek Zene Címlap

Az első fehér jazzénekesnő, aki nem biodíszlet volt a férfiak zenekarában

Szerző: Kerekes György-Pallai Péter2019. június 10.
Facebook Twitter E-mail
Anita O'Day - forrás: Wikipedia

A chicagói ír származású szülők Anita Belle Colton néven született leánya már gyerekkorától kezdve arról álmodozott, hogy mivel a zenével tudta legjobban kifejezni magát, azzal kereshessen pénzt. A nagy gazdasági világválság éveiben táncmaratonokon vett részt, amelyeken azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy nemcsak táncolt, hanem amikor már a finis végkimerülésében vánszorgó párok közel álltak ahhoz, hogy bedobják a törülközőt, Anita énekelni kezdett. Ez ebben a környezetben szenzációszámba ment.

A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban:

Kobo

Nook

DiBook

A rendszeres iskolakerülő, nagy ambíciókat tápláló, de semmiféle zenei képzettséggel nem rendelkező lány 16 éves korában már táncosnő volt szülővárosának egyik lebujában, a Vanity Fairben. Anita O’Day saját szavaival ott „az ember bármit előadhatott, mert a közönség annyira berúgott, hogy rá sem hederített.” Egyik este odaszólt nekik a producer: „Lányok, van közöttetek valaki, aki énekelni is tud?” Anita azt válaszolta, hogy az I Cannot Give You Anything But Love című slágerrel meg tudna birkózni. Az énekesnő szókimondó önéletrajza szerint ezek után „egy kosztümöt nyomott a kezembe, közölte, hogy öltözzem át, és menjek fel a pódiumra. Amikor abbahagytam az éneklést, a közönség nem engedett el. Az volt a gond, hogy a zongorista és én csak ezt az egyetlen dalt ismertük az eredeti hangnemben. Így aztán megismételtük hangról hangra ugyanúgy, mint előtte. Csak a dallamot énekeltem aznap este. A kuncsaftoknak még ez sem volt elég. Úgyhogy elénekeltük ugyanúgy harmadszorra is.” A rákövetkező napokban még három-négy dalt kidolgoztak a zongoristával. Ezzel vette kezdetét Anita O’Day énekesnői pályafutása.

Anita O’Day – fotó: Ted Williams, forrás: iconicimages.net

Ezek után több mulatóhelyen is duplán dolgozott, egyrészt mint énekesnő, másrészt mint pincérnő, míg össze nem találkozott a dobos Don Carterrel, aki bevezette a zeneelmélet rejtelmeibe. Amikor a 19 éves Anita O’Day az Off Beat nevű klubban énekelt, egy este betért Chicago, sőt Amerika egyik legnépszerűbb zenésze, Gene Krupa, akit lenyűgözött az énekesnő eredetisége, nyomban meg is ígérte neki, hogy ha megválik a zenekartól jelenlegi vokalistája, Irene Day, akkor Anita léphet a helyébe. 1939-ben ez meg is történt, és a viszonylag tapasztalatlan, de hihetetlen dinamikával és ritmikával rendelkező egykori táncosnő az ország egyik legismertebb big bandjének kíséretével kapta meg élete nagy esélyét, amivel maradéktalanul élni is tudott.

Anita O’ Day oly sok fehér kortárs- és pályatársnőjétől eltérően nem egyszerű díszlet, hanem a fiúk egyike volt a Krupa zenekarban. Felrúgva a hagyományt,

az estélyi helyett leggyakrabban a fiúk által is viselt zenekari zakóban és szoknyában énekelt,

de ami még fontosabb, rengeteget hozzáadott a zenekar sodró lendületéhez. Azt állította magáról, hogy mivel gyerekkorában egy mandulaműtét alkalmával tévedésből kioperálták a nyelvcsapját, nem tud hangokat hosszan kitartani, és ezt kompenzálandó fejlesztette ki ütősebb, dobszerűen ritmizáló stílusát, ami rövidebb frázisokkal járt. Amikor viszont jó hangban volt, erre többször is rácáfolt hosszú élete során. Példaképeinek Mildred Baileyt, Billie Holidayt és Ella Fitzgeraldot tekintette. Kifejezésmódjában a csípős humort, az érzékiséget és az egykori táncosnő lendületét kombinálta. Sok szempontból a bebopvokál egyik előfutárának tekinthető.

Anita O’Day Krupától Woody Herman, majd 1944-ben Stan Kenton zenekarába igazolt át. Kenton stílusa nem volt igazán ínyére való, noha respektálta a zenekarvezető merészségét és ambícióját. Mint később elmondta: „A Stanleyvel töltött idő hozzájárult, hogy ápoljam és fejlesszem a velem született harmóniaérzéket.” Ezt követően majdnem egy évre visszament Krupához, de utána szólóénekes lett. Megemésztette a bebop harmóniai újításait, és

minden idők egyik legötletesebb scattelő énekesnőjévé vált. Hihetetlenül merész és újító szellemben énekelt,

még csak nem is ismételgette kapásból kiötlött zseniális fordulatait.

Legemlékezetesebb, megörökített fellépésére az 1958-as Newport Jazzfesztiválon került sor, ahol egy feledhetetlenül nagy kalapban adta elő a Sweet Georgia Brown, majd a Tea for Two című sztenderdeket, de messze nem szabványszerűen.

https://youtu.be/DcMmVGrzpy8

Anita O’Day feltétlenül abba a kategóriába sorolható, mint Billie Holiday, Ella Fitzgerald és Sarah Vaughan. Életpályája teli volt buktatókkal, nem vetette meg sem az italt, sem a heroint, az utóbbi miatt nemegyszer rács mögé is került. Szerelmi élete sem volt mindig rendezett, de lendülete és humorérzéke sosem hagyta cserben. Kíméletlenül őszinte volt önmagával és másokkal szemben is. Önéletrajza, a High Times, Hard Times is sallangok nélküli történet. Nem kifejezetten egészséges életmódja dacára 87 évet élt, és 86 éves korában még énekelt. 2007-ben hunyt el álmában, szívszélhűdés érte.

Ismerje meg blogunkból Mildred Bailey, Billie Holiday és Ella Fitzgerald élettörténetét is!

Egy indián származású jazzénekesnő a nagyok árnyékában

Billie Holiday, aki dalaiban őszintén feltárta érzelmeit

Ella Fitzgerald, a jazz First Ladyje

jazz jazztörténet jazzénekesnő anita o'day
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNagyszabású kortárs művel zárja sorozatát a Szent Efrém Férfikar
Következő bejegyzés Ismét egy legendás művész fogadta el a Budapesti Fuvola Akadémia meghívását

Ajánlott Bejegyzések

Göttinger Pál
Minden, ami opera, minden, ami Szeged

Göttinger Pál: „A kalóz története a mai világban is megállja a helyét”

2023. március 31.4 perc olvasás
Intermezzo

Krasznahorkai-premierre készül a berlini Opera 

2023. március 31.1 perc olvasás
Te csak hallgass!

Händel és Corelli találkozása ihlette a Musica Gloria új lemezét

2023. március 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.