• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Plusz Színház Zene Címlap

Felemás végeredmény – az Iris a miskolci Bartók Plusz Fesztiválon

Szerző: Szatmári Róbert2019. június 23.
Facebook Twitter E-mail
Iris - fotó: Bartók Plusz Operafesztivál

A közmegegyezés szerint Mascagni jó zeneszerző volt, és elmondható, hogy egyvalamiben még Puccinit is megelőzte, legalábbis kronológiailag. A japán tárgyú Iris című operája ugyanis öt évvel a Pillangókisasszony előtt keletkezett. Ha nincs ezzel tisztában a hallgató, még azt is hihetné, hogy ez valami kevéssé sikerült Pillangókisasszony-utánérzés. Persze a történet más, a hangsúlyok is máshol vannak, de zenei nyelvükben érezni hasonlóságot.

Puccini alkotása remekmű, rendkívüli librettóval, feszes szerkesztésű, igazi dráma. A zene és a szöveg összhangzik, az áriák árnyalják a jellemeket, a cselekményt, Puccini még egyetlen árián belül is képes jellemfejlődést ábrázolni.

Annak ellenére, hogy mindkét librettót Luigi Illica írta, az Irisről közel sem mondható el mindez. A történet fő szála egyszerű, de bonyolítása, szerkezete  kusza, a fő-, és mellékjelenetek egymásutánisága pedig inkább gátolja, mint elősegíti a drámai fokozást. Amilyen jó arányérzékkel dolgozott Illica Puccini operájának esetében, annyira járt tévúton az Irisben.

Ide kapcsolódik:
Egy elfeledett Mascagni-opera, amiből Puccini tanult a legtöbbet

Talán ez jelenti a fő gondot, mert hiába szép Mascagni zenéje, az nem képes életre kelteni a drámát, a zeneszerző dallamai összefüggések nélkül követik egymást. A darab kezdete után úgy 25-30 perccel kezdjük csak sejteni, miről is fog szólni a mű, aztán ismét üres hangulatfestések következnek. Egyes jelenetek túl hosszúak, míg más, a történet szempontjából lényegesebb részek szinte elvillannak a szemünk előtt.

A mű Iris idealizmusáról szól, illetve arról, hogy az miként ütközik a valósággal, mindez a szerelem tükrében. Az előadás végén metafizikai síkokon vagyunk már, Iris hallucinációiban. De katarzis, az nincs, a finálé pedig esetlegesnek tűnik.

A pilseni Josef Kajetán Tyl Szinház társulatának nem volt tehát könnyű dolga, és a végeredmény is felemás.

Iris – fotó: Bartók Plusz Operafesztivál

Az jó, hogy a zenekart (ők is) feltették a színpadra, így hozzánk, nézőkhöz közelebb került minden. Az énekesek és a kórustagok a színpad elejéig jöhettek, jobban láthatóvá téve színészi eszközeiket. A Naphimnuszt pedig mintha közöttünk énekelték volna. Ezen voltak az előadás legsikerültebb és leghatásosabb részei.

Ide kapcsolódik:
Hatásos, értelmezhető, vitatható - Miskolcon debütált Hamar Zsolt Kékszakállúja

Ugyanakkor a történet általános és metafizikai jellege talán jobban láthatóvá válik, ha nem hangsúlyozzák túl – már-már naturalista módon – a japán sajátosságokat. Ehhez a darabhoz absztraktabb szcenizálás jobban illene, egységesíthette volna a széttöredezett részeket, világosabb szerkezetet teremtve.  Jelenleg viszont az egyenetlenségek és az aránytalanságok kapták a hangsúlyt. Bár voltak jó tömeg-, és kórusjelenetek, de azok főleg statikusságukkal hatottak.

Az opera következetlenségeit több alkotó észrevette, maga Toscanini is húzott belőle a milánói előadáson, az ősbemutatón is csak mérsékelt sikert aratott.

Ezek alapján teljesen érthető, hogy miért nem lett népszerű az Iris. Mindenképp visszalépés a Parasztbecsület után, de ha arra gondolunk, mekkora inspirációt jelenthetett Puccini számára a Pillangókisasszonyhoz, bőven megérte megírni.

Az előadás alkotói:

Főbb szerepek: Iris – Ivana Veberová, Az öreg vak – Jevhen Šokalo, Osaka – Paolo Lardizzone, Kyoto – Csaba Kotlár

Karmester: Jiří Štrunc
Rendező: Tomáš Pilař
Díszlettervező: Petr Vítek
Jelmeztervező: Ivana Ševčík Miklošková

Puccini opera pillangókisasszony miskolc mascagni szatmári róbert
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMindenki táncol – a modern tánc Bécsben, a 20. század elején
Következő bejegyzés Bob Fosse, a Kabaré és a Chicago koreográfusa

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Elhunyt Richard Taruskin amerikai zenetudós

2022. július 2.1 perc olvasás
Mefiszto az Átriumban - fotó: Lakatos Péter
Intermezzo

Kiemelkedő színvonalú műhelyek tűnhetnek el – Közleményt adott ki a Színházi Társaság

2022. július 2.2 perc olvasás
Françoise Gilot - forrás: Várfok Galéria
Várfok Galéria

A Várfok Galéria egyedüli magyar kiállítóként vesz részt az art KARLSRUHE 2022 vásáron

2022. július 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.