• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Papageno Klasszik Színház Zene Címlap

Falvay Attila, Járó Zsuzsa és Novotny Anna a Papageno Klasszik következő vendégei

Szerző: Papageno2020. március 20.
Facebook Twitter E-mail

A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása március 21-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Falvay Attilával, Járó Zsuzsával és Novotny Annával.

Antonio Stradivari 1644 körül született a lombardiai Cremonában, Nicola Amatinál tanult, majd 1680-ban nyitotta meg saját műhelyét a Piazza San Domenicón. Hamar kialakult egyéni stílusa, amely Amatiétól leginkább abban különbözött, hogy sajátos faválasztási elvei voltak – egységesítette a fa falvastagságát és hajlítását, és kiemelte a lakkozás jelentőségét –, valamint újfajta csigaformát alkalmazott. Úgy értett a hangszereihez felhasznált fafajtákhoz, mint akkoriban kevesek.

Egyes vélemények szerint Stradivari hangszereinek hangkaraktere a fapácoláshoz felhasznált kvarc-kálium-nátrium keverék eredménye, mások szerint a különleges lakkozás miatt egyedi a hangzása.

Stradivari személyesen utazott el Trentinóba, hogy hangszerei számára a leginkább megfelelő fenyőfákat válassza ki. Az a vidék ma is egyik termőhelye a világ legjobb, húros hangszertestek készítésére alkalmas fáinak. 2006-ban hozták nyilvánosságra német hegedűkészítő mesterek megállapítását, amely szerint a fa szerkezetét bizonyos gombafajokkal történt kezelése is tökéletesíthette erre a szintre a 17. századi cremonaiaknál.

Ide kapcsolódik:
Készül a nagy Stradivarius-hangadatbázis Cremonában

Stradivari legjobb hangszereit 1698 és 1725 között készítette. Becslések szerint több mint 1100 hangszert alkotott – beleszámítva a brácsákat, csellókat, hárfákat, viola da gambákat, lantokat és gitárokat. Az 1730 utáni példányokat valószínűleg már a fiai, Francesco és Omobono készítették.

A Hamma néven ismert Stradivari hegedű csaknem 290 éves. Az 1731-ben készült, a sokáig Dél-Amerikában lappangó hangszert három éve Falvay Attila hegedűművész szólaltatja meg a Nemzeti Filharmonikusok koncertmestereként és a Kodály Vonósnégyes művészeként. Falvay Attilát arról is kérdezzük kétrészes interjúnkban, mi a különlegessége alakját tekintve, hogyan, miben viseli magán a Stradivari-jegyeket, és van-e olyan mű, amit a legszívesebben játszik rajta? Igaz-e, hogy a Hammát nem Antonio Stradivari, hanem fia, Omobono készítette? Hogyan viselkedik a hangszer, ha valaki megszólaltatja; milyen élmény volt, amikor először a kezébe vette?

Ide kapcsolódik:
A Stradivari hegedűk legnagyobb rejtélye

Dennis Kelly Girls and Boys című színdarabját hozta el Magyarországra, a Jurányi Házba Keszég László a  23 perc című monodrámában, ami egy olyan nő életébe enged betekintést, akinek az élettörténetével szinte mindenki tud azonosulni. Érzelmi hullámvasút a dráma, mely letaszítja a közönséget a pokolba, miközben képes megnevettetni – ez természetesen a színésznő,  Járó Zsuzsa  érdeme is. A családon belüli erőszak témáját feszegető előadásról vele beszélgetünk.

Március 11. óta Magyarországon is életbe léptek azok a korlátozások, szigorítások, amely mindannyiunk érdekeit, a járvány terjedésének megakadályozását szolgálják, de ez egyúttal azt is jelenti, hogy a kultúrára éhes-szomjas tömegek kénytelen alternatív és kreatív megoldásokat találni, ha szeretnének továbbra is tartalmas időtöltést. Március 12-én indította útjára Novotny Anna az Élő közvetítések koronavírus idején elnevezésű nyílt Facebook-csoportot, ahol a csoport tagjai nap mint nap értékes színházi előadásokat, továbbá komolyzenei koncerteket tekinthetnek, illetve hallgathatnak meg. Ehhez természetesen fontos, hogy a csatlakozni kívánó színházak, koncertszervezők biztosítsák az élő közvetítést.

Élő közvetítések a nagyvilágból – Időrendben mutatjuk a lehetőségeket.

Az első este magyar idő szerint 18 órától így láthatta a közönség élőben – üres nézőtér előtt – a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának Sirály című előadását. Az élő közvetítést nagy izgalom előzte meg, ugyanis a színtársulat YouTube-csatornájának délután még nem volt meg az 1000 követője, ami a jó minőségű élő közvetítés megvalósításához szükséges, de a Facebook-csoport tagjainak segítségével ez az akadály igen gyorsan elhárult. A csoportnak néhány óra alatt több mint 600 tagja volt, mára ez a szám elérte a 85.000 létszámot. Ez egy közösségileg szerveződő oldal, tehát, bárki ajánlhat online elérhető közvetítést vagy bármilyen kulturális eseményt.

Az adminok csak arra kérik a csatlakozókat, hogy mielőtt posztolnak, keressenek rá, hogy valaki más már nem rakta-e ki a szóban forgó programot, illetve azt is megadják, milyen formában érdemes kirakni az eseményt, hogy áttekinthető legyen az ajánlás.

Novotny Annát arról is kérdezzük, mire számított, amikor elindította a csoportot, mi volt az első program, amire szerette volna felhívni a figyelmet; néhány nap alatt óriási tömeg gyűlt össze, hogyan lehet és kell szabályozni és egyúttal kiszolgálni ezt a közösségi teret? Mire kell figyelnie és mennyire köti le ez a feladat; kik jelentkeztek a kulturális szolgáltatók közül; mi az, amit nagyon szeretne a csoport, és már sikerült megszervezni, illetve mi az, ami még várat magára? Hova fejlődhet egy ilyen típusú kezdeményezés?


A sok zenei csemegével szolgáló műsor március 21-én, szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2020. március 22-én, vasárnap este hét órától kerül sor.

Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is.

 

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

stradivari cremona papageno klasszik klasszik rádió 92.1 falvay attila járó zsuzsa novotny anna élő közvetítés koronavírus karantén
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSemmelweis Ignác előtt tiszteleg a Google
Következő bejegyzés Sir Anthony Hopkins a cicájának zongorázik a karantén alatt – Videó

Ajánlott Bejegyzések

Baranyay László
JM blog

Koncerttel egybekötött metodikai előadást tart Baranyay László

2023. január 30.2 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

2023. január 30.1 perc olvasás
Lukácsházi Győző
Magyar Zene Háza

Lukácsházi Győző emléknap a Zene Házában

2023. január 30.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.