Nézze meg, hogyan lett koreográfus az amerikai háborús veteránból

Exit 12 – Moved by War - fotó: mohammadgorjestani.com

Mohammad Gorjestani dokumentumfilmet készített Roman Bacáról, aki tengerészgyalogosként vett részt az iraki háborúban. Az Exit 12: Moved by War (12-es kijárat: a háborútól megindítva) című dokumentumfilm azt dolgozza fel, hogyan lett a poszttraumatikus stressz-szindrómától szenvedő háborús veteránból koreográfus.

Mielőtt Roman Baca a seregbe belépett, tánctanulmányokat folytatott. A hadseregből 2006-ban szerelt le, és komoly problémát jelentett neki visszatalálni a civil életbe. Düh, depresszió, szorongás határozták meg mindennapjait, és attól is félt, hogy a felesége elhagyja. Az ő tanácsára alapított tánctársulatot. Az Exit 12 című koreográfiája a háborús élményeket dolgozza fel.

A rendező figyelmét egy fotó keltette fel, amelyen két táncosnő hagyományos, csak az arcot szabadon hagyó iraki ruházatot viselt, mellettük katonai ruhát viselő férfi táncosok álltak. Mohammad Gorjestani úgy fogalmazott, ilyet még előtte nem látott, nagyon megragadta őt ez a kép, nagy hatással volt rá ez a feszültségekkel teli, különös ellenpontozás.

Ide kapcsolódik:
Tánccal épülnek fel a sztrókból

A dokumentumfilmből kiderül, hogyan változik meg egy katona a kiképzés alatt, a gyakorlatok miatt a test fizikai és szellemi átprogramozása által, és lesz alkalmas a háborúra. A Gorjestani mindezt egy csomó megkötéséhez hasonlította, amit a háborúból való visszatéréskor fizikailag is ki kell oldani, a gyógyulás folyamata csak akkor kezdődhet el.

Baca társulata olyan katonáknak segít, akik hozzá hasonló élményeken mentek keresztül, célja pedig az, hogy a tánc segítségével feldolgozzák az elszenvedett traumákat. Workshopjaikon azonban nem csupán veteránok, hanem aktív katonák is részt vesznek, a cél pedig az, hogy a mozdulatok nyelvén fejezzék ki magukat, mert a beszéd, mondta a film rendezője, csak egy mód a kommunikációra.

Roman Baca a filmben beszél annak a kettősségéről, hogy a túlélés agressziót követel, ugyanakkor a civileknek is megpróbáltak segíteni, tehát egyszerre kellett tengerészgyalogosként és emberként élniük, ami belső konfliktusokat generált benne. A tánc a humánumot fecskendezi vissza a testbe, ami nem csupán felszabadító hatású, de egyfajta visszaprogramozásnak is tekinthető.

A teljes film (angol nyelven):

(Via The Atlantic)