• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

Szeretnél egy Yves Klein-képet? Fess magadnak!

Szerző: Martos Gábor2019. június 9.
Facebook Twitter E-mail
Yves Klein: Antropometria (1960, természetes és szintetikus festék, vászonra ragasztott papíron, 156,5×282,5 cm, Collection Centre Pompidou, Musée national d’art moderne)

Kartonból van, kisebb, mint egy A/4-es írógéppapír (mindössze 21×17,5 centiméter), és egyszínű kékre van mázolva, méghozzá olyan festékkel, amelyik (ma már) minden jobb művészellátó-boltban beszerezhető. Ennek ellenére 80.000–120.000 eurós (89.900–134.900 dollár; 25,6–38,4 millió forint) becsértékkel kerül majd kalapács alá június 11-én a milánói Il Ponte Casa d’Aste aukciósház modern és kortárs műveket felvonultató árverésén.

Az Untitled Blue Monochrome (IKB 322) című művet 1959-ben alkotta Yves Klein (1928–1962) francia festő, szobrász, fotográfus és akcióművész. Szülei mindketten festőművészek voltak, ő maga viszont, miután megbukott az érettségijén, inkább a középkori rózsakeresztesek filozófiájában merült el, amelynek központi törekvése, hogy az ember lehetőleg minél jobban tisztítsa meg (ki) önmagát, és így élje meg a tökéletes ürességet, a semmit. Ezzel kapcsolatban Kleint erősen foglalkoztatta a lebegés gondolata is: közismert az a fotó róla, amelyen egy üres utcára veti le magát egy ház tetejéről.

Yves Klein: Ugrás a semmibe (1960, fotómontázs)

(Az 1960-s Ugrás a semmibe című – ma úgy mondanánk – performansza azonban valójában egy montázs: Klein egy a barátai által kifeszített lepedőbe ugrott, ám a magasból éppen elrugaszkodó testét utána az üres utca képével másolták össze.)

Ide kapcsolódik:
A már-már elfeledett német-magyar fotós páros munkásságára fókuszál a Pompidou tárlata

Gondolkodását nyilván az is erősen befolyásolta, hogy hosszú időt töltött a Távol-Keleten is, ahol alaposan kitanulta a cselgáncs fortélyait: 1952-ben Tokióban a híres Kodokan Dzsúdó Intézetben megszerezte a négy danos fokozatot. Ezután visszatért Párizsba, ahol 1954-ben kiadta A dzsúdó alapjai című könyvét és megalapította a Párizsi Dzsúdó Akadémiát. Ezután azonban mégis inkább a művészetek felé fordult – bár itt sem tagadta meg korábbi elveit.

1958-ban például a párizsi rue des Beaux-Arts-ban, Iris Clert galériájában rendezte meg Vide (Üresség) című kiállítását: a megnyitó előtt két napra bezárkózott a kiállítóterembe, vakító fehérre festette a falakat, majd az üres, de szándéka szerint a „lelkével megtöltött” teremben, „láthatatlan képek” között várta a látogatókat.

„Ha művész vagyok nincs szükségem színre, vászonra, sem más közvetítőanyagra” – mondta.

De Monotone Symphony címen komponált egy zeneművet is, amely mindössze egyetlen hangból áll.

Amikor viszont a valóságban is látható képeket festett, akkor is igyekezett a munkáit lehetőleg egyetlen színre redukálni, és/vagy minél kevesebb formát használni. Így jutott el az általa kikevert ragyogó kék megtalálásáig, amelyet IKB-nek (International Klein Blau) nevezett el, és amely aztán a védjegyévé vált. Ezt használta többnyire azokon az akcióin is, ahol például ezzel a festékkel kent be meztelen nőket, akiknek aztán a testlenyomatát hatalmas vásznakon rögzítette, de leginkább ezzel a színnel festette a végtelenségig „leformátlanított”, monokróm, vagyis tökéletesen egyszínű vásznait is.

