Papageno Radio
Címlap Két kortárs zenei ősbemutatóra készül az Art Capital Finisszázs

Két kortárs zenei ősbemutatóra készül az Art Capital Finisszázs

Bolcsó Bálint és Riederauer Richárd zeneszerzők elektroakusztikus koncertje, „Ébredések, avagy Az asszony tragédiája – elektroakusztikus fantáziák” címmel Bodrogi Éva és Bojta Zsuzsanna énekművészek és Pétery Melinda táncművész közreműködésével Dmitrij Kavarga „Anyag és Test. Mérgező antropocentrizmus” című kiállításán, augusztus 31-én kerül bemutatásra 19:30-kor a Művészetmalomban, Szentendrén.

A két énekesnő a magyar és a nemzetközi kortárs zenei élet állandó szereplőjeként közös koncertjén most az elektroakusztikus stílusban komponáló zeneszerző-társaival indul izgalmas zenei útra. Két erős női karakter: Purcell Dido királynő-alakjának és a csodálatos Lesznai Anna képzőművész bőrébe bújva énekelnek, Riederauer Richárd és Bolcsó Bálint élő elektronikus zenei kíséretével.

A két ősbemutató címe: Bolcsó Bálint: Tündérvárás és Riederauer-Purcell: A királynő álma.

Lesznai Anna a XX. század első felének meghatározó alakja volt, közeli barátságot ápolt a Nyolcakkal, Bartók Bélával, pár évig Jászi Oszkár felesége volt. A nemesi származású művész a 30-as években amerikai száműzetésbe kényszerült, New Yorkban halt meg 1966-ban. Élete állomásait naplóiban rögzítette, melyekben meséit, verseit is megtaláljuk.

A Lesznai irodalmi/napló hagyatékot feldolgozó Sorsával tetováltan önmaga című könyvet, s a múzeum kiállításának anyagait szövegkönyvként felhasználva Bolcsó Bálint Lesznai gondolatait elektronikus zenei térbe helyezi, kihasználva annak drámai hatását, hangi sokszínűségét, effektjeit, a naplóban megjelenített álmok és az ébrenlét ellentmondásait, kortárs szerzőként egymásra fektet múltat és jelent, réteget képez régi és mai között.

2019 szeptemberében kerül bemutatásra a hatvani Hatvany Lajos Múzeum felkérésére íródott Morzsái az eltörött világkalácsnak című elektroakusztikus monoopera. Bolcsó Bálint kortárs zeneszerző élő elektronikus alkotását Bodrogi Éva énekesnő és a szerző előadásában hallhatjuk, melynek ez alkalommal egy keresztmetszete hangzik majd el, mely Lesznai tündérmeséire, verseire koncentrál.

Riederauer Richárd az elektronikus zeneszerzés egyik úttörőjeként 2007 óta a Pécsi Balett számos darabjának zeneszerzője. Szívesen nyúl klasszikusokhoz és ötvözi azokat a 21. század zenei világával mindezt olyan finom érzékkel, hogy az eredeti mű sosem sérül, inkább új értelmezést kap általa.

Henry Purcell Dido és Aeneas című operája talán aktuálisabb, mint valaha. A történet Purcell értelmezésében valójában Dido királynő lelki történéseire fűzi fel az események szövevényes alakulását az első áriától az utolsóig. A női lélek szélsőséges megnyilvánulásai és a túlvilági lények befolyása alatt Aeneas csupán sodródik. A 21. század fő drámája valójában már az asszony tragédiája. Riederauer Richárd a két fő áriát vette A Királynő álma című kompozíciója alapjául, ami a korabeli hangszerek és a mai sokszínű, igényes elektronikus hangzás elsőre egymástól talán távolinak tűnő, mégis egymást jól kiegészítő találkozását jelenti. A koreográfus, Pétery Melinda, aki egyben a táncművész is az előadáson, az egész történetet egy álom keretébe rendezte, illeszkedve az Art Capital fő témájához, a „Régi és új álmok” mottóhoz.

Az elektroakusztikus alapon a korabeli hangszereket megszólaltató művészek: Bozzai Balázs hegedűművész és Szászvárosi Sándor viola da gamba művész, valamint egyedülálló énekhangjával jelen van Mondok Yvette koloratúr-szoprán. Ehhez társul Bojta Zsuzsanna mezzoszoprán élő előadása Dido, a királynő szerepében.

Jelmeztervező: Márton Richárd.

Egy kis előzetes a próbafolyamat első állomásából:

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X