A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása február 29-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Bán Bálinttal, Balogh Endrével, Hamar Dániellel és Petrovics Eszterrel.
- hirdetés -

Bán Bálint, a Thália Színház fiatal színésze a színészi hivatásban elsősorban a jelenidejűséget szereti. Azt a fajta jelenlétet, amikor a színész képes a pillanatban létezni, képes eljutni önmagáig, önmaga legbelső fájdalmáig vagy öröméi. Úgy érzi, ereje és teljesítőképessége teljében van, nyitott az új lehetőségekre és feladatokra. Nemsokára filmet forgat, következő bemutatója a Jurányi Inkubátorházban lesz látható, egy húsba vágó kérdéseket feszegető háromszereplős előadásban, a Mady Baby-ben, amely bepillantást enged korunk balkáni romantikájába, és három fiatal egymásrautaltságára fókuszál.
Varga Péter, a Prae irodalmi és kultúratudományos folyóirat főszerkesztője, Péczely Dóra, a Prae Kiadó szerkesztője és Balogh Endre, a Prae irodalmi folyóirat alapító-főszerkesztője mertek kicsit álmodni. Igen, kicsit, ugyanis november 16-án megnyitották a Kis Présházat, amely bensőséges hangulatú, nem túl nagy alapterületű kávéház és szórakozóhely a Bartók Bála út 44. szám alatt, ahol többek között felolvasóesteket, lapszám- és könyvbemutatókat, irodalmi vacsorasorozatot tartanak. A hely varázsáról és a programokról Balogh Endrével beszélgetünk.
Az Amadinda és a Muzsikás együttes zenei együttműködése öt éve tart. Az Amadinda 30. születésnapjára hívta meg először a Muzsikás együttest, majd a koncert sikerén később további közös hangversenyek születtek. A Muzsikás emlékezetes karácsonyi koncertjén, 2017. december 28-án a Müpában az Amadindával közösen előadott dalokat rögzítették is.
A Fonó kiadásában nemrég megjelenik CD formátumban, de elérhető digitális felületeken is, sőt, a Budapest Vinyl gondozásában ennek az anyagnak egy változata kis példányszámban bakeliten is megjelenik.
„Ez a két nagyszerű és világhírű, mondhatjuk, hogy minden tekintetben kultikus együttes, éppúgy testvéri, testvéries viszonyba került egymással az évtizedek során, mint az általuk megszólaltatott muzsika mögött lüktető számos minőség, azaz kulturális hasonlóság és azonosság. A zene szerencsére alkalmas arra, hogy összekösse azt, ami vagy elszakadt, vagy még nem is talált egymásra, és néha a formai különbözőségekről is kiderül, hogy nincsenek is olyan távol egymástól” – olvasható a lemezborítón.
A Párhuzamok és kontrasztok című lemez kapcsán Hamar Dánieltől, a Muzsikás együttes tagjától azt is kérdezzük, mi volt az a szikra, amit mindannyian megéreztek a másikban és ami már évek óta újra és újra összehozza a két formációt; mondhatjuk-e azt, hogy e lemez egyértelműen megmutatja, hogy a világzenei és a magyar dallamokkal dolgozó formációk egy közös, elvont, filozofikus tartalmat is közvetítenek? Hogyan, milyen témák mentén kezdték el közös összerakni a CD anyagát, mi inspirálta őket?
Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző, zenepedagógus és népzenekutató halálának évfordulója előtt tiszteleg a március 12-től a mozikba érkező, A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba. Petrovics Eszter filmjének főszereplője Ránki Fülöp zongoraművész és Devich Gergely csellóművész, akik a 2019-ben újból megrendezett hangverseny során barátaik, a Kruppa Kvartett közreműködésével nemcsak gyönyörűen megszólaltatják Kodály darabjait – köztük az I. vonósnégyest, a Kilenc zongoradarabot és a Szonáta gordonkára és zongorára című művet –, de a koncertre való felkészülés során Kodály fiatal éveihez köthető helyszíneken barangolva izgalmas gondolatokat is megosztanak egymással és a nézőkkel a zeneszerző életéről és műveiről. A film érdekessége, hogy minden információ Ránki Fülöp és Devich Gergely párbeszédeiből derül ki.
A filmben Kodály írásai belső monológként hangzanak el Kaszás Gergő színművész előadásában, emellett archív rádiós anyagok felhasználásával megszólalnak pályatársak és tanítványok is, többek között Ferencsik János, Vikár László, Doráti Antal, Molnár Antal és Szokolay Sándor. Petrovics Esztertől azt is kérdezzük, hogyan alakította ki a film struktúráját, mi volt koncepciójának központi eleme; mit jelent számára Kodály és az ő különleges világa; hová utaznak a filmben, és mi az, amit egyáltalán nem tudunk Kodályról, pedig meghatározta az életét?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2020. március 1-jén, vasárnap este hét órától kerül sor. Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is. A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.