A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása február 22-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Németh Zsomborral, Nyári-Nagy Ibolyával, Parti Nórával és Somos Csabával.
Antonio Vivaldinak különös és egyben különleges életútja előtt is tiszteleg a Simplicissimus Kamaraegyüttes a velencei mester 342. születésnapja előtt két nappal tartott hangversenyén. Szólistaként a különböző zenei műfajokban egyaránt kiváló Kiss Diána Ivett operaénekes, az Emberi Erőforrások Fiatal Nemzeti Tehetség Programjának támogatottja, illetve Szovák Petra, a bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem hallgatója is hallható, illetve már befutott művészek – a nemzetközi zenei életben ismert Hatos Cecília és a magát több műfajban képviselő, Junior Prima díjas Vizeli Máté is fellép. Az est házigazdája a Simplicissimus Kamaraegyüttes művészeti vezetője, Németh Zsombor hegedűművész–zenetörténész, akitől azt is kérdezzük, Vivaldi életének, karrierjének mi volt a tragédiája; a megszokott Vivaldi-művekhez képest mit választottak tőle erre az estére, és melyik műnek mi a különlegessége; illetve a vendégművészek hogyan kapcsolódnak Vivaldihoz?
Veszélyeztetett fiatalokkal foglalkozó szakembereknek indított továbbképzést Magyarországon a Cirque du Soleil-jel együttműködésben a hazai Recirquel. A társulat a magyarországi partnere a világhírű intézmény Cirque du Monde elnevezésű szociális cirkuszprogramjának, amely a cirkuszművészet eszközeit alkalmazza a fiatalok személyiségének és szociális képességeinek fejlesztésére. A továbbképzés elsősorban gyakorlott szakembereknek – szociális munkásoknak, pedagógusoknak – szól, de bármely olyan szervezet számára nyitott és ingyenes, amely veszélyeztetett fiatalokkal foglalkozik. A szakemberek a workshop keretében kipróbálhatják, milyen egyensúlyozva végigmenni a kötélen, amelyet társaik tartanak és feszítenek. Ezt a játékot később gyerekeknél is alkalmazhatják munkájuk során. A fiatalok így megtanulhatják, hogyan bízzanak meg másokban, miként segítik egymást egy közösség tagjai, hogyan kell másokkal együttműködni a siker érdekében. Megtapasztalhatják, milyen élmény például, amikor sikerül egy egyszerű zsonglőr trükköt végrehajtani, buzogányt és ördögbotot használni. A cirkuszt több évtizede alkalmazzák szociális területen is, a tapasztalatok szerint az ilyen és hasonló élményt nyújtó kooperációs és ügyességi gyakorlatokkal fejleszthetők azok, akik rosszul teljesítenek az iskolában, nehezen kommunikálnak, vagy traumákat éltek át. A képzés most zajló második részét Tommaso Negri, a Cirque du Monde trénere vezette, aki szerint a jól felépített program, az új módszerek még azoknak is sokat adnak, akik tapasztalt segítők. A kurzuson részt vett a Magyar Zsonglőr Egyesület tagja, Nyári-Nagy Ibolya is, aki élményeit osztja meg a hallgatókkal.
Zach Braff amerikai színész, író vígjátékát tűzi műsorra az Átrium Minden nagyon jó lesz címmel február 22-én, Parti Nóra, Móga Piroska, Brasch Bence és Bányai Kelemen Barna főszereplésével. Az előadásban négy egyedülálló ember találja magát összezárva egy nyaralóban. A hangulat nem éppen felhőtlen, mindegyikük nagy terheket cipel a vállán – az összezártság mindenkiről lefejti az álarcokat, a társas magány nem várt kapcsolatokat és felfedezéseket teremt. Egyetlen óra leforgása alatt sok minden kiderül a szereplőkről; akarva-akaratlan hatással lesznek egymásra, ez pedig mindent megváltoztat, vagy legalábbis más nézőpontba helyez. A humorban sem szűkölködő dráma a magány témája mellett a hittel és egyéb lelki kapaszkodókkal kapcsolatos attitűdöket is körbejárja. A próbafolyamatról, színház és anyaság együttállásáról Parti Nórával beszélget Jónás Ágnes.
Chanson – dal, vagyis ének, többnyire zongorakísérettel. Mást értettek sanzon alatt a reneszánsz korban, amikor énekesek adták elő, mást a trubadúrok, amikor szerelmes témájú dalaikat énekelték rögtönzött hangszerkísérettel, mást Chopin, aki zongoraműveket nevezett így – és persze megint mást értünk alatta mi, akik például Edith Piafhoz kapcsoljuk. Természetesen a sanzon műfaja most is népszerű, és folyamatosan változik, a kortárs zeneszerzők is szívesen dolgoznak vele. Chansonok és Balladák címmel például izgalmas koncertélményben lehet részünk a Nemzeti Énekkarral február 26-án az Olasz Kultúrintézetben: a hangversenyen a lírai sanzonok mellett a drámai erejű balladák hallhatók.
A klasszikusnak számító Ligeti-mű, a Pápainé és Hugo Wolf német nyelvű balladája mellett megszólal Pertis Jenő kompozíciója. A koncerten közreműködik Bizják Dóra zongoraművész, a Nemzeti Énekkar korrepetitora. A chansonok és balladák magyar szövegét és a verseket Dunai Tamás színművész előadásában hallhatjuk. Az est karmesterét, Somos Csabát, a Nemzeti Énekkar karigazgatóját arról is kérdezzük, milyen személyes kapcsolódása van az est programjában szereplő művekhez, szerzőkhöz; mi volt a tematika alapja; mi adja a sanzon és a ballada együttes megjelenítését erejét; a vendégművészek, Bizják Dóra és Dunai Tamás mikor, hogyan kapcsolódik be az egyes elemekhez?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2020. február 23-án, vasárnap este hét órától kerül sor. Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is. A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.