Hey, June! – Nyárünneplő koncertsorozat a Müpában

MÖRK - forrás: facebook.com/pg/worksofmork

A Müpával egyidős Hey, June! programsorozat idén tizennegyedik alkalommal zárja az évadot és köszönti a nyarat – csupa aktuális fellépővel, csupa különleges, egyszeri koncerttel.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

A nyári vakációt, fesztiválszezont, szabadságot elindító, rendkívül népszerű programsorozat június derekától kínál olyan élményeket, amelyek még az adott zenekar rajongói számára is kihagyhatatlanok. A Zságer Balázs vezette, bemutatásra aligha szoruló, népszerű elektronikus-artpopos ŽAGAR zenekar például új karaktereket hozó, természetet és természetfelettit megidéző friss lemezét dolgozza át:

„Utoljára öt éve, 2014-ben léptünk fel a Müpa színpadán. Nagyjából azóta dolgozunk egy új stúdióalbumon, amely tavasszal lát napvilágot. A júniusi koncerten az új dalok mellett régebbi instrumentális Žagar-számokat is játszunk majd, számos orientális hangszerrel kiegészülve: nyugat-afrikai ütős és arab, illetve ázsiai fúvós hangszerek színesítik majd a műsort. De ami a hangszerelésnél is fontosabb: a szokványos dalformát elengedve, egy sokkal szabadabb keretet hagyunk az improvizatív játéknak – ilyen tekintetben kicsit visszanyúlunk a gyökereinkhez.”

A MÖRK az elmúlt időszak egyik leggyorsabban előretörő, nemzetközileg is szép sikerű zenekara, amely soult és funkot játszik eklektikus színezéssel és mély tartalommal. Konceptkeretbe ágyazott legfrissebb kiadványuk egy kétrészes anyag, de meséljen a nagyszabású koncertről a zenekar!

„A meghívott vendégeken és a látványon túl ez a koncert azért lesz különleges nekünk és a közönség számára is, mert egyetlen este leforgása alatt a Mörk eddigi teljes életútja hallható és látható lesz. Megpróbáljuk bemutatni az eddigi teljes munkásságunkat, a kezdetek improvizatív szobakoncertjeitől, a diverzitásról híres klubkoncertjeinken át a legújabb konceptlemezünkig, melyen már szimbolikusan a halált és a feltámadást is átélhettük, mind zeneileg, mind tematikában. Régóta vártunk olyan alkalomra, amikor újrahangszerelhetjük néhány ritkán játszott, szinte titkos dalunkat, hogy így végre bemutathassuk a Mörk, úgymond, teljes életét. Ez a »The Life of Mörk«, amelyet hihetetlenül várunk már!”

Szintén új anyagot mutat be a KISTEHÉN, amelynek Bocsánat című hetedik albuma minden korábbinál vadabb, kereteket bátrabban tágító és felszabadultabb. A szövegíró-zenekarvezető Kollár-Klemencz László ezúttal jóval több teret adott a kiváló zenészekből álló formációnak, amely a lemezbemutatón az énekre helyezi a fókuszt:

„A lemezen eleve nagy hangsúlyt kapó ének és vokál lesz ezen az estén többszörösére nagyítva, részben egy kisebb gospel kórus kíséretében, részben kiemelkedő énekes vendégszólistákkal. Az egész koncert megszólalásában szintén a vokálok uralkodnak majd. Mondjuk így: Bocsánat Gospel-est.”

Csemer Boglárka énekes-dalszerző, azaz BOGGIE híres sokszínű, mégis jellemzően „boggie-s” stílusáról, soknyelvű, személyes dalairól és sok határt átlépő attitűdjéről – Parfüm című első klipdala például szenzációként járta be a világot, tavaly pedig az igen jelentős texasi SXSW zenei showcase-fesztiválon is bemutatta legújabb lemezét. A popos-jazzes-sanzonos alapvilágú dalokat ízléssel tovább díszítő énekes nagyon várja már ezt a fellépést:

„Nekem ez a koncert egy ajándék. Öt éve álmodom a Hey, June!-ról. Aznap este semmi mást nem akarok, csak egy remek koncertet adni, élvezni minden pillanatát, és hatalmas élményt szerezni a közönségnek.”

A 30Y 2003 óta játszotta intimebb hangulatú Szentimentálé koncertjein bensőségesebb szerzeményeit, és ebből 2012-ben nagylemez és film is született. Ezzel az anyaggal 2009-től kezdve öt évben is nagy sikerű Müpa-koncerteket adtak, de nem a pécsi zenekarról lenne szó, ha nem keresnék azt a sajátos formátumot, amelyben a számukra könnyebbnek tűnő út helyett egyedibben adhatják elő intim módon azt, amit hangosan szoktak. Most aztán megmutatják, mire jutottak: a Szentimentálé-fellépésekből kinőtt kocsmakoncerteket viszik még tovább – a kocsma egyik legkülönlegesebb formájába, a restibe. A vasútállomások számtalan szimbolikus lehetőséget felkínáló terében Mucsi Zoltán színész lesz a zenekar vendége, ő végzi a moderálást, és narratívát ad a koncertnek.

„A resti alighanem allegória – az emberi élet átmenetiségélménye sűrűsödik össze benne. Milyen lehet annak az embernek az élete, akinek a resti a törzshelye? Miközben alapélménye az elutazás állandó közelsége, lehetősége, ő mégsem megy sehová, ellenben ott van, ahol ennek az ottmaradásnak, ennek a helyben-levésnek a legélesebb a tapasztalata. Az átmenetiségről, a köztességről is szól majd az este, arról, hogy »nem volt csatlakozás«. Ennek minden komikumával-tragikumával. Mucsi lesz a vasutas, aki átbeszéli ezt az átmenetiséget. Pécsi vasútmodellezőkkel fogtunk össze, a Müpa előterében terepasztalok is lesznek, amelyekkel bárki játszhat majd, de a vasúti környezet a koncert egészének hangulatát áthatja.”