Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap A testiségből adódó tapasztalás kerül reflektorfénybe a MaMű aktuális tárlatán

A testiségből adódó tapasztalás kerül reflektorfénybe a MaMű aktuális tárlatán

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A MaMű Galéria aktuális, november 29-ig látogatható, By Anxious Image címre keresztelt csoportos kiállítása az emberi test jelentését boncolgatja. A kilenc női alkotó perspektívája különböző médiumokon keresztül jelenik meg, az ábrázolt testtől, a testlenyomaton keresztül kezdve egészen az absztrahált testig bezárólag.

- hirdetés -

Az elgondolt test egységét és zártáságát felbontó kiállítás nem feltétlenül női szemszögből értelmezendő, de erős női érzékiséggel van átitatva. Az ember testiségéből adódó tapasztalás a finomság mellett néhol groteszk, komor megvilágítást kap egyes kiállított munkában.

Üveges Mónika: Membrane II. (2019, fotónyomat, poliészter, festék, formázott fa, 80x110x10) – fotó: Szabó Gábor

A művészek nagyjából egy korosztályt képviselnek, néhányuk még a Képzőművészeti Egyetem hallgatója, jelentős részük pedig frissdiplomás. Kollár Dalma Eszter kurátor a kiállítás kapcsán elmondta, hogy  a koncepció alakulása közben nyitottak voltak férfi művészek beemelésére, de nem találtak olyat, aki ilyen irányokból közelített volna a téma felé. A kiállításon tárlatvezetést tartó Ragó Anett pszichológus szerint azok a művészek, akik elmélyülten és intenzíven akarnak dolgozni kénytelenek hozzányúlni saját fizikai élményeikhez.

A nők esetében ez az élmény már a nőiségben is benne van.

Egy női művésznél, aki magából akar dolgozni, ezen szegmensek feldolgozása elkerülhetetlen, míg egy férfi nem feltétlenül kényszerül arra, hogy ezeket az érzéseket ilyen hamar, ilyen fiatalon megélje, vagy kikényszerítse magából. A kiállításon az intellektus rendkívül intenzíven dolgozik azon, hogy az ént valahogy megragadja mind fizikai mind érzelmi szemszögből. A fiatal fiúknál ez a belső mozzanat sokkal kevésbé jellemző.

Szabó Nóra: Human Pattern (2019, 3D nyomtatott plakett, digitális tervrajz, asztal, testlenyomatok, 3D modell, változó méret) – fotó: Szabó Gábor

Ragó Anett szintén kiemeli, hogy a testábrázolások nem kívülről befelé, hanem belülről kifelé elemeznek, ezért ezeket a munkákat érezni kell, nem feltétlenül megérteni. A munkák által keltett fizikai és lelki élmény egy befelé figyelés is egyben, ami magában hordozza a potenciális megoldást a kérdésekre.

MaMű Galéria – fotó: Szabó Balázs

A kiállítást a műfajhatárok elmosása, a sokféleség jellemzi. Személyes hangvételű, bátor merítésről beszélhetünk, ahol a saját test vállalása kerül reflektorfénybe. A téma fontosságát és a kiállítás jelentőségét az is jelzi, hogy Magyarországon csupán a 70-es évektől beszélhetünk női identitással foglalkozó művészetről, és bár e kiállítás alapvetően nem a nemiség köré épül, végeredményben annak egy jelentős lenyomatát képviseli.

A kiállító művészek: Antal Malvina,Basa Anikó,Cservenka Edit, Kocsis Barbara, Koltay Dorottya Szonja, Pál Bella, Szabó Nóra, Üveges Mónika, Zurbolová Zuzsana.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X