A Budapest Ritmo 2019-ben is egyszeri és megismételhetetlen koncertekkel, a hazai és külföldi színtér legizgalmasabb fellépőivel várja közönségét az Akvárium Klubban és a Szimpla Kertben.
Marokkótól Norvégiáig, Uruguaytól Belgiumig szinte minden ország képviselteti magát a Budapest Ritmón, amely műsorkínálatát tekintve maradéktalanul megvalósítja a világzenei fesztiválok követelményeit, már ha léteznek, hiszen a műfaj fő jellemvonása a nemzetek közti kulturális határok szabaddá tétele, a tradícionális zene felszabadító erejének megosztása mindenkivel. A fesztivál hagyományos díszvendég-sorozatának idei szereplője pedig Lengyelország, ahonnan öt zenekar is érkezik, bizonyítva, hogy tőlünk északra is termékeny talajra lelt ez a sokféle zenei lehetőséget magába foglaló műfaj.
Az egyik – számunkra talán a legismeretlenebb zenei háttérrel rendelkező – izgalmasnak ígérkező együttes Asmâa Hamzaoui és a Bnat Timbouctou nevű formáció, egyenesen Marokkóból. Asmâa az egyik legfiatalabb – és nőként kuriózumnak számító – nagykövete a Gnaua kultúrának. Már gyerekkorában egy gembri nevű hangszeren (másképp sintir vagy hejhouj) kísérte apját, Rachid Hamzaouit az ünnepségeken, alig húszévesen pedig megalapította saját együttesét, amelyet október 4-én hallhatunk az Akvárium színpadán.
A Bnat Timbouctou jelentése: Timbuktu lányai. A formáció zenéjében és énekében a gnauik, azaz a Marokkóba hurcolt fekete rabszolgák közösségének emlékei és jelene elevenednek fel. A női gembri zenészek hagyományosan nem szerepelnek közönség előtt, leginkább csak ünnepségeken, például egy maalem (a ghánai zene mestere) esküvőjén veszik kezükbe a zengő-éneklő, háromhúros bőrborítású basszus lantot.
„A gnaua lényege nem a virtuóz hangszeres tudás, hanem a szakrális transz elérése.”
„A hangszerek is egyszerűek, a tevebőrrel borított basszus lant, a gembri a legkomplexebb – ez a gnaua együttes királynője. A kiséretet krakebek (fém-kasztanyetta szerű ritmushangszer) és dob végzik, a maalem énekére pedig a zenészek kórusa felelget. A zene szerkezete és a hagyományos repertoár szövegei is egyértelműen tükrözik a nyugat-afrikai eredetet, a bambara, fulani és hausza sorok mellé természetesen egyre több arab vegyült az évszázadok során. A gnaua tehát egyszerre jelöl egy közösséget (fekete-afrikai ex-rabszolgák), spirituális és zenei gyakorlatot” – olvasható a Hangvető blogján.
Asma Hamzaoui ebben is kivételnek számít. „Olyan dolgot csinálok, amit kevés nő tehet. Megismertetem az emberekkel a gnaua zenét.” – mondta a fiatal énekesnő.