Mi van a kapucsengőn túl? – Új műfaj debütál a CAFe Budapesten

Fátyol Kamilla, Tóth Réka Ágnes, Bereczki Csilla - fotó: Felvégi Andrea

A 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál együtt lélegzik a várossal, és váratlan helyszíneken, olykor egészen rendhagyó terekben varázsolja el a közönséget: az idei fesztiválon debütáló #kapucsengő sorozat keretében öt izgalmas lakásszínházi előadásnak ad otthont a Deák tér szomszédságában található KuglerArt Szalon.

Kőszegi Edit filmrendező 2007 óta működő galériájának intim terében testközelből figyelhetjük a színészeket és a történéseket. Október 4-én rögtön egy igazi TÁP Színház-féle ínyencséggel találkozhatunk:

KuglerArt Szalon – fotó: Felvégi Andrea

a Szalay Álmos darabjának ötlete nyomán megszületett Sokadik pillangó a The Susan Smith Blackburn Prize kapcsán női drámaírókkal készült interjúkon alapszik. Miért mesélünk? Leginkább azért, hogy leváljunk a saját történeteinkről: ha nem mondjuk ki hangosan, sohasem tudunk kilépni belőlük. Ám fel kell tennünk azt a kérdést is, hogy kinek a történeteit, miért és hogyan mondjuk el. Ezen a magával ragadó előadáson női sorsok, társadalmi szerepek kerülnek fókuszba, miközben a felelősségvállalás és alkalmazkodás kérdését is sajátos szemszögből járhatjuk körül: Andai Kati, Fátyol Kamilla, Háda Fruzsina és Keresztény Tamás segítségével. Az előadás kapcsán a darab rendezője, Bereczki Csilla lapunknak úgy nyilatkozott, hogy

„a lakásszínházi miliő csak megerősíti a szövegek intimitását, nem beszélve arról, hogy különböző korok és társadalmi helyzetek elevenednek majd meg, múlt és jelen keveredése pedig szintén új értelmet kap, ha egy modern színházi előadás egy több száz éves patinás épület tereibe kerül.” Kitért arra is, hogy „nem csak monológok, hanem párbeszédek során elevenednek majd meg a különböző történetek, amelyek a férfiak szemszögét sem hagyják figyelmen kívül.”

Egy különleges női sorsot ismerhetünk meg behatóan az Égnek a begóniák című produkcióban is, amelyhez a dramaturg-rendező Tóth Réka Ágnes Ady Endre múzsájának, Csinszkának a leveleiből, naplóbejegyzéseiből és verseiből válogatott. Csinszkát Sztarenki Dóra személyesíti meg, akivel számtalan színházi és filmes produkcióban találkozhattunk már: a táncművészként indult színésznőre a Terápia című sorozatban figyelhettünk fel, de a Rózsavölgyi Szalon és a Centrál Színház előadásainak is rendszeres közreműködője.

Horváth Kristóf “Színész Bob”, Tunyogi Imre – fotó: Felvégi Andrea

Jancsó Sarolta élőzenés aláfestéssel veszi birtokba a szalont, sőt a gangot: az utánozhatatlan író, Mándy Iván alakját idézi meg a hajdani rádiójátékok összetéveszthetetlen hangulatát és világát, illetve Mándy emlékezetes írásait felelevenítve.

Slam, költészet és stand-up comedy találkozik a két ismert slammer, Horváth „Színész Bob” Kristóf és Tunyogi Imre „Tunyi” Bolondok napja címet viselő, felkavaróan őszinte produkciójában. A valódi történetekre szomjazó nézőknek szánt előadásban – amely arra (is) reflektál, hogy bizonyos csoportok évszázadokon át nem mondhatták el a történeteiket – a FO-CI slam poetry díjnyertes csapatának tagjai a féloldali bénulással és enyhe értelmi fogyatékkal született Tunyogi Imre személyes vallomásán keresztül tartanak tükröt a világnak.

Horváth Kristóf szólóban is többször győzedelmeskedett az Országos Slam Poetry Bajnokságon, neve emellett ismerős lehet a színházi világból is, hiszen 20 éves kora óta játszik színpadon, sokáig dolgozott a Bárkában és a Maladype Színházban.

Horváth Kristóf “Színész Bob”, Tunyogi Imre, Jancsó Sarolta, Kőszegi Edit – fotó: Felégi Andrea

Ugyancsak két férfi áll a Mrożek híres darabját, az Emigránsokat továbbgondoló Dettre Gábor-rendezés középpontjában, amely két emigráns történetével kísérel meg választ adni a kérdésre: száműzetésük oka bennük vagy a külvilágban keresendő? A szereplők között olyan ismert színészeket találunk, mint Csányi Dávid, Fátyol Kamilla, Kálid Artúr és Mucsi Zoltán.