• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

Egy vasárnapi festő, aki a hét minden napján festett

Szerző: Martos Gábor2019. június 10.
Facebook Twitter E-mail
L. S. Lowry: Old Dwellings - forrás: bonhams.com

Bár a blog eleve egy eléggé személyes műfaj, ez az írás ezúttal még inkább az lesz: most ugyanis nem lesz szó „világrengető” árakról, várható szenzációs csúcs-leütésekről, mindössze az egyik kedvencemet hozom ide, egy mifelénk jórészt alig ismert művészt, aki pedig Nagy-Britanniában egyike a legkedveltebb alkotóknak. És mert júniusban a Sotheby’s viszi árverésre egy festményét, és a Bonhams aukcióján is szerepel majd egy munkája, úgyhogy ebből az alkalomból ismerkedjenek meg – ahogyan a képeit szignálta – L. S. Lowryval.

L. S., azaz teljes nevén Laurence Stephen Lowry (1887–1976) Manchester külvárosában, egy középosztálybeli családban, de rideg szülői légkörben töltötte boldogtalan gyermekkorát. Később a család anyagi okokból még kijjebb, a textiliparáról ismert Pendlebury nevű elővárosba költözött, hatalmas, szürke gyárépületek, füstölgő, poros gyárkémények közé. Lowry fiatalon dolgozni kezdett, és egész életében állásban volt; a második világháború alatt emellett Manchesterben önkéntes tűzoltóként is szolgált. Festményeit elnézve is könnyen hihetnénk, hogy egyszerű naiv, önmagát képző autodidakta művész volt, de ez nem igaz: bár eleinte csak esténként, munka után vett rajzórákat, de 1905-től előbb a Manchester Art Schoolban, majd a salfordi Művészeti Főiskolán tanult. Ennek ellenére egész életében munka mellett alkotott; ahogy ő maga mondta magáról:

„Egy vasárnapi festő vagyok, aki a hét minden napján fest”.

Így hozta létre nem is jelentéktelen számú – és minőségű – életművét: mintegy ezer festmény és több mint nyolcezer grafika került ki a keze alól. Szabadidejében sokat utazott, kikapcsolódásként főleg a tengerpartokat szerette. Ilyenkor, ha nem volt nála vázlatfüzet, borítékokra, szalvétákra, ruhatárjegyekre rajzolt; ma már ezek az alkalmi munkái is több ezer fontokért cserélnek gazdát. Sokat járt sporteseményekre, főleg futballmeccsekre; egész életében a Manchester City lelkes szurkolója volt. Soha nem alapított családot, mindig egyedül élt, bár sok művészbarátja volt.

Ide kapcsolódik:
Szeretnél egy Yves Klein-képet? Fess magadnak!

Első önálló tárlata 1939-ben volt a londoni Lefevre Galériában; 1961-ben pedig már a hetedik egyéni kiállítása nyílt meg ugyanott. 1962-ben a Brit Királyi Akadémia tagjává választották; ezt az elismerést elfogadta ugyan, ennek ellenére ő az az ember, aki a legtöbb kitüntetést utasította vissza Nagy-Britanniában, szám szerint ötöt, közte 1968-ban a lovagi címet. Sir tehát nem lett, de 2011 februárjában kedvenc manchesteri pubjában, a Sam’s Chop House-ban felállították – pontosabban a bárpulthoz felültették – a szobrát.

Lowry szobra a Sam’s Chop House-ban

Lowry munkái közül a legtöbbet – szám szerint mintegy négyszázat – a Manchester melletti Salfordban, a The Lowry nevű színház- és galéria-komplexumban őrzik, amelyet 2000 októberében II. Erzsébet királynő nyitott meg. A londoni Tate Gallery gyűjteményében huszonhárom alkotása található, de van képe a New York-i Museum of Modern Artban (MoMA) is. 2013 nyarán a Tate Britain nagy retrospektív kiállítást rendezett a munkáiból, 2014-ben pedig a 8,3 milliós lakosú kínai Nankingben volt az első Egyesült Királyságon kívüli jelentős bemutatkozása.

Ide kapcsolódik:
Hol itt a fotel, hol itt a nő? – Fernand Léger jelentős műve kerül kalapács alá

Lowry munkái gyakran szerepelnek a műkereskedelemben is, persze elsősorban Angliában. Június 18-án például a Sotheby’s londoni árverésén kínálják eladásra a Cricket match című 1938-as festményét, amelyet a ház előzetesen 800.000–1.200.000 fontos becsétékkel szerepeltet a katalógusban. Ez az alkotás utoljára huszonhárom évvel ezelőtt szerepelt a műtárgypiacon, amikor is 282.000 fontért kelt el egy árverésen; ez az összeg akkor a művész aukciós rekordját jelentette. A festmény tipikus példája Lowry munkáinak: bár a kompozíció középpontjába egy sportesemény áll, a kép hangsúlyai mégis sokkal inkább a kies iparvárosi környezetre, illetve az esemény köré sereglő apró figurákra, (szinte pálcika-)emberekre helyeződnek.

L. S. Lowry: The Football Match – forrás: christies.com

Ez a mostani becsérték azonban messze elmarad Lowry legnagyobb aukciós sikereitől. A csúcsot pontosan ugyanakkora árral két képe tartja holtversenyben: 2011 májusába a Christie’s londoni árverésén az 1949-es The Football Match című festményéért fizettek 5.641.250 fontot (közbevetőleg jegyezzük azért meg: ennek a képnek a hangulata is eléggé messze van mondjuk a Lowry által is rendszeresen látogatott Old Trafford futball-szentélyének zöld gyepétől és elegáns lelátóitól; itt is, bár valóban látszik egy városszéli focipálya, a festő számára sokkal érdekesebb a nyugat-angliai ipari táj lepusztult világa és a pályát körülvevő emberek sokasága), majd még ugyanannak az évnek a novemberben ugyanott a Piccadilly Circus, London című városképéért is ugyanannyit adtak. (Ezt megelőzően a szerző árverési csúcsa 3,8 millió font volt, még 2007-ből.) 2018 novemberében pedig az 1956-os Northern Race Meeting című Lowry-festmény – amelyik egy lóversenypálya közönségét ábrázolja – ugyancsak az angol fővárosban és ugyancsak a Christie’snél, nem sokkal kevesebbért, 5.296.250 fontért talált új tulajdonosra.

Ha viszont valaki esetleg olcsóbban szeretne egy Lowry-festményhez jutni, az már június 12-én a Bonhams aukciósház londoni árverésén szállhat harcba a festő 1961-es Old Dwellings című, egy városi utcarészletet járólelők sokaságával megörökítő munkájáért: ezért az előzetes becsérték „mindössze” 510.000–760.000 font. Aztán hogy mennyi lesz majd a leütése…?

manchester árverés futball műkereskedelem christie's martos gábor senki többet?
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésIsmét egy legendás művész fogadta el a Budapesti Fuvola Akadémia meghívását
Következő bejegyzés A Berlini Filharmonikusok tiszteletbeli tagja lett Daniel Barenboim

Ajánlott Bejegyzések

Das Tier in Dir - fotó: Jekken Péte
PeterPress

A bennünk rejlő állat – Exkluzív galéria a bécsi Mumok kiállításáról

2023. február 1.1 perc olvasás
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba
Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

2023. február 1.4 perc olvasás
- forrás: MKE
Intermezzo

Indiai egyetemmel indít csereprogramot a Magyar Képzőművészeti Egyetem

2023. január 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.