• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
kamara.hu Zene Címlap

Simon Izabella: „Ami számomra hiba, az másnak egy új ötlet megszületését serkentheti”

Szerző: Wagner Sára2019. október 23.
Facebook Twitter E-mail
Simon Izabella - fotó: Kondella Misi
Simon Izabella - fotó: Kondella Misi

„Szerb Antal regényének egyik legcsodálatosabb pillanata, ahogyan egy véletlen hibából adódóan elkezd kibontakozódni a történet” – vélekedik Simon Izabella, a kamara.hu egyik művészeti vezetője, akivel a hibázás izgalmas és manapság még aktuálisabb kérdéséről beszélgettünk.

Ide kapcsolódik:
Szerb Antal regényén keresztül hív szimbolikus utazásra az idei kamara.hu - Videó

– Különösen a gyermekprogramok hívják fel a figyelmet arra, hogy bármilyen tudás vagy előzetes ismeret nélkül is a zene, az irodalom, a művészet részévé válhatunk, és hogy a hibázásnak itt nincs súlya. Ez a gondolat, illetve hozzáállás természetes formában látható a gyerekeknél, ahogy erre te is gyakran felhívod a figyelmet. Mikor következhet be az a törés, amikor az ember elkezd távolságtartóvá válni? 

– A gyermekek világa az egyik legcsodálatosabb dolog, amelynek felnőttként is részesei lehetünk. Miközben figyeljük játékukat, és hagyjuk magunkat bevonódni, elkezdődik bennünk egy egészen különleges újratanulási folyamat. Hihetetlen érzés részesévé válni a gyermekek állandó mozgásban lévő fantáziavilágának, ahogyan természetes módon, tudattalanul egyik művészeti ágból a másikba váltanak át: énekelnek, táncolnak, mondókáznak, rajzolnak, kitalálnak dolgokat. Ha ebből nem billentjük ki őket, akkor általuk egy állandó szabad áramlás részesei lehetünk.

A kérdés az, hogy hogyan tudunk szülőként vagy pedagógusként funkcionálni ebben a néha elsöprő erejű világban.

Hogyan tudjuk megadni azt a fajta szükséges, ám rugalmas keretet, amely biztonságot adva, bizonyos értelemben még szabadabban hagyja szárnyalni a gyerekek fantáziáját. A hibázás kérdése is ehhez kapcsolódik, és természetesen különböző perspektívából nézve más és más megvilágításba kerül.

Ide kapcsolódik:
Vargyas-Tóth Juliska: „Az improvizáció megtanít arra, hogy ne féljünk hibázni”

– Milyen hibát követhetnek el a felnőttek?

– Nagyon sok történetet tudnék mesélni ezzel kapcsolatban. Megosztok egy zenei,illetve inkább zeneietlen élményt ezek közül.

Mikor annak idején a kislányunknak óvodát kerestünk, az egyik helyen döbbenten hallgattam, ahogyan az óvodavezető a gyerekdalok tanításáról beszélt. Büszkén rámutatott a zenesarokra, ahol csak néhány szék árválkodott egyetlen asztal körül. Mint kiderült,  azért, hogy a gyerekek ne nagycsoportban énekeljenek, mivel így az óvónők biztosabban ki tudják javítani a hibáikat. Sajnos nem lehetett őt meggyőzni arról, hogy a gyerekeknek inkább az éneklés örömét kell átadni, függetlenül attól, hogy tisztán vagy hamisan énekelnek. Mondanom sem kell, a bemutatóóra után menekültünk onnan.

Simon Izabella és Várjon Dénes – fotó: Labady István

– Mit tud kezdeni a hibákkal egy muzsikus?

– Mivel az élet alapvető sajátossága, hogy állandó mozgásban van, természetes velejárója a hibázás lehetősége. Nyilván genetika és neveltetés kérdése is, hogy mennyire törekszünk arra a bizonyos elérhetetlen tökéletességre, és az is nyilvánvaló, hogy az, aki a pódiumon áll, ezzel a kérdéssel az átlagosnál kicsit többet foglalkozik.

Kezdek rájönni arra, hogy mennyire fontos és hihetetlenül izgalmas is, ahogy az élet dolgait különböző nézőpontokból, sok-sok képlet alapján próbáljuk szemlélni.

Egy-egy jelenség értelmezése során érdekes megfigyelni, és adott esetben magunkévá is tenni többféle gondolkodásmódot. Ezt mi, zenészek kamarazenélés során is nagyon jól tudjuk gyakorolni, olyan ez mint egy jóízű beszélgetés. Ilyenkor derül ki az is, hogy ami számomra hiba, az a másik világában nem feltétlen számít annak, sőt, talán épp kihívást jelent neki, vagy egy új ötlet megszületését serkenti.

A most nyolc éves kislányunktól rengeteget tanulok ezzel kapcsolatban is. Ámulva figyelem, milyen gyönyörűen rajzol és fest. A legszebb képeinek nagy részére jellemző, hogy mindent ő határoz meg bennük. Sokszor titokban meglepetésképeket készít, és teljesen belemerül a folyamatba. Ritkán előfordul, hogy megengedi nekem, hogy nézzem őt, hogyan kreál egy-egy elcsöppenő festékfoltból érdekes figurákat. Többnyire viccesen meg is jegyzi: „Ez direkt volt ám!” – és a lefolyt festékből pillanatok alatt születik valami nagyon klassz dolog.

Számomra a tökéletesség nem egy kifeszített, kívülálló, mozdulatlan absztrakció, hanem inkább egy nagyon erős, belülről fakadó igényesség, amely a hozzá tartozó hibázási lehetőségekkel együtt válik életszerűvé.

A törések az élet természetes velejárói, a változás, a változtatás legfontosabb mozgatórugói, új utak megtalálásának lehetőségei. Egyik kedvenc Jung-idézetem: „Nem én teremtem magamat, inkább megtörtének magammal”.

A 2019-es kamara.hu részletes programja ide kattintva érhető el.

interjú simon izabella kamara.hu szerb antal utas és holdvilág
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNagyvárad „árkádista” mecénása – Patachich Ádám zenei örökségéről
Következő bejegyzés Megszűnik egy jelentős zeneműkiadó?

Ajánlott Bejegyzések

Bubnó Lőrinc, Somogyi Hedvig és Balázs Edgár
Intermezzo

Mint egy művészeti házibuliban – Interjú az ISON alapítóival

2023. február 8.8 perc olvasás
Operaház

Velekei László állítja színpadra a Magyar Nemzeti Balett új Bartók-bemutatóját

2023. február 8.3 perc olvasás
Bartók 44 duó
Te csak hallgass!

Bartók 44 hegedűduóját vette lemezre Baráti Kristóf és Kondorosi Karolina

2023. február 8.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Klukon Edit Promóció

Klukon Edit születésnapi koncertje az Altalena Zenei Közösség szervezésében

Promóció

Wagner inspirálta verspremier Grecsó Krisztiánnal

Gothár Péter - fotó: Kolibri Színház Promóció

Gothár Péter: „Kis drámák, amiken keresztül fel lehet készülni a nehezebbekre”

Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.