• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Debrecen Zene Címlap

Kollár Imre: „A Kodály Filharmónia Debrecen merészet álmodik, s meg is valósítja elképzeléseit”

Szerző: Kiss Judit Erzsébet2019. szeptember 27.
Facebook Twitter E-mail
Kollár Imre - fotó: Fejes Márton

Kollár Imre karmester a kilencvenes évek közepétől 12 éven át töltötte be a Debreceni Filharmonikusok zeneigazgatói posztját. 2019 augusztusában tért vissza, immár a Kodály Filharmónia Debrecen égisze alatt működő együtteshez Somogyi-Tóth Dániel igazgató-művészeti vezető felkérésére.

– Jó fél éve egy interjúban felidéztük a Debrecenben töltött éveit, most pedig arról beszélhetünk, hogy ismét a debreceni szimfonikus zenekar, immár a Kodály Filharmonikusok vezető karmestere. Mikor és hogyan érkezett a felkérés Somogyi-Tóth Dánieltől?

– A kapcsolat igazából sosem szakadt meg. Minden évadban vezényeltem a zenekart, és olyan is előfordult többször, hogy be kellett ugranom bizonyos helyzetekben egy-egy produkcióba. A maximális bizalomként és szeretetként értékeltem, hogy mindig én jutottam először eszükbe ilyen esetekben.

Ide kapcsolódik:
Kollár Imre: „Fantasztikus volt a 12 év, amit Debrecenben töltöttem”

Amikor pedig Debrecenben jártam, többször felmerült Somogyi-Tóth Dániel igazgató-művészeti vezetővel beszélgetve, hogy jó lenne ismét a zenekarral dolgozni, nemcsak egy-egy koncert erejéig. Erre az évadra értek meg a körülmények, a zenekar és én is, hogy a munkát újult erővel, új távlatokban gondolkodva közösen folytassuk.

– Ha szabad így fogalmazni: milyen állapotban kapta vissza a zenekart?

– Rengeteg a változás. A Kodály Filharmonikusok jelentős ambíciókkal, munkakedvvel, közönség- és szakmai sikerekkel a háta mögött, fiatalokkal megerősödve áll neki egy új időszaknak. Teljesen más a légkör most, mint a távozásom idején volt. Sokkal messzebbre merünk tekinteni, és távlati elképzelések is vannak. Az új koncertterem ígérete óriási lehetőség, amely azonban egy színvonal emelkedést is kell maga után vonjon. Adott körülmények között nem lehet bizonyos szint felé menni, de ha lesz egy kifejezetten erre a célra épült hangversenyterem, a határ a csillagos ég.

Somogyi-Tóth Dániel a részemről elsősorban arra a fajta zenekarépítő munkára számít, amit már egyszer letettem az asztalra itt. Kifejezett kérése és elvárása, hogy öt év múlva egy sokkal jobb zenekar váljon a Kodály Filharmonikusokból. Határozottan színvonal emelkedésre készülünk.

– Milyen konkrét feladatokat tűztek ki erre az évadra?

– Apró, kicsi változásokkal haladunk egyelőre: intonációkban, hangszínekben, virtuozitásban, a koncentrációban. Ezek olyan folyamatok, amelyeket a közönség nem feltétlenül érzékelhet egyenként, de ha a sok kis dolog összeáll, az már hallható. Erre a fajta zenekari építkezésre a Beethoven-szimfóniák rendkívül alkalmasak. A zenekari játék összes szépsége, de nehézsége és problémája is felmerül általuk. Tehát, ha nem lenne éppen Beethoven-év, mi most akkor is ezt a sorozatot játszanánk.

Az alapos, aprólékos, igényes munka egyébként már meg is mutatkozott a szeptember 17-ei, első Beethoven 250. hangversenyen, mely hatalmas sikert aratott a közönség körében.

– Augusztus óta már több projekten is túl vannak, például egy lemezfelvételen és az előbb említett Beethoven-sorozat első alkalmán. Mit vezényel még az évadban?

– Legközelebb a Falstaff koncertszerű változatát adjuk elő a zenekarral és a Kodály Kórussal. November 12-én mutatjuk be azt az anyagot, amelyből a lemezfelvétel készült a Naxos számára Goran Filipec zongoraművész közreműködésével. Lesz egy Verdi Requiem november 19-én, és többek közt még további három bérletes hangversenyt vezényelek az évadban a Beethoven-sorozatból.

