A 20. század egyik legjelentősebb amerikai magángyűjteményének, az Anderson házaspár kollekciójának huszonhat, ráadásul igencsak fontos alkotását viszi kalapács alá a Sotheby’s a májusi New York-i árverésén. Az előzetesen összesen 55 millió dollárra becsült anyag legkiemelkedőbb tétele egy Clyfford Still-festmény, amelyért önmagában 25–35 millió dollár körüli leütést vár az aukciósház.
Harry W. Anderson (1922–2018) és felesége, Mary Margaret Anderson (1926–2019) élelmiszeripari vállalkozásukból szerezték hatalmas vagyonukat, amelynek jelentős részét részben saját műgyűjteményük gyarapítására, részben különböző kaliforniai kiállítási intézmények támogatására fordítottak. A gyűjtést az 1960-as évek közepén, egy európai kirándulásuk alatt a Louvre-ban tett látogatásuk során határozták el. Eleinte impresszionista alkotásokat, később német expresszionistákat vásároltak, ám a hatvanas évek végén már „átálltak” a háború utáni művészet gyűjtésére: egész életükben gyarapított kollekciójukban – persze sokan mások mellett – Helen Frankenthaler, Franz Kline, Morris Louis, Joan Mitchell, Robert Motherwell, Mark Rothko, Frank Stella, Jackson Pollock alkotásai sorakoztak.
2011-ben a házaspár a gyűjteményéből százhuszonegy alkotást – többek között Pollock, Robert Rauschenberg, Willem de Kooning, Ellsworth Kelly és David Smith munkáit – a kaliforniai Stanford Egyetemnek ajándékozott, ahol 2014-ben nyílt meg az Anderson-gyűjteményt bemutató állandó kiállítás. De emellett komolyan támogatták a San Francisco Museum of Modern Artot és a Fine Arts Museums of San Franciscót is; utóbbinak 1996-ban csaknem hétszáz sokszorosított grafikát adományoztak.
Harry Anderson halála után, 2018 őszén a gyűjteményből már kalapács alá került egy jelentős válogatás: akkor a Christie’s több mint kétszáz modern és kortárs művet árverezett el, amelyek összbevétele 49,9 millió dollárt volt. Most viszont a Sotheby’s mindössze huszonhat tételt kínál eladásra, ám ezek olyan jelentős főművek, amelyekért a ház előzetesen legalább 55 millió dolláros bevételt remél. A kalapács alá kerülő munkák között mások mellett Sam Francis, Richard Diebenkorn, Mark Rothko, Barnett Newman, Jasper Johns festményei és grafikái, valamint Henry Moore, David Smith és Jacques Lipchitz szobrai szerepelnek majd a május 13-án és 14-én sorra kerülő New York-i árverésen.
A kínálat legkiemelkedőbb darabja azonban minden kétséget kizárólag Clyfford Still (1904–1980) amerikai festő 1947-Y-No.1. című vászna, amelynek becsértékét a ház 25–35 millió dollárban (7,75–10,85 milliárd forint) határozta meg. Ez a kép csaknem ötven évig volt Andersonék birtokában, miután 1972-ben megvették a New York-i Marlborough Galériában.
A festményt azonban nemcsak azért övezi már most, árverésre kerülésének bejelentése pillanatától fokozott várakozás, mert csaknem fél évszázada nem volt kereskedelmi forgalomban, hanem mert alkotójának egyéb művei is nehezen hozzáférhetők ma a műtárgypiacon. Clyfford Still ugyanis 1951-ben „szakított” a kereskedelmi galériákkal, attól fogva nem adott el a műveiből, ráadásul 2004 augusztusa óta – az özvegye által létrehozottan – saját múzeuma is van a Colorado állambeli Denverben, ahol életművének mintegy 95 százalékát őrzik: 830 festményét, több mint 2300 papíralapú munkáját és néhány szobrát.
Így aztán az sem meglepő, hogy ha néha-néha felbukkan egy-egy Still-alkotás a műkereskedelemben, az általában jelentős összegekért cserél gazdát. A „legfontosabb” ilyen pillanat 2011 novemberében volt, amikor is a Sotheby’s New York-i aukcióján a művésznek egyszerre négy munkája is kalapács alá került. (Ez a különleges alkalom is csak úgy jöhetett létre, hogy egy bíróság jogerős döntéssel kimondta, hogy a denveri múzeum áruba bocsáthat négy képet a gyűjteményéből, de a végzés egyúttal azt is kikötötte, hogy az értük befolyó összeget a múzeumot működtető alapítvány kizárólag más Still-művek megszerzésére fordíthatja.)
Nos, azon az árverésen az 1949-A-No.1. című festményéért 61.682.500 millió dollárt (14,058 milliárd forint; ez ma Still aukciós rekordja), a most kalapács alá kerülő kép „párdarabjáért” az 1947-Y-No.2. címűért pedig 31.442.500 dollárt (7,162 milliárd forint) fizettek ki a gyűjtők. A másik két mű közül az 1976-ban festett PH-1033-ért 19,6 millió, az 1940-es PH-351-ért pedig 1,2 millió dollárt adtak. Legutóbb pedig tavaly novemberben ugyancsak a Sotheby’s-nél szerepelt egy Still-festmény: a PH-399 című vászon akkor 24,3 millió dollárért cserélt gazdát.