• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Plusz Színház Zene Címlap

Felemás végeredmény – az Iris a miskolci Bartók Plusz Fesztiválon

Szerző: Szatmári Róbert2019. június 23.
Facebook Twitter E-mail
Iris - fotó: Bartók Plusz Operafesztivál

A közmegegyezés szerint Mascagni jó zeneszerző volt, és elmondható, hogy egyvalamiben még Puccinit is megelőzte, legalábbis kronológiailag. A japán tárgyú Iris című operája ugyanis öt évvel a Pillangókisasszony előtt keletkezett. Ha nincs ezzel tisztában a hallgató, még azt is hihetné, hogy ez valami kevéssé sikerült Pillangókisasszony-utánérzés. Persze a történet más, a hangsúlyok is máshol vannak, de zenei nyelvükben érezni hasonlóságot.

Puccini alkotása remekmű, rendkívüli librettóval, feszes szerkesztésű, igazi dráma. A zene és a szöveg összhangzik, az áriák árnyalják a jellemeket, a cselekményt, Puccini még egyetlen árián belül is képes jellemfejlődést ábrázolni.

Annak ellenére, hogy mindkét librettót Luigi Illica írta, az Irisről közel sem mondható el mindez. A történet fő szála egyszerű, de bonyolítása, szerkezete  kusza, a fő-, és mellékjelenetek egymásutánisága pedig inkább gátolja, mint elősegíti a drámai fokozást. Amilyen jó arányérzékkel dolgozott Illica Puccini operájának esetében, annyira járt tévúton az Irisben.

Ide kapcsolódik:
Egy elfeledett Mascagni-opera, amiből Puccini tanult a legtöbbet

Talán ez jelenti a fő gondot, mert hiába szép Mascagni zenéje, az nem képes életre kelteni a drámát, a zeneszerző dallamai összefüggések nélkül követik egymást. A darab kezdete után úgy 25-30 perccel kezdjük csak sejteni, miről is fog szólni a mű, aztán ismét üres hangulatfestések következnek. Egyes jelenetek túl hosszúak, míg más, a történet szempontjából lényegesebb részek szinte elvillannak a szemünk előtt.

A mű Iris idealizmusáról szól, illetve arról, hogy az miként ütközik a valósággal, mindez a szerelem tükrében. Az előadás végén metafizikai síkokon vagyunk már, Iris hallucinációiban. De katarzis, az nincs, a finálé pedig esetlegesnek tűnik.

A pilseni Josef Kajetán Tyl Szinház társulatának nem volt tehát könnyű dolga, és a végeredmény is felemás.

Iris – fotó: Bartók Plusz Operafesztivál

Az jó, hogy a zenekart (ők is) feltették a színpadra, így hozzánk, nézőkhöz közelebb került minden. Az énekesek és a kórustagok a színpad elejéig jöhettek, jobban láthatóvá téve színészi eszközeiket. A Naphimnuszt pedig mintha közöttünk énekelték volna. Ezen voltak az előadás legsikerültebb és leghatásosabb részei.

Ide kapcsolódik:
Hatásos, értelmezhető, vitatható - Miskolcon debütált Hamar Zsolt Kékszakállúja

Ugyanakkor a történet általános és metafizikai jellege talán jobban láthatóvá válik, ha nem hangsúlyozzák túl – már-már naturalista módon – a japán sajátosságokat. Ehhez a darabhoz absztraktabb szcenizálás jobban illene, egységesíthette volna a széttöredezett részeket, világosabb szerkezetet teremtve.  Jelenleg viszont az egyenetlenségek és az aránytalanságok kapták a hangsúlyt. Bár voltak jó tömeg-, és kórusjelenetek, de azok főleg statikusságukkal hatottak.

Az opera következetlenségeit több alkotó észrevette, maga Toscanini is húzott belőle a milánói előadáson, az ősbemutatón is csak mérsékelt sikert aratott.

Ezek alapján teljesen érthető, hogy miért nem lett népszerű az Iris. Mindenképp visszalépés a Parasztbecsület után, de ha arra gondolunk, mekkora inspirációt jelenthetett Puccini számára a Pillangókisasszonyhoz, bőven megérte megírni.

Az előadás alkotói:

Főbb szerepek: Iris – Ivana Veberová, Az öreg vak – Jevhen Šokalo, Osaka – Paolo Lardizzone, Kyoto – Csaba Kotlár

Karmester: Jiří Štrunc
Rendező: Tomáš Pilař
Díszlettervező: Petr Vítek
Jelmeztervező: Ivana Ševčík Miklošková

Puccini opera pillangókisasszony miskolc mascagni szatmári róbert
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMindenki táncol – a modern tánc Bécsben, a 20. század elején
Következő bejegyzés Bob Fosse, a Kabaré és a Chicago koreográfusa

Ajánlott Bejegyzések

Gudics Martin - forrás: MVM Zrt.
A zeneművészet Junior Primái

Gudics Martin: „Ilyenkor teljesen megváltoznak a szerepek”

2023. december 3.3 perc olvasás
Szomorú vasárnap

Prekoncepciógyilkos dallamlibbenet

2023. december 3.1 perc olvasás
Valerij_Gergijev - fotó: Mike Vilchuk
Intermezzo

Valerij Gergijev lett a Bolsoj Színház új igazgatója

2023. december 2.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

Laki Péter - fotó: Forgó Béla Színház

Mindig tiszta lappal indulva – Beszélgetés Laki Péterrel

Okos Viola - forrás: Nagy Eszter Fruzsina Folk

Okos Viola: „A népzene és a könnyűzene is az életem része”

VEB 2023
Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

VEB 2023

Irodalom Éjszakája – Világirodalmi sétával vár Európa kulturális fővárosa

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.