Javában zajlik már, és még február 6-ig tart a Sotheby’snek az az online árverése, amelyen Pablo Picasso 153 alkotását kínálják a gyűjtőknek. Csakhogy ezúttal nem festményeket, vagy grafikákat lehet megszerezni a katalán mestertől, hanem tányérokat, kancsókat, vázákat – vagyis kerámia-munkákat. Ezek egyfelől különleges darabjai az életműnek, másfelől pedig sokkal olcsóbban lehet hozzájuk jutni, mint a kiemelkedő Picasso-festményekhez.
Mint ismert, Pablo Picasso (1881–1973) mindeddig nyilvános árverésen legdrágábban elkelt festményéért, a Les Femmes d’Alger (Version O) (Algériai nők – O változat) című, 1955-ben festett képért 2015 májusában a Christie’s New York-i árverésén 178.365.000 dollárt (48,819 milliárd forint) fizetett ki valaki, amivel ez ma a világ árverésen a második, ha pedig a nyilvánosságra került magánüzleteket is nézzük, akkor a hatodik legdrágábban elkelt műalkotása. De ezen a szerzői csúcson kívül is még további bő háromtucatnyi Picasso-munka szerepel a 30 millió dollárnál magasabb áron elkelt művek toplistáján.
A mostani online árverés kínálatban szereplő kerámia-tárgyak átlagos becsértéke viszont mindössze néhány ezer font, a legtöbbre tartott néhány darab felső becsérték-határa is „csak” 20.000 és 35.000 font között húzódik, de van olyan tétel is, amelyik 500 fontos kikiáltási áron indul, vagyis szerencsés esetben akár már ennyiért is elvihető. A legtöbb darab festett tányér, de vannak plasztikusan megformált, például arcot mintázó tányérok, illetve különböző figurális – például baglyot, vagy kacsát mintázó – kancsók és vázák is.

A kollekció azért is érdekes, mert nem más, mint Picasso unokája, az 1950-ben Paulo Picasso lányaként született Marina bocsátja áruba, vagyis olyan tárgyakról van szó, amelyek elkészülésük óta a család birtokában voltak, és még soha nem kerültek ki a piacra. Picasso 1973-ban végrendelet nélkül halt meg, örökségét leszármazottai között egyenlő részekre darabolva osztották fel, így Marinához is mintegy tízezer darab Picasso-alkotás került. Ezekből az unoka – aki 2001-ben megjelent visszaemlékezéseiben igencsak erős kritikával illette nagyapját, aki szerinte teljesen tönkretette a gyermekkorát – már korábban is többször adott el jelenős, akár több tízmillió dolláros festményeket is.
A mostani kínálatban van egy tíz tányérból álló, fekete alapon festett készlet (ennek becsértékét a ház 24.000–32.000 fontban adta meg), és számos olyan tányér is, amelyekre a művész kedvenc bikaviadal-jeleneteit vitte fel pár jellegzetes vonással. Ilyen darabok legutóbb 2018-ban szerepeltek a Sotheby’s ugyancsak online, és ugyancsak speciálisan Picasso-kerámiákat kalapács alá vitt árverésén nagyobb számban, és ott darabonként 3750 és 9375 dollár közötti árakon keltek el. Azon az árverésen a legmagasabb ár egyébként 21.250 dollár volt.

Most viszont egy Visage (Arc) című, 1965-ben festett tányért 25.000–35.000 fontra, egy négyszögletes csempére festett, Visage Soleil (Nap-arc) című kerámia-alkotást 10.000–15.000 fontra becsül a ház. Az utolsó tétel pedig egy másfajta különlegesség, ami azonban kapcsolódik az előzőekhez: ez ugyanis Alain Ramiénak 1988-ban a Galerie Madoura kiadásában a francia mellett angol nyelven is megjelent Picasso – Catalogue of the edited ceramic works 1947–1971 című katalógusa, amely felsorolja Picasso összes ilyen jellegű munkáját; ezért a könyvért most a Sotheby’s 800–1200 font körüli összeget vár. (Amúgy gyakran szokott szerepelni különböző online könyv-aukciókon is.)

És ha már mindeddig egy online Sotheby’s-áverésről beszéltünk, akkor végül említsük meg azt is, hogy a LiveAuctioneers, a világ legnagyobb képzőművészeti online piactere éppen a napokban tette közzé a 2019. évi jelentését: ebből az derül ki, hogy a cég az előző évhez képest 31 százalékkal növelte az általa a világhálón értékesített műtárgyak számát, valamint hogy tavaly több mint 18,5 millió új látogatót fogadtak virtuális árverezőházukban. Vagyis jól látható: az online kereskedés egyre jelentősebb szerepet tölt be a műtárgypiacon is.