– Az Ön debreceni időszakához fűződött, hogy a Zene Világnapján, október 1-jén egy opera koncertszerű változatát hallgathatta meg a város közönsége. Ez a hagyomány a mostani évadban felelevenedik. Honnan jött az ötlet annak idején, s mit hallhatunk idén?

– Az ötletet akkor az adta, hogy a Csokonai Színház méreteiből, apparátusából adódóan nem feltétlenül alkalmas bizonyos létszámú operák eljátszására – persze lehet részmegoldásokkal élni. A Turandotban például szükséges egy akkora kórus, amely szinte betöltené a színház nézőterét, és kellene egy sokkal nagyobb zenekari árok. Akkor arra gondoltam, hogy milyen jó lenne, ha ezek az operák mégsem maradnának ki a debreceni közönség életéből, hanem meghallgathatók lennének, még ha csak egy alkalommal is.

Kollár Imre – fotó: Fejes Márton

Először pont a Turandot koncertszerű változata került terítékre, mely akkora siker lett, hogy még hónapokig emlegették Debrecenben. Aztán előadtunk még több operát, például a Bohéméletet, az Aidát. Az is szempont volt, hogy ezekre a produkciókra sztárénekeseket hívjunk meg. S most is erről van szó, a Falstaffot csodálatos szólistagárda énekli, a főszerepben Alexandru Agache-val. A mostani koncerten szereplő szólista énekesek mindegyike a csúcson van, óriási dolog, hogy lejönnek együtt Debrecenbe.

– Miért épp a Falstaff?

– Hasonló szempontok mozgatnak minket, mint „régen”. Verdi operája ugyan ment már Debrecenben, de legalább 25 évvel ezelőtt. Nem könnyen kiállítható produkció. Méretét tekintve befér kisebb színházakba is, de komoly felkészülést igényel mind a zenekar, mind a kórus, mind a szólisták részéről.

– Személyes kötődése van a darabhoz?

– Engem nagyon meghat az, hogy Verdi élete végén egy ilyen operát írt. Olyan fajta életigenlés, derű, pozitív szemlélet van benne, ami a mai világból nagyon hiányzik. Verdi 80 évesen el tudta mosolyodni magát ezzel az operával, mely arról szól, hogy az élet gyönyörű akkor is, ha megöregedtünk, a nők szépek, a szerelem jó, a boldogság itt van az orrunk előtt. Ez az üzenet kell a mai embereknek, szóval ezért a Falstaff.

– Rendhagyó lesz a Kölcsey Központ színpadjának elrendezése is a produkcióban.

– Szeretnénk egy kicsit színházszerűen berendezni a teret. A zenekar a nézőtérrel egy magasságban fog játszani, az énekeseknek pedig építünk egy kiemelést.

Ide kapcsolódik:
Beethoven és a zenekari építkezés a fókuszban Debrecenben

– Szünet is lesz, akárcsak egy operaelőadáson. 

– Verdi három felvonásban írta meg a darabot, de mindegyik felvonásnak van első és második része. Mi a második felvonás első része után tartjuk meg a szünetet.

– A vezető karmesteri pozíciójával újból sok időt tölt Debrecenben. Milyennek látja most a várost?

– Nagyon sokat változott, bár nekem, aki vissza-visszalátogattam ez nem meglepő. A városban is azt látom, amit a Kodály Filharmóniánál. Nem Budapest után akar kullogni, hanem járja a saját útját. Merészet álmodik, s meg is valósítja elképzeléseit.

interjú opera beethoven verdi debrecen kollár imre falstaff kodály filharmonikusok
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBanksy: „Nem tudom elhinni, hogy tényleg megveszitek ezt a …”
Következő bejegyzés Megalakult Európa első sérültekből álló szimfonikus zenekara

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Elhunyt Richard Taruskin amerikai zenetudós

2022. július 2.1 perc olvasás
Françoise Gilot - forrás: Várfok Galéria
Várfok Galéria

A Várfok Galéria egyedüli magyar kiállítóként vesz részt az art KARLSRUHE 2022 vásáron

2022. július 1.2 perc olvasás
Fotó: Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria / Szántó András
Múzeum+

Ha szerda, akkor Borszerda a Magyar Nemzeti Galériában – idén júliusban is!

2022. július 1.11 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.