Haydn 60. szimfóniája, az Il Distratto koncertterem és színház határán mozog: eredetileg színdarabhoz komponált zene, amely a Molière-utód Jean-François Regnard egy szórakozott úrról szóló komédiája nélkül is – amelyhez íródott – meghökkent zenei eredetiségével, meglepő effektusaival és komikumával, mindezt hat rendkívüli tételben.
IL DISTRATTO – NYITÓKONCERT
Szeptember 11., szerda, 19:30 Kismarton, Esterházy-kastély, Haydn-terem
Haydn Filharmónia
vezényel és szólót játszik (cselló): Nicolas AltstaedtJoseph Haydn: 60. (C-dúr) szimfónia, (Il distratto), Hob. I:60
Robert Schumann: a-moll gordonkaverseny, op. 129
Veress Sándor: Négy erdélyi tánc
Joseph Haydn: 102. (B-dúr) szimfónia, Hob. I:102
A Londonban írt, pompás 102. szimfónia érdekessége, hogy híres lassú tételét egy korábbi zongoratriójából – melyet egy közeli barátnője tiszteletére írt – kölcsönözte a mester.
Az erdélyi táncokban, amelyekkel Veress Sándor szülőföldje, Erdély előtt tiszteleg, ezzel szemben nem válik hátborzongatóvá a hangulat. Átérezhetjük, hogyan hat a hol szomorkás, hol magával ragadó hangzás, amely nem veszi figyelembe a politikai határokat: Veress 1907-ben a Monarchia magyar felén született, Kolozsvárott, a mai Cluj-Napoca-ban, amely 1920 óta Romániához tartozik.
Robert Schumann gordonkaversenyében a Haydn Filharmónia ünnepelt csapata Nicolas Altstaedt vezetésével és szólójával zenei és további határokat mozgat meg: a zeneszerző elmossa a három tétel határait, folyamatos áramlást hozva létre, bár a kész művet szellemi zavarodottsága és halála miatt már nem hallhatta.