Amikor 2018. október 5-én este a Sotheby’s londoni árverési csarnokában Banksy előzetesen 200.000–300.000 fontra becsült Girl with Balloon (Lány léggömbbel) című nyomatának egyik példányát 1.042.000 fontért (1.357.726 dollár) adták el, majd a kép abban a pillanatban a keretébe épített iratmegsemmisítő működésbe lépésével félig ledarálta magát, az inkognitóját sok év óta sikeresen őrző brit graffiti-művész ismét, immár sokadszor a világ híreinek a középpontjába került. És most, egy évvel később alighanem megint ott lesz: szeptemberben a brit fővárosban a világ két legnagyobb aukciósháza párhuzamosan rendez árverést Banksy munkáiból.
Az önmagát ledaráló lufis lányka – az akció után a Banksy által neki frissiben adott Love in bin (Szerelem a kukában) új címmel – azóta szerény becslések szerint is minimum az akkori leütési árának a dupláját éri; nyilván nem véletlen, hogy vásárlója, az árverezőház közlése szerint egy európai műgyűjtő, rövid gondolkodás után nem élt a ház által a tárgy sérülése miatt felajánlott visszalépés lehetőségével, hanem megtartotta magának a kétségtelenül minden szempontból igencsak egyedivé, és ráadásul világhírűvé lett sokszorosított műalkotást.
Nyilván az egy évvel ezelőtti szenzáció utóhullámait igyekszik meglovagolni a világ két vezető aukciósháza, amikor idén ősszel – a Sotheby’s szeptember 6. és 19., a Christie’s szeptember 11. és 24. között – párhuzamosan online árverést rendeznek Banksy-nyomatokból. És bár darálásra most aligha fog sor kerülni (hiszen az aukciók nem élőben, hanem az interneten fognak zajlani), mind a két helyen ismét fog szerepelni példány a lufis lányból.
A Sotheby’snél ezúttal 60.000–80.000 font az előzetes becsértéke, a Christie’snél viszont 150.000–250.000 font, ám ez annak köszönhető, hogy itt egy Girl with Balloon (Gold) példány kerül kalapács alá, vagyis egy olyan, amelyen a léggömb a megszokott piros helyett arany színnel van nyomva; ez az első alkalom, hogy ebből a limitált sorozatból kerül árverésre egy példány. (A „hagyományos” piroslufis lányért egyébként – természetesen a „ledaráltat” nem számítva – a legtöbbet eddig tavaly a Bonhams egyik árverésén fizettek, 344.750 fontot; míg Banksy aukciós rekordja jelenleg 1,87 millió dollár: ezt 2008 februárjában a Sotheby’s New York-i, az afrikai AIDS-betegek megsegítésére rendezett jótékonysági árverésén fizette ki valaki a művész egyik, eredetileg „mindössze” 250.000–350.000 dollárra becsült, vászonra stencilezett festményéért.)

Ami a további most őszi kínálatot illeti, bár a teljes tétellistát még egyik ház sem tette közzé, az már biztos, hogy a Sotheby’snél fog szerepelni példány a Pulp Fiction című nyomatból, azaz Tarantino Ponyvaregény című filmjének ikonikus jelenetéből, ahol John Travolta és Samuel L. Jackson állnak pisztolyt szegezve, csakhogy itt a fegyver helyett egy-egy banán van a kezükben; ennek a műnek az előzetes becsértéke 12,000–18,000 font. A Welcome to the Hell (Isten hozta a pokolban) című nyomat – amelyen egy patkány áll egy ilyen feliratú táblával, a nyakában egy békejel-medállal – becsértéke 18.000–22.000 font, míg a további, már biztosan szereplő tételek várható árát 15.000–20.000, illetve 24.000–28.000 font közé teszi a ház.

A Christie’s még ennél is kevesebb előzetest adott ki, náluk viszont az a biztos, hogy az árverésnek Banksy közismert nyomatának a címét választották: I can’t believe you Morons actually buy this shit (Nem tudom elhinni, hülyék, hogy tényleg megveszitek ezt a szart); mint ismert, ez a munka először aznap jelent meg a művész honlapján, amikor előző esete, 2007 februárjában a Sotheby’s aukcióján a Bombing Middle England (Közép-Anglia bombázása) című képét az előzetesen becsült 50.000 font helyett 102.000 fontért vette meg valaki. A cím alapján valószínűsíthető, hogy ebből a „csodálkozó” nyomatból is lesz példány az árverésen, a többi, egyelőre beharangozott darabok becsértékei a Christie’snél 15.000 és 50.000 font között szóródnak.

Persze azt azért mindenképpen tudni kell, hogy ezek nemhogy nem egyedi, de még csak nem is kis-szériás munkák: ezekből a nyomatokból általában százötven aláírt és hatszáz szignálatlan változat készült. Ám hogy az áruk hogyan megy felfelé, azt jól mutatja, hogy 2015 nyarán egy amszterdami galériában jelen sorok írója 7500 euróért vehetett volna meg egyet bármelyikből ezek közül a most is kínált, szignált nyomatok közül. Igaz, akkor még hol voltunk attól, hogy 2017 nyarán több mint kétezer brit művészetkedvelő megkérdezése nyomán az derüljön ki, hogy a britek legkedveltebb műalkotása éppen hogy a lufis lány, amelynek „eredetije” először 2002-ben jelent meg Banksy keze által egy kelet-londoni üzlet falán, és két év múlva jött ki a piacra a print-változata. Amelyért, ha nem is ledarálva, de most is harcba lehet majd indulni szeptemberben.