Minden „ajánlatunk” bejött – Visszapillantás a New York-i aukciós nagyhétre

Ed Ruscha - forrás: Ed Ruscha Facebook-oldala

A mögöttünk álló hét minden estéjén volt valamelyik nagy New York-i aukciósházban valamilyen árverés, amelyeken impresszionista, modern, illetve kortárs műalkotások sokasága cserélt gazdát, összesen sokszáz millió dollár értékben. Mi itt most azoknak a tételeknek a szereplését mutatjuk be, amelyekre valamilyen különlegességük, érdekességük, furcsaságuk miatt előzőleg egy-egy cikkben hívtuk fel olvasóink figyelmét itt a Senki többet? blogban.

Október 6-án mutattuk be Ed Ruscha festményét, amelyen az amerikai „szófestő” (akiről korábban is volt már szó itt a blogban) kék alapon sárga betűkkel a RADIO szót írta fel a vászonra némileg „eltorzítva”, és amelyikről akkor azt vélelmeztük, hogy „akár meg is döntheti a művész eddigi árverési rekordját”. Nos, a „döntés” megszületett, méghozzá nem is akármekkora arányban: az előzetesen 30–40 millió dollárra becsült, 22 millió dolláros kikiáltási árról indított mű licitje végén a kalapács 46 millió dollárnál csapott le, vagyis a jutalékokkal együtt kifizetett 52.485.000 dolláros (15,923 milliárd forint) vételár igencsak meghaladta Ruscha korábbi, 30,4 millió dolláros szerzői csúcsát. Ráadásul ezzel az összeggel ez lett az egész New Yorki árverési nagyhét legdrágábban elkelt tétele, megelőzve olyan más „sztár”-alkotók munkáit is, mint mondjuk Monet, vagy Magritte.

Ed Ruscha: A rádió szó megrongálása 2. – 52.485.000 dollár – forrás: Christie’s

Október 21-én egy olyan, 2,5–4,5 millióra becsült Normann Rockwell-festményt ajánlottunk az olvasók figyelmébe, amelyik ezúttal először szerepelt a műtárgypiacon. Az Injekció előtt ennek megfelelően komoly érdeklődést váltott ki a gyűjtők körében, így az 1,7 millió dollárról indított licit hamar elérte a 3,9 milliós leütési árat. A vevőnek így végül pontosan 4.700.000 dollárt kell kifizetnie, hogy hazavihesse és a falára akaszthassa a képet.

Norman Rockwell: Injekció előtt – 4.700.000 dollár – forrás: Phillips

Október 24-én egy különleges, egy meztelen női test segítségével „megfestett” Yves Klein-vásznat mutattunk be ugyanitt. A kék színű testlenyomatot őrző festményért az aukciósház előzetesen 12–18 millió dolláros bevételt várt, és nem is tévedtek: a Barbara (ANT 113) végül 15.597.500 dollárért (4,736 milliárd forint) került új tulajdonoshoz.

Yves Klein: Barbara (ANT 113) – 15.597.500 dollár – forrás: Christie’s

Október 30-án a különleges sorsú chicagói autodidakta outsider művész, Henry Darger egy nagyméretű, kétoldalas munkája volt soron az előzetesen bemutatott tételek között. Nos, a Sotheby’s szakértői által 400.000–600.000 dolláros becsértékkel ellátott lapért végül 608.000 dollárt (184,6 millió forint) adott meg valaki, de a többi hat, ennél jóval kevesebbre becsült Darger-munka is mind elkelt, méghozzá 18.750 és 150.000 dollár (5,7–45,5 millió forint) közötti árakon.

Henry Darger: Cím nélkül. A novemberben árverésre kerülő kétoldalas Darger-festmény első oldala – 608.000 dollár – forrás: Sotheby’s

És végül november 2-án találkozhattak itt az olvasók Keith Haring „összefirkál” New York-i lépcsőházával, amelynek kalapács alá vitt tizenhárom „lebontott” figurájáról ugyancsak azt írtuk, hogy „sikeres licit esetén könnyen megdőlhet a művész jelenlegi aukciós csúcsa, ami 2.333.000 font (2.957.236 dollár)” volt. Nos, itt sem fogtunk mellé: a különleges fal-darabokért végül is 3.860.075 dollár (1,172 milliárd forint) lett a végső vételár, vagyis mostantól valóban ez a legdrágább Haring-munka a műtárgypiacon.