• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

Ókori drámatrilógia ihlette Bacon-triptichon kerül kalapács alá

Szerző: Martos Gábor2020. március 14.
Facebook Twitter E-mail
Francis Bacon: Aiszkhülosz Oreszteiája inspirálta triptichon – forrás: Sotheby’s
Francis Bacon: Aiszkhülosz Oreszteiája inspirálta triptichon – forrás: Sotheby’s

A Sotheby’s május 13-i New York-i árverésének minden bizonnyal legnagyobb érdeklődéssel várt sztártétele egy Francis Bacon-triptichon lesz: az ókori görög szerző, Aiszkhülosz Oreszteia című drámatrilógiája által inspirált nagyméretű alkotásért a ház nagyjából 60 millió dollárt remél – ez az összeg azonban még mindig messze alatta van a művész eddigi legmagasabb aukciós árának.

Francis Bacon (1909– 1992) brit festő számos egyéb munkája között összesen huszonnyolc darab triptichont, vagyis egyenként három képből álló festmény-együttest készített. Az első ezek közül az az 1944-ben festett Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion (Három tanulmány a keresztre-feszítéshez) című volt, amelyet először 1945 áprilisában mutattak be a londoni Lefevre Galleryben, és amely akkora sikert aratott, hogy alkotóját egy csapásra a háború utáni legismertebb brit művésszé tette.

Francis Bacon: Három tanulmány a keresztre-feszítéshez – forrás: Wikipedia

A képet a kiállításon a művész akkori barátja, patrónusa és szeretője, Eric Hall (1890–1959) üzletember vásárolta meg, aki aztán (miután 1950-ben szakítottak) 1953-ban a festő több más alkotásával együtt ezt a munkát is a Tate Gallerynek adományozta, ahol azt ma is őrzik.

Bacon a következő nagy „triptichon-sikerét” 1989 májusában érte el, amikor is ő lett a legdrágábban eladott élő művész a világon, miután Triptych, May–June 1973 című, három úgynevezett „fekete triptichonjának” egyikét, amelynek mindhárom szárnya az egy közös utazásuk alkalmával egy párizsi fürdőszobában öngyilkosságot elkövető haldokló szeretőjét, George Dyert (1934–1971) ábrázolja, a Sotheby’s árverésén 6,27 millió dollárért vette meg Esther Grether svájci üzletasszony és műgyűjtő. (Érdemes megjegyezni, hogy ezt megelőzően Bacon ár-rekordja „mindössze” 1,76 millió dollár volt, amelyet 1987 májusában ért el.)

Francis Bacon: Triptichon, 1973. május–június – forrás: Wikipedia

Legutóbb pedig 2017 novemberében New Yorkban a Sotheby’snél került kalapács alá egy Bacon triptichon: az 1966-os Three Studies of George Dyer (Három tanulmány George Dyerről) című festmény-együttes – 35 és 45 millió dollár közötti előzetes becsérték után – végül 35,5 milliós leütést, vagyis a jutalékokkal együtt 38.614.000 dolláros árat ért el (10,211 milliárd forint).

Ami pedig a most a Sotheby’s kínálatában feltűnt alkotást illeti: az 1981-ben készült Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus (Aiszkhülosz Oreszteiája inspirálta triptichon) című munka a hatodik olyan hármas-kép, amelyik valaha is árverésre kerül a művésztől. A Krisztus előtti 5. században élt drámaszerző három önálló színdarabjából (Agamemnón, Áldozatvivők, Eumeniszek) álló trilógia inspirálta festményt legutóbb a párizsi Pompidou Centre idén január 20-án bezárt nagyszabású Bacon-kiállításán lehetett megtekinteni; a mű tulajdonosa, az 1939-ben született norvég ipar-, ingatlan- és hajómágnás, Hans Rasmus Astrup, a világ egyik legjelentősebb műgyűjtője nyilván nem véletlenül ezt a pillanatot tartja alkalmasnak arra, hogy a művet – amelyet 1984-ben vásárolt a londoni Marlborough Fine Artban – áruba bocsássa, hiszen a képet a kiállításon rengetegen látták és nyilván a gyűjtők figyelmét is alaposan felkeltette.

Francis Bacon: Három tanulmány Lucian Freudról – forrás: Wikipedia

Astrupnak egyébként egy saját magán-múzeuma is van Oslóban: az Astrup Fearnley Museetben a tulajdonos több mint ezerháromszáz modern és kortárs műalkotása látható, és a gyűjtő azt is bejelentette, hogy a Bacon-képből származó bevételét is az az általa 2013-ban a vagyonából létrehozott alapítvány fogja megkapni, amelyik a múzeum működtetését és gyűjteményének bővítését finanszírozza. Az „Oreszteia-triptichonért” amúgy a Sotheby’s az előzetes becslések szerint kereken 60 millió dollár (18,163 milliárd forint) körüli összeget vár.

Francis Bacon: Aiszkhülosz Oreszteiája inspirálta triptichon – forrás: Sotheby’s

Francis Bacon egyébként ma az egyik leginkább keresett és egyben a legsikeresebb alkotó a világ műtárgypiacán, akinek munkái rendszerint nagyon nagy pénzekért cserélnek gazdát: jelenleg tizenkilenc képével szerepel a 30 millió dollárnál magasabb áron elkelt műtárgyak listáján. A legtöbbet mindeddig a Three Studies of Lucian Freud (Három tanulmány Lucian Freudról) című, 1964-ben készült triptichonjáért fizettek: a Christie’s 2013. novemberi New York-i árverésén 85 millió dolláros előzetes becsérték után, 80 millió dolláros kikiáltási árról indítva a liciteket 127 millió dolláron ütötték le, vagyis a jutalékokkal megemelve végül is 142.405.000 millió dollárt (31,7 milliárd forint) fizettek ki érte. És mivel ugyanez a kép 1967-ben még csak mindössze 2850 dollárért cserélt gazdát, vagyis bő negyvenöt év alatt csaknem megötvenezerszerezte (!) az értékét. Aligha lehet ez rossz előjel a most árverésre kerülő Bacon-triptichon beadójának…

görög ókor sorozat bacon kép sotheby's francis bacon
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés#láthatónakmaradni – Ne hagyjuk magukra a művészeket!
Következő bejegyzés Itt olvashat könyveket ingyenesen

Ajánlott Bejegyzések

Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás
Kern András
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.