• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Plusz Zene Címlap

Hatásos, értelmezhető, vitatható – Miskolcon debütált Hamar Zsolt Kékszakállúja

Szerző: Szatmári Róbert2019. június 20.
Facebook Twitter E-mail
Rost Andrea és Hamar Zsolt - forrás: Bartók Plusz

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar szerdai koncertje két műből állt. Az első részben Szkrjabin utolsó zenekari műve, a „Prometheus: A tűz költeménye” hangzott el. Nem is csak hangzott, hanem látvány is kísérte az alkotást, ami összhangban áll a zeneszerző szándékával, aki ugyanis fényjátékkal képzelte a szimfonikus darab előadását.

Ahogy Hamar Zsolt, az est karmestere mondja: „Ez az egyik legelső és leghíresebb  példája annak, hogy egy zeneszerző nemcsak hangokat és zenei effektusokat álmodik meg, hanem fényjátékokra vonatkozó utasításokat is beleír a kottába.”

Szkrjabin teozófus volt, az erősen vitatott és vitatható gondolati rendszer műveire erős hatást gyakorolt. Az okkult tudás, az emberi bölcsesség végtelensége, az ehhez vezető extázis spiritualitása fejeződik ki ebben az alkotásban is, legalábbis Szkrjabin szándéka szerint.

De ezt nem is kell tudni a mű befogadásához, mert a zene minden szellemi ideológiától függetlenül jó, működik az a bizonyos „misztikus akkord”. És nagyon kellemes a hangzás a Nyári Színpadon, pedig szimfonikus koncertekre nem éppen a szabad tér a legalkalmasabb.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a fényjáték sokban hozzájárult az élményhez, ugyanis a zenei anyag önmagában is sodró erejű. Fogalmazzunk úgy, hogy ritkán látható érdekes interpretációnak voltunk részesei a Nemzeti Filharmonikusok igen kiváló játékával. Hamar Zsoltnak sikerült összefognia az együttest, jól működött a dinamikai fokozás, a zongora (Báll Dávid) és a zenekar pedig tökéletesen kiegészítette egymást. Azt pedig ki-ki döntse el maga, hogy megszerezte-e a mágikus tudást vagy sem.

Hamar Zsolt – forrás: Bartók Plusz

Két nap „lazítás” után épp itt volt az ideje, hogy újra operával érjen véget az este. Mégpedig azzal a művel, ami nemcsak nekünk, magyaroknak fontos különösen, de olyan mű, ami időtlensége, örök aktualitása miatt mellőzhetetlen érv az opera, mint műfaj halhatatlanságáról szóló minden vitában. Bartók A kékszakállú herceg vára című operájának egyszerű a cselekménye és a szövegkönyve, de beláthatatlan mélységeket jár be már a téma is. És ami a legfontosabb, a zseniális zene, ami a szövegkönyvből azon messze túllépő új minőséget hoz létre.

Rost Andrea és Palérdi András – forrás: Bartók Plusz

Juditot Rost Andrea, Kékszakállút Palérdi András énekelte, a rendező feladatát pedig maga a karmester, Hamar Zsolt vállalta el. A félig szcenírozott előadásban Hamar  kettéosztotta a zenekart a színpadon, az énekesek pedig a középen kialakított sávban játszottak. A rendezői koncepció szerint a vár ugyanis nem más, mint a zene, ide menekül, ide vonul vissza Kékszakállú, és bár többször próbálkozik a kitöréssel, ezek sikertelenek maradnak. Palérdi karizmája hatásos, pedig sem arca, sem mozdulatai nem árulnak el sokat, az ő Kékszakállúja hideg és rejtőzködő.

Rost Andrea bejárja a teret, küzd és harcol, arca szinte félelmetes erővel tükrözi a hol magába roskadt, hol épp férfit bájoló Juditot.

A koncepció ismeretében nagyon különleges az első négy ajtó ábrázolása, ugyanis a zenekar egy-egy részének megvilágítása jelzi, hogy egy újabb szobába nyitottunk be. Növekszik a fény, már látjuk az egész együttest, amikor az ötödik ajtó kitárul. A színpad hátsó részén a lepel lehull, szürke és fekete színekben játszó gyertyákat ábrázoló háttérképet látunk. Hatásos, értelmezhető, vitatható a kép.

Rost Andrea és Palérdi András – forrás: Bartók Plusz

Az utolsó két ajtó viszont már a zenekar előtt helyet foglaló zongoránál nyílt ki, ehhez Palérdi többször oda is ült, érzékeltetve, hogy innentől Kékszakállú személyes terében járunk. Az egyik legerősebb jelenet a hetedik kulcs átadása előtti pár perc: mind a zenekar, mind a szereplők egyértelműen érzékeltetik, hogy innentől kezdve menthetetlen minden, pedig még zárva az ajtó. Mintha az eddigi viselkedésükkel ők maguk határoznák meg, mi is legyen abban a bizonyos szobában.

Rost Andrea Juditról mindent tud, de ebben a jelenetben összpontosítva látjuk ezt a „mindent”.

Közben eleredt az eső, de ez érezhetően nem befolyásolta sem az előadókat, sem a közönséget. Minőségi fesztiválprodukciót kaptunk, ahol nem forgatták fel ugyan gyökerestül a Kékszakállú-univerzumot, de megmutatták az operában rejlő mélységeket a zeneileg maximális intenzitású előadásban.

rost andrea bartók hamar zsolt a kékszakállú herceg vára szkrjabin bartók plusz operafesztivál 2019
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésItt nézheti vissza a Fesztiválzenekar TérTáncKoncertjét – Videó
Következő bejegyzés Koncertek nemcsak komolyzene-rajongóknak – #Papagenda

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás
Kern András
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.