Elraboltak egy egymillió dolláros arany vécécsészét az angliai Blenheim-palotából

Maurizio Cattelan: America - forrás: guggenheim.org

Az elmúlt napokban körbefutotta a sajtót a hír, miszerint a londoni környéki Blenheim-palota kiállításáról elrabolták Maurizio Cattelan America című műalkotását – ami nem más, mint egy 18 karátos aranyból készített, eredeti méretű és tökéletesen működő vécécsésze, aminek az értékét egymillió dollárra becsülik. Ám ez az összeg szinte semmi Cattelan más, a műkereskedelemben eddig megfordult munkáihoz képest.

Maurizio Cattelan (1960) olasz sztárművész leginkább különleges, furcsa, meghökkentő szobrairól ismert. Az Americát 2016-ban készítette, és először a New York-i Guggenheim Múzeumban állították ki – „természetesen” nem a kiállítótérben, hanem a múzeum egyik mellékhelyiségében, ahol értelemszerűen bárki használhatta is.

(Mivel a ritka és különleges „művészi” lehetőség a látogatók tízezreit vonzotta, az adott helyiség ajtaja elé külön őrt kellett állítani, hogy kezelni tudják az állandó tumultust.)

Cattelan két évtized után szerepel újra egy nagy, szeptember 12-én nyílt kiállítással Angliában, ahol sok más munkája mellett az Americát is bemutatták. Az arany műalkotás természetesen Londonban is az egyik mellékhelyiségbe került – innen lopták el ismeretlen tettesek.

(Mivel a „műtárgy” a célszerű használhatóság miatt természetesen itt is rá volt kötve a vízvezetékre, így a falból történő erőszakos kitépés nyomán keletkezett csőtöréssel az elkövetők még komolyan el is áztatták a múzeumot.)

A nyomozás természetesen azonnal megkezdődött (egy embert már őrizetbe is vettek a hatóságok), és a múzeum igazgatója azt nyilatkozta: reméli, hogy az október végéig látogatható tárlatra a zárás előtt még visszakerülhet az ellopott alkotás.

Maurizio Cattelan: America – forrás: guggenheim.org
Maurizio Cattelan: Ő – forrás: Gagosian Gallery

Az America értékét a szakértők egymillió dollárra becsülik – ám ez az összeg messze elmarad Cattelan más alkotásainak elmúlt évekbeli piaci árszintjétől. Az olasz művész jelenlegi árverési csúcsa 17.189.000 dollár; ennyit Him (Ő) című, 2001-ben készített szobráért fizettek 2016 májusában a Christie’s New York-i árverésén.

Az előzetesen 10–15 millió dollárra becsült, Hitlert kisfiútesttel, térdelve imádkozva megörökítő életnagyságú alkotásból összesen négy példány készült, az ekkor árverésre került darab az 1. számú példány volt.

1999-ben Cattelan két példányban készítette el La nona ora (A kilencedik óra) című, ugyancsak életnagyságú és élethű szobrát, amely II. János Pál pápát ábrázolja, amint éppen földre dönti egy rázuhanó meteorit. Az ugyancsak élénk vitákat, Olaszországban katolikus egyházi körökben pedig nem kis felháborodást kiváltó alkotás egyik példánya még a keletkezés évében vevőre talált a New York-i Marian Goodman Galériában: 80.000 dollárt (22,8 millió forint) fizettek érte.

Maurizio Cattelan: A kilencedik óra – forrás: Christie’s

Két évvel később (amikor a másik példány éppen a Velencei Bienálé központi tárlatán volt megtekinthető), 2001 májusában a Christie’s New York-i árverésén viszont valaki már 886.000 dollárért (kereken 250 millió forint) vette meg a szobrot, azaz a két évvel korábbi ár több mint tízszeresét fizette ki (amivel akkor a művész az addigi legmagasabb szerzői aukciós árát érte el).

Maurizio Cattelean: Trockij balladája – forrás: Fondation Louis Vuitton

Nyilván nem függetlenül a friss rekordtól Cattelan még ugyanabban az évben 880.000 dollárért adta el Peter Brant amerikai műgyűjtőnek legújabb alkotását, a The Ballad of Trotsky (Trockij balladája) címűt, amely nem más, mint egy a mennyezetről egy klasszikus bányalóemelő-hámban függő kitömött ló.

2004-ben viszont ugyanennek a műnek egy másik példányáért egy aukción Bernard Arnault francia műgyűjtőnek már nem kevesebb, mint 2,1 millió dollárt kellett megadjon, hogy a magénak mondhassa. (Pedig a logó ló 2001-ben a Christie’s londoni árverésén még „csak” 619.750 fontért kelt el.)

2015 júniusában ugyancsak a Londonban és ugyancsak a Christie’snél 1.538.500 fontot (2.419.405 dollár) adtak Cattelan Ostrich (Strucc) című 1997-es, szintén egy kitömött állatból „készült” szobráért.

Maurizio Cattelan: Strucc – forrás: Christie’s
Maurizio Cattelan: Cím nélkül – forrás: Sotheby’s

És végül említsünk meg egy a művészhez „illő” különleges önarcképet is: a padlóba vágott lyukból kikukucskáló Untitled (Cím nélkül) Cattelan-fejért 2010 májusában a Sotheby’s New York-i árverésén 3–4 millió dolláros becsérték után végül 7.922.500 dollárt adott meg valaki.

Ezeken a fenti munkáin kívül Cattelannak a Christie’snél még további négy, a Sotheby’snél pedig további két munkája ért el egymillió dollár feletti árat. Ehhez képest az ellopott arany vécécsésze egymilliója szinte ingyen van…