Ide kapcsolódik:
A világ leghíresebb kiradírozott képe

1957 januárjában aztán a milánói Apollinaire Galériában kiállítást is rendezett ezekből a monokróm IKB-kék képeiből. „Ezen a kiállításon tizenegy sötét, ultramarinkék képet mutattunk be – írta erről a tárlatról később ő maga –, amelyek árnyalata, […] arányai és mérete pontosan megegyezett. A kiállítás rendkívül szenvedélyes vitákat váltott ki…” – teszi még hozzá, és ezt, azt hiszem, nem is eshet nehezünkre elképzelni. Ugyanakkor Klein folytatja még a kiállítási beszámolóját, és ez (mégiscsak egy műkereskedelem-centrikus blogban vagyunk) további különlegességeket is tartogat a számunkra: „A vásárlók megfigyelése még szenzációsabb eredményre vezetett. Mindenki kiválasztott magának egyet a tizenegy képből, és kifizette az árát. Természetesen minden festménynek más volt az ára…”

Ide kapcsolódik:
A finom kalligráfia mestere „potom pénzért"

Vagyis, csak hogy jól értsük: tehát a tizenegy tökéletesen egyforma, 78×56 centiméteres, de lekerekített sarkú, pontosan ugyanazzal az árnyalattal egyenletesen egyszínű kékre festett vászonért („természetesen”?) volt, aki többet, mások kevesebben adtak. (Abba a problémába, hogy ez a tény milyen további kérdéseket vet fel műkereskedelmi szempontból – például hogy aki olcsóbban jutott hozzá akkor egy eredeti Kleinhez, azé vajon ma is kevesebbet ér, mint aki többet fizetett egy másik, de pontosan ugyanolyan festményért?; illetve hogy ez a különbség például megjelenik-e akkor is, ha az akkori vásárlók újra forgalomba bocsátanák a műveket? – most nem is megyek bele.)

Yves Klein: Untitled Blue Monochrome (IKB 322)

Hogy mennyit pontosan, azt ma már nem tudjuk, de azt láthatjuk, hogy a most Milánóban kalapács alá kerülő monokróm kék kép ezekhez az akkoriakhoz képest milyen kicsi, nyilván ezért is ilyen „olcsó”… Merthogy ami Klein csúcs-árait illeti: a Le Rose du bleu (RE 22) című, 1960-ban alkotott – és a címével ellentétben ráadásul nem is kék, hanem lilás színű – vásznáért 2012 júniusában a Christie’s londoni árverésén 23.561.250 fontot (36.779.111 dollár; 8,4 milliárd forint) adott meg valaki; az FC 1. (Fire Color 1.) című 1962-es nagyméretű, egy művészi akció során már valóban a rá jellemző kék festékkel a vásznon nyomokat hagyó munkájáért pedig 2012 májusában a Christie’s New York-i aukcióján 36.482.500 dollárt fizettek.

Viszont: ha valaki szeretne magának egy ilyen Klein-monokrómot, de nincs ennyi pénze, nem kell mást tennie, mint vásárolni egy-két tubus IKB-kéket, szerezni egy pontosan ugyanilyen méretű vásznat, és szépen egyenletesen elkenni rajta a festéket. Így ugyanis gyakorlatilag egy pontosan ugyanolyan tárgyat tud előállítani, mint amilyen az adott eredeti Klein-festmény.

Más kérdés, hogy az övé a műtárgypiacon alighanem egy fillért sem fog érni…

műkereskedelem martos gábor senki többet? yves klein
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNyugat, zene és képzőművészet az Ádám Jenő Zeneiskola Dísztermében
Következő bejegyzés Idén Szombathely lesz a Múzeumok éjszakájának kiemelt helyszíne

Ajánlott Bejegyzések

Marosi Viktor: Mucsi
Intermezzo

Mucsi Zoltánról készült fotósorozatból nyílik kiállítás a Telep Galériában

2023. március 20.2 perc olvasás
Rácz Zoltán - fotó: Kurcsák István
Intermezzo

Rácz Zoltán: „Igazi polihisztort ismerhettem meg Ligeti Györgyben”

2023. március 20.5 perc olvasás
Tolcsvay László - forrás: Atempo.sk
Magyar Zene Háza

Tolcsvay László: „Legnagyobb veszély ma az elszigetelődés”

2023. március 19.15 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Budafoki Dohnányi Zenekar Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Az én Sisim – gyűjtők és gyűjtemények Erzsébet királyné bűvöletében Sisi gödöllői kastélya

Az én Sisim – Gyűjtők és rajongók első börzéje a gödöllői kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.