Február 13-án este lezajlott a harmadik aukció is azok közül a brit fővárosban tartott licitek közül, amelyekről egy-egy valamilyen okból kiemelkedő, vagy éppen különleges alkotást január közepén itt a Senki többet? blogban olvasóink figyelmébe ajánlottunk. Úgyhogy akkor most lássuk az általuk elért eredményeket, annál is inkább, mert ezekből egyesek máris érdekes következtetéséket próbálnak meg levonni.
Időben az első árverés a Christie’s február 5-i londoni impresszionista és modern műveket kínáló aukciója volt, amelyről előzetesen a lengyel származású Tamara de Łempicka Portrait de Marjorie Ferry (Marjorie Ferry portréja) című, igencsak látványos art deco festményét mutattuk be, és amelyről akkor azt írtuk, hogy a szakemberek előzetesen „8–12 millió fontot várnak érte. Ha pedig a kép a felső becsérték körüli áron kel el, (…) átveheti az elsőséget Łempicka legdrágább művei között”.
Nos, a képért nemhogy a felső becsérték körüli, hanem azt még jócskán meg is haladó összeget adott meg a licitek nyertese: a portré leütési ára 14.250.000 font lett, vagyis a vásárlónak a jutalékokkal együtt végül 16.280.000 fontot (21,2 millió dollár; 6,473 milliárd forint) kellett kifizetnie, hogy hazavihesse az egykori párizsi kabaré-színésznő arcmását. Ez pedig pillanatnyilag valóban a legtöbb, amennyit mindeddig valaha egy Łempicka-festményért adtak a nyilvános műkereskedelemben.
Február 11-én a Sotheby’s ugyancsak londoni kortárs árveréséről a brit David Hockney, a második legdrágább élő művész 1966-ban Kaliforniában festett The Splash (Csobbanás) című „medencés” vásznára hívtuk fel a figyelmet. Az előzetesen 20–30 millió fontra tartott festményért indított licit itt azonban érdekes fejleményt hozott: a 20 milliós kikiáltási árra valaki felemelte a tárcsáját a teremben ülők közül, amire egy újabb versenybe szálló telefonos licitáló válaszolt, így az ár 21 millióra emelkedett – és itt rögtön meg is állt.
Mivel újabb ajánlat nem érkezett, a képet leütötték, ami azt jelenti, hogy a licit nyertese a jutalékokkal együtt 23.117.000 fontért (31,1 millió dollár; 9,255 milliárd forint) jutott a festményhez. (Ezzel az összeggel a The Splash a jelenlegi harmadik legdrágább Hockney-munka lett a világon.) És mert a licitnyertes telefonálóval az árverési teremben Jackie Wachter, a Sotheby’s Los Angeles-i irodájának egyik szakértője tartotta a kapcsolatot, a hozzáértők azt feltételezik, hogy a Kaliforniában festett vászon minden valószínűség szerint egy ottani gyűjtő birtokába került, azaz visszatér a „születési” helyére.
És végül a harmadik januárban beharangozott munka, a most csütörtökön a Phillips árverezőház kortárs licitjén kalapács alá került Damien Hirst-alkotás, a Bodies (Testek) című „gyógyszerszekrény” volt, amelyért, mint ezt annakidején megírtuk, 1,2–1,8 millió fontot várt a ház. Ez a tétel végül 1.368.600 fontot (1,79 millió dollár; 550, 9 millió forint) hozott, vagyis az érte megadott összeg, akárcsak a Hockney-festmény esetében, még az előzetes becsértékének a középszintjét sem érte el.
Mindebben pedig néhány borúlátó elemző máris a brexitnek a londoni műkereskedelemre gyakorolt negatív hatását látja körvonalazódni. De hogy vajon tényleg igazuk van-e, azt majd a következő hetek-hónapok londoni árverései fogják csak igazán megmutatni.