Június 18-án Londonban a Christie’s impresszionista és modern művek árverésének egyik legjobban várt tétele Fernand Léger Contrastes des formes (Formák kontrasztja) című sorozatának egyik darabja lesz: a Femme dans un fauteuil (Nő fotelben) című festmény előzetes becsértéke 25 millió font (31,6 millió dollár). Persze a képet nézve azért nyilván sokakban felmerül: na jó, de hol a fotel? És hol a nő? Pedig ott van mindkettő, sőt.
Joseph Fernand Henri Léger (1881–1955) francia festő 1913-ban készítette ezt a munkáját, amikor – barátaival, Picassóval, Braque-kal és a többi kubistával párhuzamosan – ő is a látvány minél egyszerűbb, geometrikusabb formákra történő redukálásán dolgozott. A most piacra kerülő festményt komoly várakozás előzi meg, hiszen 1974 óta egy magángyűjteményben volt – tulajdonosa akkor a híres bázeli műkereskedőtől, Ernst Beyelertől (1921–2010) vásárolta meg –, miközben egyike a művész öt darab, 1912 és 1914 között alkotott, egy izgalmas sorozatba illeszkedő munkájának, amelyek különleges átmenetet jelentenek a figurális és az absztrakt művészet között. Ez az öt kép – többek között Kandinszkij, František Kupka, vagy éppen Malevics nagyjából ugyanebben az időben végzett kísérleteivel összhangban, és persze Léger egyéb más munkáival együtt – alaposan átalakította a modern művészetet, és egyúttal annak befogadását, sőt az arról való gondolkodást is.
A festmény látszólag „összevissza” odavetett színfoltjait látva alighanem több nézőben is felmerülhet, hogy de hát mit is „ábrázol” ez a kép, hol van rajta a címben „megígért” fotel és a benne ülő nő? Pedig ott van mindkettő: az előbbi kerekded karfájának egyikét például a kép jobb szélének közepén látjuk (a henger alakú kartámasz huzata kék, a hengert lezáró kerek vég sárga), és ha ez megvan, akkor attól balra lefelé már nem nehéz meglátni a másik karfát is ugyanezekkel a színekkel. A kettő között pedig ott ül a nő, a fotel jobb karfáján (a képen balra lent) könyöklő jobb karját az arca elé emeli (meghajló csuklója, ujjai és mögötte az orra, szeme, szemöldöke jól kivehető a kép bal oldalának felső részén), a kép közepe táján kerekded melle is jól látszik, mögötte pedig a másik karfán nyugvó bal karja. Az ölében – szerintem; ha más mást lát oda, akkor sincs semmi baj – egy nyitott könyv lehet, alighanem ennek olvasásába bóbiskolt bele. De ez még semmi, mert mindezeken túl a képen baloldalt elöl jól kivehető egy kerek asztalka, rajta egy csésze, benne egy kanál, a fotel mögött pedig egy négyszögletes asztal (vagy hokedli) áll, azon pedig egy kancsó. A nő háta mögött ott magasodik a fotel háttámlája is, ugyancsak kék és sárga huzattal. Szóval minden ott van a képen, akár egy „rendes”, realista szobabelsőn, csak éppen a művész által elemeire „felbontott” és máshogyan összerendezett formákkal és a kerekdedséget mindenhol kiemelő „fehérfényű” színezéssel.
Léger Contrastes des formes sorozatának, mint említettem, öt darabja van; ezekből egy ma a párizsi Centre Pompidou-ban, a Musée national d’art moderne gyűjteményében, egy a bázeli Fondation Beyeler kiállításán, egy pedig a hannoveri Sprengel Museumban látható, a negyediket viszont, egy szintén 1913-ban készült vásznat 2017 novemberében a Christie’s New York-i árverésén vitték kalapács alá: az előzetesen 65 millió dollárra becsült alkotásért 56 millión indult a licit, a leütési ár 62 millió dollár lett, így a vevőnek a jutalékokkal együtt végül 70.062.500 dollárt (18,565 milliárd forint) kellett kifizetnie, hogy hazavihesse a becses szerzeményét. És talán érdemes lehet megjegyezni azt is, hogy ezt megelőzően Léger aukciós rekordja „mindössze” 39.241.000 dollár (6,4 milliárd forint) volt: ennyit 2008 májusában a Sotheby’s New York-i aukcióján adtak a La femme en bleu (Nő kékben) című 1912–13-as festményéért.