Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Művészettörténeti ritkaságra derült fény egy francia aukció során

Művészettörténeti ritkaságra derült fény egy francia aukció során

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A kelet-franciaországi Dijonban működő Cortot et Associés árverezőházban még november 30-án került kalapács alá egy gótikus festmény. A Vyšší Brod-i Mester által alkotott Madonna több mint tízszeres áron kelt el, de nem ez a legfontosabb érdekesség a képpel kapcsolatban, hanem egy művészettörténeti jelentőségű felfedezés, ami viszont szintén a festmény árverésre kerülésének lett köszönhető.

Vyšší Brod 2600 lakosú település Dél-Csehországban, a turisták által sokkal ismertebb Český Krumlovtól mintegy harminc kilométerre délre, szintén a Moldva partján. A városban az 1300-as évek eleje óta mind a mai napig működik az a ciszterci rend által alapított kolostor, amelynek templomi oltárképét az 1350-es évek körül festette (részben a műhelyének tagjaival együtt) egy ismeretlen, alighanem Prágából származó művész, aki a művészettörténetben általánosan használt nevét éppen erről a legjelentősebb munkájáról kapta. (Bár a város német neve alapján időnként Hohenfurth-i Mester néven is szokták emlegetni.) De emellett a Vyšší Brod-i oltárkp mellet azonos stílusjegyek alapján még több, jelenleg berlini Gemäldegalerie-ben őrzött festményt is az ő keze munkájának tartanak.

- hirdetés -

Vyšší Brod ciszterci kolostora – forrás: klastervyssibrod.cz

Mint ahogyan a szakértők szerint a Vyšší Brod-i Mester alkotása az a temperával fára festett Trónoló Szűz a gyermekkel című Madonna-kép is, amelyet november legvégén árvereztek el a dijoni Cortot et Associés árverezőházban. Az előzetesen 400.000–600.000 euróra becsült alkotásért hatalmas licitverseny bontakozott ki, a helyszínen négyen, míg telefonon keresztül további öten küzdöttek azért, hogy magukénak mondhassák az egyik legjelentősebb közép-európai gótikus festőművész alkotását.

A nyertes végül a londoni Benappi Fine Art Gallery lett, akik, mint ez utóbb kiderült, a New York-i Metropolitan Museum of Art megbízásából licitáltak: ők tették végül azt az 5 millió eurós ajánlatot, ami után már nem érkezett több licit a vetélytársak részéről, vagyis ez lett a leütési ár, ami után a jutalékokkal együtt 6,2 millió eurót fizettek ki, vagyis az eredeti becsült értéknek több mint a tízszeresét. Ráadásul ez az összeg a második legmagasabb ár, amit ebben az évben Franciaországban Párizson kívül, tehát vidéki aukciósház árverésén bármilyen műtárgyért adtak.

A képnek a piacra kerülése előtti alapos vizsgálata – amelynek során Olga Pujmanova, a prágai Nemzeti Galéria művészettörténésze és Jan Klipa, a Cseh Tudományos Akadémia Művészettörténeti Intézetének gótikus festészettel foglalkozó szakértője megerősítette, hogy a festmény valóban a Vyšší Brod-i Mester alkotása – ráadásul egy igazi művészettörténeti szenzációt is hozott. Egy a vizsgálatok során készített röntgenfelvétel ugyanis kimutatta, hogy a kép ma látható sötét, csaknem teljesen egynemű háttere nem az eredti, a művész által annak idején megfestett állapotot mutatja, ezt valószínűleg csak a 19. században festették fel a Madonna trónusa mögé-köré.

A festmény eredeti, utóbb lefestett háttere a röntgenkép alapján – forrás: Cortot & Associés

A cseh mester ugyanis eredetileg egy épületrészletet örökített meg a trón mögött, méghozzá egy perspektivikusan igencsak helyesen ábrázolt építészeti architektúrát, ami azért érdekes, hiszen Filippo Brunelleschi (1377–1446) itáliai építész és szobrász majd csak évtizedekkel később fogja „kitalálni” – arra a problémára keresve a választ, hogy hogyan lehet a térben létező, tehát háromdimenziós valóságot egyetlen síkon, a látványról készített ábrázolást hordozó vásznon, fatáblán, vagy papírlapon, de mindenképpen mindössze két dimenzióban visszaadni – az úgynevezett centrális, vagy másként lineáris perspektivikus ábrázolás máig használt „klasszikus” módszerét.

Ráadásul a Vyšší Brod-i Mester Madonnájának ily módon feltárt eredeti háttere egyúttal azt is valószínűsíti a szakértők szemében, hogy a festményt hordozó fatábla a kép készítésének idején még magasabb lehetett, csak később levágtak belőle, hiszen a művész aligha festett volna a kép tetején egy – ahogyan most látható – „félbevágott” épületelemet.

A Szűz Máriát a gyermek Jézussal ábrázoló festmény tehát a jövőben New Yorkban, a Metropolitan Museumban lesz látható. Mi viszont most akkor ezzel a frissen felfedezett „ajándék”-képpel kívánunk a Senki többet? blog minden olvasójának áldott ünnepet.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X