Rajzfilmet a falra! De nem vetíteni, hanem kockánként, bekeretezve, műtárgyként kitenni az eredeti rajzot – ezt kínálja a dallasi Heritage Auctions árverezőház december 13-15. közötti három napos Beverly Hills-i árverésén, ahol elképesztő mennyiségű, 1832 darab, különböző rajzfilmekhez köthető tételt, elsősorban eredeti filmkocka-rajzokat és figura-vázlatokat kínálnak a gyűjtőknek.
Az aukciók világának egyik speciális területe a legkülönfélébb filmes relikviák árverezése, a rajzfilmek szerelmesei azonban ezen belül is külön „kasztot” alkotnak, hiszen ők nem tudják megvenni kedvenc mozijuk főszereplőjének a ruháját, hajtincsét, saját kezű jegyzeteivel ellátott forgatókönyvét, vagy bármilyen más egyéb, az adott színészhez, vagy a filmhez kapcsolódó tárgyat, amilyenek pedig gyakran kerülnek kalapács alá a világban különböző erre szakosodott árveréseken.
Nekik viszont ott vannak a rajzfilmek eredeti, régebben még kézzel megrajzolt-megfestett, majd egyenként lefényképezett és így filmmé összeálló képkockái, esetleg külön az egyes hátterek, illetve a szereplőknek az ezek előtt celluloid-lapokra festett és a kamera előtt egyenként cserélgetett mozgásfázis-rajzai, egyszóval csupa-csupa olyan kétdimenziós műalkotás, amelyeket akár képként is ki lehet tenni a falra.
A mostani, karácsony előtti kaliforniai aukció kínálatában is főleg ilyen tételek szerepelnek, elsősorban a Disney Stúdió alkotásaiból. Meg lehet itt szerezni például az első egész estés animációs játékfilm, az 1937-es Hófehérke és a hét törpe számos szereplőjét vagy jelenetét, esetleg olyan háttér-képeket, mint például Gustaf Tenggren rajzát az erdőben bolyongó Hófehérkére félelmetes-haragos arccal ráijesztő fákról. (Tenggrent 1936-ban vették fel a Disneyhez, és tervei nyomán ő lett a Hófehérke egyik legfontosabb rajzolója; később egészen a stúdió egyik művészeti igazgatói rangjáig emelkedett a pályája. Ennek ellenére az árverezőház kísérőszövege szerint éppen ezeket az ijesztő fákat Walt Disney először nem akarta „beengedni” a filmbe, mondván, a gyerekek is megrémülnek majd tőlük, de végül mégis engedett Tengreennek.)
Ugyancsak Tenggren rajzolta meg 1940-ben a Pinoccio helyszínét, a falut a dombra felfutó utcákkal, a régi házakkal, és az egyikben Gepetto asztalosműhelyével – ezt a „tájképet” is meg lehet majd vásárolni (előzetes becsértéke 35.000 dollár).
A további kínálatban olyan rajzfilmekből szerepelnek képkockák, mint többek között az Aladdin, a Szépség és a Szörnyeteg, az Oroszlánkirály, A Kis hableány, vagy a Roger Nyúl. Egy Mickey Mouse, azaz Miki egér-film egy kockájáért 25.000 dollárt, egy Pinoccio-jelenetért 10.000 dollárt várnak.
Külön csoportot jelentnek azok a tételek, amelyek a Disney Stúdió egyik legfontosabb művészének, Mary Blairnek (1911–1978) a gyűjteményéből érkeztek az árverésre. A több mint félszáz, az ő hagyatékából származó darab között olyan filmekhez készített festményei szerepelnek, mint a Hamupipőke (15.000 dollár), vagy a Peter Pan (10.000 dollár) általa alkotott eredeti koncepciótervei. De más, később esetleg egészen már formában „véglegesített” és megismert rajzfilm-figurák előzetes tervei, vázlatai is szép számmal szerepelnek az anyagban.
Blair mellett a stúdió másik legendája Art Babbitt (1907–1992) volt, akit sokan minden idők legnagyobb animátorának tartanak, és aki több mint nyolcvan díjat nyert el a munkássága során. Ő alkotta meg Goofy kutya karakterét, de dolgozott a Hófehérkén, a Pinocción és a Dumbón is. Az ő egykori rajzasztalát és székét 5000 dollárról indítják az árverésen, de emellett további negyven filmkocka-tétel is érkezett az ő hagyatékából.
Ugyancsak ismert animátora volt a stúdiónak Chaney Rev, aki szintén komoly saját gyűjteményt hozott létre, amelyből most több mint száz darab kerül kalapács alá.
A kínálat tematikusan legnagyobb egysége az a hetvenhat tétel, amelyek a Disney egyik legnépszerűbb karaktere, a Bugs Bunny (magyarul: Tapsi Hapsi) filmek kockáiból állt össze, de lesz egy igencsak komoly darabszámú tételsor az idén éppen az ötvenedik születésnapját ünneplő Scooby-Doo-filmekből származó kockákból is.
Végül pedig jegyezzük meg, csak az összehasonlítás kedvéért, hogy a mindeddig legdrágább rajzfilm-kocka egy 1935-ös Disney-filmből, az első színes Mickey Mouse-epizódból, a The Band Concert címűből való; ezt a celluloidra festett mozgalmas, sokszereplős „pillanatképet” a filmből 1999-ben egy magánüzlet keretében vette meg valaki, nem kevesebb, mint 420.000 dollárért.