A világban ma árverésen egy „medencés” festményével a második legdrágábban eladott élő művész, a brit David Hockney egy újabb „medencés” festménye lesz a Sotheby’s február 11-i londoni kortárs aukciójának legnagyobb sztárja. A kép 2006-ban egyszer már Hockney akkori legdrágább munkájaként kelt el egy árverésen, „nagyobb testvére” pedig a londoni Tate Modern gyűjteményében van.
Az északkelet-angliai hűvös, ködös, esős Yorkshire-ben született David Hockney 1964-ben, huszonhét évesen járt először Amerika nyugati partján, a napsütötte Kaliforniában. Lenyűgözte az ott látott gazdagság, a pálmafás-medencés kertekkel körülvett modern épületek, a tobzódó színek, a táj, az egész ottani életforma. (A Los Angeles iránt fellobbanó „szerelmébe” erősen belejátszhatott az is, hogy az akkori, még erősen konzervatív Nagy-Britanniával szemben itt ekkor már szabadon élhette meg homoszexuális vonzalmait.)
Miután hazatért Angliába, azonnal elkezdte festeni az ottani élményeit feldolgozó képeit, két évvel később, 1966-ban pedig végleg Los Angelesbe költözött és ott dolgozott tovább saját műtermében. Az ezekben az időkben született festményeinek központi elemei lettek a medencék; a napsütésben csillogó, fodrozódó-villódzó víztükrök, az azokban vagy azok mellett, körül megjelenő figurák.
Ezeknek a munkáinak egyik legjellegzetesebbje a The Splash (szó szerint A loccsanás, de talán helyesebb lenne Csobbanásnak fordítani) című képe, amelyik abban a pillanatban örökít meg egy villa előtti úszómedencét, amikor valaki éppen beleugrott, így a jelenet „szereplője” már nem is látszik, vagyis sokkal inkább az őt éppen elnyelő víz, a felcsapódó hullámok-fodrok válnak a mű „főszereplőivé”.
Ráadásul Hockney ezt a motívumot nagyon apró eltérésekkel háromszor is megfestette, három különböző méretben: a legnagyobb, a csaknem 2,5×2,5 méteres, 1967-ben született Bigger Splash (Nagyobb loccsanás) 1981 óta londoni Tate Modern gyűjteményének egyik legfontosabb darabja; a legkisebb, az 1966-os Little Splash (Kis loccsanás) egy magángyűjteményben van, és még soha nem szerepelt a nyilvánosság előtt; míg a „középső”, az ugyancsak 1966-ban készült, nagyjából 180×180 centiméteres, és egyszerűen csak The Splash címmel ellátott kerül most kalapács alá februárban Londonban.
A képnek a ház előzetesen 20–30 millió fontos (7,8–11,7 milliárd forint) becsértéket adott meg. Ugyanez a munka viszont egyszer már szerepelt árverésen: 2006-ban a Sotheby’s londoni aukcióján 2,9 millió fontért (5,4 millió dollár) cserélt tulajdonost, ami akkor a művész addigi árverési csúcsát jelentette.
Azóta persze Hockney árai igencsak felmentek, és különösen az utóbbi két évben: eddigi tíz legmagasabb aukciós sikere közül kilencet ekkor regisztrálhatott. A legtöbbet, 90.312.500 dollárt (25,466 milliárd forint) 2018 novemberében adtak a Christie’s New York-i árverésen egy ugyancsak „medencés” képéért, a Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) (Egy művész portréja – Medence két figurával) című 1972-es vászonért (amelyet a művész a készítésének évében mindössze 20.000 dollárért adott el). Ezzel akkor a brit festő a legdrágább élő művész lett a nyilvános aukciók piacán, ám 2019 májusában Jeff Koons visszavette tőle korábbi elsőségét, amikor (mint erről akkor be is számoltunk itt a Senki többet? blogban) méteres fém lufinyúl-szobráért a Christie’s New York-i árverésén 91.075.000 dollárt (26,416 milliárd forint) adott valaki. (Mindössze „technikai” érdekesség, hogy bár mind a két munkának 80 millió dollár volt a leütési ára, ám a közben megemelkedett árverési jutalékok miatt a fél évvel későbbi vevőnek már ennyivel többet kellet végül kifizetnie.)
És bár a második legdrágább Hockney-képen ugyan éppen nincs medence – Henry Geldzahler és Christopher Scott 1969-ben festett kettős portréjáért 2019 márciusában a Christie’s londoni árverésén adtak 37.661.250 fontot (49,5 millió dollár; 13,889 milliárd forint); miközben 1992-ben a Sotheby’s New York-i árverésén még ez a kép is „csak” 1,1 millió dollárért kelt el –, azért a „medencés” képeit is igencsak szeretik a gyűjtők: Piscine De Medianoche (Paper Pool 30) (Éjféli medence – Papír-medence 30) című munkájáért 2018 májusában a Sotheby’s árverésén 11,3 millió dollárt adtak; 2019 novemberében New Yorkban ugyancsak a Sotheby’snél pedig 7,2 millió dollárt fizettek a festő Hollywood Swimming Pool (Hollywood medence) című 1964-es vásznáért.