Egy parfümreklám segítette a jazzénekesnő, Nina Simone karrierjét

Nina Simone

A gospel világából származott át a jazzbe az 50-es évek végén feltűnt zongorista-énekesnő, Nina Simone. Vérmérséklet tekintetében, kiváltképp idősebb korában, bármikor fel tudta volna vennie a versenyt Dinah Washingtonnal vagy Bessie Smithszel. Gyakran próbára tette a koncertszervezők, a klubtulajdonosok, de a közönség idegeit is. Ami viszont a tehetségét illette, jóval sokoldalúbb volt az említett díváknál.

A jazz évszázada című kötet e-book formátumban megvásárolható a következő webáruházakban:

Kobo

Nook

DiBook

Simone, aki egy észak-karolinai prédikátor hatodik gyermeke volt, eredetileg klasszikus zenét játszó zongoristának készült, de miután nem kapta meg az ösztöndíjat ehhez a rangos philadelphiai Curtis Intézetben, azt a következtetést vonta le, hogy bőrszíne okán tagadták meg tőle az esélyt. Ez is indokolja, hogy idővel a faji egyenjogúságot követelő polgárjogi mozgalom egyik szenvedélyes harcosává vált. Nina Simone azonban nem adta fel a küzdelmet, és jazz-zongoristaként próbálta megkeresni azt az összeget, amelyet a további klasszikus képzése igényelt volna. Klubfellépései alkalmával vették rá, hogy énekeljen is.

A Bethlehem lemezvállalat felismerte a szenvedélyes és remek kifejezőkészségű előadóművész hihetetlen vonzerejét, és 1958-ban kislemezen forgalmazta vele a Porgy and Bess című Gershwin-opera egyik dalát, az I Loves You Porgyt, melynek megrázó, de egyáltalán nem mesterkélt tolmácsolása minden különösebb reklámkampány nélkül is hatalmas, megérdemelt sikert aratott.

Nina Simone klasszikus zenei karrierje végül is megbicsaklott ezzel a sikerrel.

Egyszerű, letisztult, de roppant hatásos előadásmódja viszont egyaránt vonzotta a kritikusokat és a közönséget az elkövetkező évtizedekben, amikor a jazz, a blues, a pop, a rhythm and blues, valamint a gospel kategóriában is egyaránt kelendő volt. Idősebb korában Billie Holidayéhoz hasonló érzelmi töltetet tudott kölcsönözni a hangjának, és kiváló zongorista lévén, nagyszerűen kísérte magát harmóniai és drámai szempontból egyaránt. Fellépéseinek zöme balladákból állt, de hatalmas lemezsikert aratott 1987-ben a közel egy emberöltővel korábban felvett, középtempójú, jazzes hanglejtésű My Baby Just Cares For Me című dallal.

A siker titka az volt, hogy valaki előásta a felvételt a Chanel No. 5 parfümreklámjának kíséretéhez. Lehet, hogy erre ma már többen emlékeznek, mint az I Loves You Porgyra.