• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Könyvsarok Müpa magazin Könyv Címlap

Hogyan maradhat Shakespeare a kortársunk?

Szerző: Tóth-Czifra Júlia2019. szeptember 25.
Facebook Twitter E-mail
William Shakespeare

Két kortárs íróval is találkozhatnak a középiskolások a Literárium Junior szeptember 25-i és október 9-i programjain. Miként maradt élő szerző Shakespeare, és hogyan használja életanyagát egy mai alkotó? Mit tehet a drámaíró, ha a színházban nincs szünet és nincs függöny? Ha több a szerep, mint a színész? Mi az a lemur, és mi köze az úttörőkhöz? Mit lehet tenni, ha már elsült a csúzli? Ősszel minden kiderül.

Kortársunk Shakespeare – fogalmazott Jan Kott lengyel színháztörténész könyvének címében. Aligha lehet ennél tömörebben összefoglalni a világirodalom egyik legnagyobb hatású alkotójának erejét. William Shakespeare művei évszázadok óta jelen vannak az újabb és újabb generációk olvasmányai között, átdolgozott formájukban akár már gyerekkorban is (Shakespeare-mesék), és változatlan frissességgel kelnek életre színpadon és filmvásznon egyaránt.

A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.

Shakespeare nem halványuló jelenléte fakadhat örök érvényű, egyetemes témáiból: szerelem és barátság, féltékenység és árulás, halál, szülők és gyermekek drámai kapcsolatai – melyikünk ne érezné magát érintettnek? Azonban pusztán azzal, amiről beszél, nem magyarázható e kivételes életmű népszerűsége. Legnagyobb erénye az, ahogyan ezt teszi. Legyen szó tragédiáról, legyen szó komédiáról, Shakespeare bravúros szerkezeti, dramaturgiai megoldásai, stiláris és hangulati sokrétűsége és telített, élő karakterei lehetővé teszik, hogy a drámák szó szerint újra és újra lejátszódjanak, amikor találkozunk velük. Ehhez azonban nemcsak egy zseniális drámaíró, de egy vérbeli színházi ember tehetsége is kellett.

Ide kapcsolódik:
Shakespeare operái

A Lordkamarás Emberei színtársulat társtulajdonosa, a Globe egyik építtetője – aki nem mellesleg maga is színészkedett – kis túlzással a színházban élte londoni éveit, és drámái tanúsága szerint mindent tudott annak működéséről. Milyen fogásokkal érhető el a legnagyobb hatás a színpadon? Mit tegyen a szerző, ha nincs szünet és nincs függöny? Ha több a szerep, mint a színész? Mit kell elárulnia a színpadi szövegnek, ha díszletek alig-alig vannak? Miféle színészi kiszólásokkal, kommentárokkal vonhatja be a darab a nézőit?

A Shakespeare-drámák és a shakespeare-i színház összefüggéseire épülő szeptember 25-ei program megvilágítja, hogyan alkalmazkodott Shakespeare az Erzsébet-kori színház mindennapjaihoz és heterogén közönségéhez, a korabeli színpadi gyakorlathoz, és lett egyszersmind annak legtalálékonyabb művészévé.

Az előadó, Zalán Tibor személye garantálja a hiteles bemutatást: a József Attila-díjas író-költő maga is aktív színházi alkotó, aki arra is választ adhat, mit enged meg és hogyan él tovább a színpadból táplálkozó shakespeare-i dramaturgia a mai deszkákon. Egyszóval: hogy hogyan maradhat Shakespeare a kortársunk.

Zalán Tibor – fotó: Stekovics Gáspár

Kortársnak lenni – és még kortalannak is! Ilyen szerzővel találkozhat a közönség Garaczi László felolvasásán, ahol az író második lemur-könyvével válthatnak jegyet az érdeklődők a Garaczi-univerzumba. A változatos műfajokban alkotó író öt kötetből álló sorozatának (Mintha élnél, 1999; Pompásan buszozunk!, 2001; Arc és hátraarc, 2010; Wünsch híd, 2015; Hasítás, 2018) minden darabja az Egy lemur vallomásai alcímet viseli, de hangsúlyosan más és más életszakasz emlékei-emléktöredékei köré szerveződnek. „Egy sorozat részei, tematikai, történeti, stiláris szempontból ez igazolható is, a megformálás szempontjából viszont a részek teljesen önállóak”– nyilatkozta Garaczi László.

A Pompásan buszozunk! általános iskolás Lemur Mikije „csúzlibalesetéért” igazgatói intőt kap. A kötet a várható szülői büntetést latolgatva hazafelé tartó fiú és a már felnőtt elbeszélő szólamainak különleges keveréke, amely a ’60-as évek mellett a rendszerváltás időszakát is megidézi. Garaczi bámulatos ügyességgel beszéli és szövi egymásba a különféle nyelvi regisztereket a kamaszszlengtől a Kádár-kori Magyarország szókészletén át egészen a tanárok tipikus fordulataiig. Érzékeny látásmódját és finoman felépített történeteit még vonzóbbá teszi az a humor, amelyért újabb és újabb generációk szeretnek bele Garaczi László prózájába.

Garaczi László – fotó: Szilágyi Lenke

„A lemur-könyvek önéletírások ugyan, de az önéletírói paktumot körülbelül annyira használják, mint kispályán a lest: »mikor megkértük, hogy bíráskodjon a fociban, az előzetes szabálymegbeszélés során kiderült, hogy a legmesszebbmenőkig nincs tisztában a lesszabály jelentőségével, nem tudja mi a les. Fuvolázni sem hallott róla. Mi igazából, a bevett szokásokhoz híven, nem is kívántuk kispályán a lesszabályt alkalmazni, de ahhoz, hogy egy szabályról komoly megfontolások után lemondjunk, töviről hegyire ismernünk kell magát a szabályt, ahhoz, hogy egy törvényt semmisnek nyilvánítsunk, behatóan ismernünk kell magát a törvényt.« (Pompásan buszozunk!, 70.)” – olvassuk a Könyves Blog lemurológiai összefoglalójában.

Hogy mennyiben önéletrajzi könyv a Pompásan buszozunk!, az kiderül október 9-én, aki viszont már találkozott a szerzővel, az tudja: a szórakozás kortól függetlenül garantált.

„Egész népemet fogom / nem középiskolás fokon / garaczilaci.”

müpa shakespeare müpa magazin garaczi lászló zalán tibor literárium junior
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBerlinben vehetett át életműdíjat Edita Gruberová
Következő bejegyzés Mindenki csak tenoristaként tudta elképzelni a gyermek Pavarotti jövőjét

Ajánlott Bejegyzések

Haumann Péter - forrás: Pesti Magyar Színház
Intermezzo

Elhunyt Haumann Péter

2022. május 28.3 perc olvasás
Adrain Ghenie 2014-ben berlini műtermében – forrás: Wikipedia
Senki többet?

Egy új világsztár Kolozsvárról – Adrian Ghenie szárnyalása a műtárgypiacon

2022. május 28.3 perc olvasás
Intermezzo

Akit foglyul ejtett Sissi szerepe – Romy Schneiderre emlékezünk

2022. május 28.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Szent István Filharmonikusok - fotó: Andrasovszky Péter Promóció

Trianonra emlékezve adnak hangversenyt a Szent István Filharmonikusok

József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.