A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása
március 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Balázs Zoltánnal és
Herczku Ágnessel.
A Maladype, az egyik legprogresszívebb hazai független társulat legutóbbi
bemutatójához igazán különleges teret választott: a Fészek Művészklub
színháztermét, ahol január 25-én mutatták be Witold Gombrowicz magyarul legtöbbet
játszott drámáját, az Yvonne, burgundi hercegnőt. Gombrowicz hőseinek alapvető,
belülről fakadó igyekezete: mindenáron megtalálni egymást. Gombrowicz számára a
mű befogadójának különös jelentősége van, legfőbb fórumnak tekinti: a kezdetektől
fokozott érdeklődést tanúsít a narrátor és a közönsége közti sajátos kapcsolat iránt.
Kétrészes interjúnkban a rendhagyó, közönség bevonásával zajló előadásról, az
előadásban szereplő színészek technikájáról a társulat vezetőjét, Balázs Zoltánt
kérdezzük.
Herczku Ágnes és Nikola Parov nemrég új lemezt jelentetett meg Kamara címmel. Az anyag a Kárpát-medence és a Balkán szebbnél szebb dalait dolgozza fel, ebből merítettek magyar, szlovák, horvát és bolgár dallamokat. A Fonó Budai Zeneház gondozásában megjelent albumon az alkotópáros mellett hallható Fekete Márton, Hegedűs Máté, Molnár Péter, Herédi Zsombor, Pálházi Bence, akik 6–7 éve játszanak már Parovékkal. Népzenében és világzenében is jártas muzsikusok dolgoztak a Kamarán, de vendégzenészeket is meghívtak az alkotók: Vizeli Máté, Kuczera Barbara és Bognár Szilvia segítette a barokk hatásokat bemutató népzenei album létrejöttét.
Herczku Ágnes már gyermekkorában is vonzódott a népzenéhez, de először táncosként a Honvéd Együttes tánckarába került, ahol a tánccal párhuzamosan kezdődött el énekesi pályafutása. Zenei karrierjét 1998-ban kezdte, gyorsan eljutott a csúcsra, és ma már a hazai népzenei, világzenei élet egyik legkiválóbb tehetségű énekesnője. Többszörös Fonogram- és eMeRTon, valamint Liszt-díjas.
Nikola Parov bolgár származású zenész 10 éves kora óta él Magyarországon, már ifjú korától népzenével, világzenével foglalkozik. A balkáni, az ír, a kelta folk mellett a magyar és a környező szláv népek muzsikája is megihlette, alkotói folyamatának része a népzene történetének kutatása. Herczku Ágnessel gyakran dolgoznak együtt még élő, népzenét játszó, autentikusnak számító népi énekesekkel, zenészekkel is.
Herczku Ágnest arról is kérdezzük, mire utal a cím; mi volt az elsődleges cél a dalok kiválogatásánál; merre indultak egy történeti szempontból, és mely szakaszt öleli fel ez az anyag? A barokk hatás és a vonószene, valamint a dalok szövege hogyan tud harmonikusan megnyilvánulni, mire utalnak a szövegek? Kik a vendégzenészek? Mennyire ismertek vagy ismeretlenek ezek a dalok a közönség számára?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2020. március 15-én, vasárnap este hét órától kerül sor. Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is. A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.