Japánról írt könyvet Bayer Ilona, a magyar televíziózás meghatározó alakja

Bayer Ilona

Bayer Ilona, az Anyós lettem Japánban – Hétköznapok a Felkelő Nap országában című új könyvét két évvel ezelőtt kezdte írni személyes tapasztalatai alapján, majd élményeit interjúkkal, kultúrtörténeti és társadalomismereti anyagokkal és csodálatos fotókkal egészítette ki. Izgalmas, értékes és átfogó kötet született, amely a Csigó Malom Kulturális és Művészeti Központ Alapítvány kiadásában jelent meg.  A könyv tisztelgés a Magyar-Japán diplomáciai kapcsolatok felvételének 150. évfordulója előtt is.

„Induljunk nagy útra a Felkelő Nap országába! Hogy könyvem végére érvén ne csak a néhány szavas sztereotípiák jussanak eszükbe, mint gésák, szamurájok, szaké, műszaki csodák, hanem az is, vajon mi segített a japán népnek abban, hogy a II. világháború legnagyobb veszteseként mára a világ harmadik legfejlettebb országa lehessen az övék” – részlet a szerző előszavából.  

Bayer Ilona meghatározó alakja a magyar televíziózás történetének. Pályafutását 1967-ben a Magyar Rádió és Televízió Szolnoki Stúdiójában kezdte riporterként. Számos hír- és portréműsorban dolgozott a Magyar Televíziónál. Ő volt a rendszerváltás éveiben a „CNN típusú” híradó egyetlen női műsorvezetője, majd olyan emblematikus műsorok alkotója, mint a Stúdió – Kulturális magazin, az Ablak című belpolitikai magazin, a Mélyvíz – értelmiségi vitaműsor, a Napzárta, a nagysikerű Civil kurázsi, és a Zöldövezet című környezetvédelmi sorozatok.

A televíziós műsorok mellett neves művészekről készített portréfilmeket, alapítója volt a Magyar Festészet Napjának, és ma is tevékenyen dolgozik különböző civil szervezetekben. Publicisztikái, művész portréi, interjúi magazinokban, és könyv formájában is megjelentek.

Orbán György így ír a könyvről:

„Szélvész kisasszony – ezt a nevet kapta kollégáitól Bayer Ilona, a rendszerváltás TV Híradójának egyetlen női műsorvezetője. Okkal és joggal: a mindig hatezres fordulaton pörgő újságíró bármikor képes volt – és mind a mai napig az – egyszerre öt dologgal foglalkozni, vágni, alámondani, aláfestő zenét keresni, telefonálni, szervezni, ha kell, veszekedni – mindeközben létezni, gyerekeket nevelni, mindenkin segíteni, korlátozhatatlan életéhségét, végtelen kíváncsiságát minduntalan kielégíteni. Aztán egy Japánban történt forgatás, melyre középső gyermeke, Petra (akkor még) kislánya is elkísérte, megfordította mindkettejük életét: Petra – immár felnőttként – Japánban találta meg élete párját, ő pedig 10 ezer kilométer távolságból lett anyós és nagymama. A szerző nem véletlenül tekinti e könyvet élete egyik legfontosabb munkájának. Az Anyós lettem Japánban pontosan olyan, mint Bayer Ilona maga: sokszínű, közléseiben egyszerre személyes és általános érvényű, gyermekien kíváncsi és felnőtten igényes, megértő, sokszor boldog, sokszor szomorú, mindig továbbgondolásra késztető – és végtelenül szerethető.”