Különleges árverés lesz március 5-én New Yorkban a Sotheby’s árverési csarnokában: egy egykori híres amerikai művész-házaspár hagyatékából származó darabokat, műalkotásokat és személyes tárgyakat visznek kalapács alá. A festő Georgia O’Keeffe és a fotós Alfred Stieglitz közös életének dolgait a szobrász-keramikus Juan Hamilton őrizte meg az utókornak.
Alfred Stieglitz (1864–1946) már ismert fotóművész és galerista, valamint régóta házas ember volt, amikor 1916-ban valaki a kezébe adta a festészettel akkoriban még csak próbálkozó, a férfinél huszonhárom évvel fiatalabb Georgia O’Keeffe (1887–1986) néhány rajzát. Azonnal írt a lánynak, innentől folyamatosan leveleztek, Stieglitz 1917-ben már kiállítást is rendezett Georgia munkáiból, de személyesen először csak 1918 tavaszán találkoztak, amikor O’Keeffe a férfi pénzügyi támogatásának köszönhetően Texasból New Yorkba költözhetett. A találkozásból nagy szerelem lett, Stieglitz elvált előző feleségétől, 1924-ben összeházasodtak, és bár mindkettőjüknek voltak más kapcsolatai is, egészen a férfi haláláig nagy szeretetben és egymás iránti tiszteletben éltek együtt.
Alfred Stieglitz az évek során több száz fényképet készített a feleségéről, többek között például azt az 1919-ben fotografált aktot is, amelyet ő maga élete egyik legjobb munkájának tartott, és amelyik első, 1921-es kiállításakor hatalmas látogatószámot vonzott a kiállítóterembe, ám ugyanakkor merészsége miatt nem kis botrányt is kavart. Ezt a fotót 2006 februárjában a Sotheby’s New York-i árverésén 1.360.000 dollárért adták el; ennél csak egy drágább Stieglitz-fotográfia van, az az ugyancsak 1919-ben Georgia kezeiről készített felvétele, amelyért ugyanazon az árverésen 1.470.000 dollárt is megadott valaki.
Férje halála után Georgia O’Keeffe – aki ekkor már elismert és keresett művész volt – New Yorkból végleg Új-Mexikóba, egy maga építette házba költözött (1929-től egyre több időt töltött arrafelé), és bár sokat és sokfelé utazott, egyre jobban bezárkózott a sivatagba.
Utolsó éveiben az egyre mogorvább asszony egyetlen embert engedett közel magához, a nálánál csaknem hatvan évvel fiatalabb szobrász-keramikust, Juan Hamiltont (1945), aki előbb a ház körüli mindenese, majd a bizalmasa és végül a barátja lett. Olyannyira, hogy halála előtt az akkor már sokat betegeskedő, csaknem megvakult Georgia mindenét Hamiltonra hagyta.
Ebből az anyagból kerül most kalapács alá mintegy száz darab a Sotheby’s március elejei árverésén, köztük olyan alkotások is, mint például O’Keeffe egy jellegzetes, 1932-ben festett „tájképe”, a Nature forms (Természeti formák) című nagyméretű vászon, amelyet a ház előzetesen 4–6 millió dollárra (1,225–1,838 milliárd forint) becsül. De szerepel a kínálatban egy Hamilton ihlette, Juan című – amúgy a „tájképhez” hasonlóan absztrakt – festmény is, ezért 1,2–1,8 millió dollárt (367–551 millió forint) várnak. Ezekért alighanem komoly érdeklődés is lesz majd, hiszen ne feledjük, hogy ma a világon nem más, mint Georgia O’Keeffe a valaha legdrágábban eladott nőművész: Jimson Weed / White Flower No. 1. (Csattanó maszlag / Fehér virág No. 1.) című, 1932-ben festett vásznáért 2014 novemberében a Sotheby’s New York-i árverésén (10–15 milliós becsérték után) 44.405.000 dollárt (10,777 milliárd forint) fizetett ki a licitek nyertesse. És ehhez még annyit: O’Keeffe korábbi szerzői rekordja 6,2 millió dollár volt; ezért a „legdrágább” képért pedig a Sotheby’s 1987-es árverésén még „csak” 990.000 dollárt; 1994-ben pedig kereken 1 millió dollárt adtak.
De nemcsak O’Keeffétől, hanem Stieglitztől is lesz műtárgy a kínálatban: az ő 1933-ban készített Hand and Wheel (Kéz és kerék) című felvételén is felesége keze látható, annak az autónak egy részletével a háttérben, amellyel az asszony férjét New Yorkban hagyva a sivatagba indult. Ebből a felvételből ma mindössze három nagyítás ismert, és ez az utolsó magánkézben lévő, vagyis könnyen elképzelhető, hogy az ára végül meg fogja haladni az előzetesen becsült 300.000–500.000 dollárt (92–153 millió forint).
De a műalkotások mellett a kínálatba bekerültek olyan személyes tárgyak is, mint például O’Keeffe és Stieglitz eredeti házassági anyakönyvi kivonata, James Joyce Ulyssesének egy 1926-os kiadású példánya, amelyet Marsden Hartley (1877–1943) amerikai festő dedikált a házaspárnak, vagy éppen jó néhány üvegcse, amelyekben az O’Keeffe által maga készített festékporok őrződtek meg.
A teljes árverési anyagot bemutató kiállítás február 26-tól lesz megtekinthető New York-ban a Sotheby’s székházában.