• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Színház Zene Címlap

Zenemű a levéltár mélyéről – Újkori, magyar vonatkozású világpremier a BTF-en

Szerző: Papp Tímea2020. március 9.
Facebook Twitter E-mail
Antonio Draghi: Az átkozott sietség - forrás: BTF

Az Antonio Draghi partitúra facsimiléjén remekül látszanak a bordó gyöngybetűk: Gli aborti della fretta – Az átkozott sietség. A mű legfőbb érdekessége eredeti bemutatója: 1681. november 18-án Ödenburgban, azaz Sopronban tartották, a pestisjárvány miatt Pozsonyból oda áthelyezett országgyűlés alatt. Azon a diétán választották nádorrá Esterházy Pál herceget, a Harmonia caelestis szerzőjét. A mű ezúttal a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjában hallható április 11-én a Kiscelli Múzeumban.

Ondřej Macek cseh muzikológus, csembalóművész és karmester Bécsben, az Osztrák Nemzeti Könyvtárban folytatott kutatásai közben talált rá Antonio Draghi „magyar” művére. A teljességében fennmaradt, komolyabb rekonstrukciót nem igénylő partitúra a zenei gyűjtemény azon részében rejtőzött, amely az I. Lipót (1640–1705) udvarában született operákat, oratóriumokat, kantátákat és egyéb műveket tartalmazza. Nyitánya nincs, ami abban a korszakban teljesen bevett szokásnak számított, a komponisták ugyanis könnyedén kölcsönöztek maguktól előjáték gyanánt például egy oda passzoló már meglevő szimfóniát teszi hozzá.

Ondřej Macek 1991-ben alapította meg és azóta is vezeti Hof-Musici régizenei együttest.

 

Repertoárjukon nem csupán a barokk sztenderdjei szerepelnek, hanem ritkán játszott darabok és igazi kuriózumok is, köszönhetően a karmester kutatói ambícióinak, valamint annak is, hogy szorosan együttműködnek a Český Krumlov-i kastéllyal, a Barokk Színházi Alapítvánnyal. A kastélyszínházban, amely a ritka működőképes barokk színházak egyike, rendszeresen tartanak előadásokat. Az április 11-i, Kiscelli Múzeum-beli előadásra Prágában folynak a próbák, majd rövid időre visszatérnek Český Krumlovba, onnan érkeznek a parádés jelmezkollekcióval Budapestre.

Lipót német-római császár, magyar és cseh király uralkodása nem nevezhető politikailag sikeresnek, de javára írható, hogy komoly műgyűjtőnek és kultúrafogyasztónak számított. Bécsben egymást érték a fényes ünnepségek, a népes Habsburg-família születésnapjai, névnapjai és persze a protokolláris események, az esküvőktől a díszszemléken át a külföldi vendégek látogatásáig. Ezekre alkalmi darabok születtek, amelyeket díszes kiállításban, gazdag kulisszák között, pazar jelmezekben, a pompás parkokban gyakran tűzijátékkal kísérve adtak elő. Lipót a gyűjteményét csupán befogadóként élvezte, a zenével azonban aktívan foglalkozott, maga is jeles komponista volt, ebben az időben a Hofkapelle jelentős fejlődésen ment keresztül „A darabjai szintén megtalálhatók ebben az igen értékes anyagban. Bár én még nem játszottam vagy vezényeltem I. Lipót-művet, de több kiváló felvétel is elérhető belőlük” – magyaráz rendkívüli lelkesedéssel Ondřej Macek, kulturális kontextusba helyezve a korszakot.

Antonio Draghi: Az átkozott sietség – forrás: BTF

A 1668-ban udvari zeneszerzővé kinevezett Antonio Draghi szóban forgó kompozíciója serenata, az operához és a kantátához közel álló kamaramű. Főhőse egy allegorikus figura, a Sietség. Talán azért, veti közbe a karmester, mert a szerzőnek gyorsan kellett dolgoznia, a zárlatban történik is szövegbeli utalás arra, hogy a Sietség Pannóniából Ausztria felé távozott.

A cikk angol nyelven a Budapest’s Finest kiadványában olvasható.

A darabot Sopronban, Gonzaga Eleonóra november 18-i születésnapja tiszteletére adták elő. (III. Ferdinánd harmadik felesége). A Mantovában született hercegnő és mostohafia, I. Lipót igen jó kapcsolatot ápoltak, köszönhetően annak, hogy Eleonóra szintén nagy zenekedvelő hírében állt, ő kedveltette meg a bécsiekkel az olasz operát. A librettót Niccolò Minato jegyezte, aki 1669-ben érkezett Velencéből Bécsbe, és ott udvari költőként mintegy 170 librettót írt, leginkább az opera seria és a festa teatrale, azaz az alkalmi udvari spektákulumok műfajában jeleskedve.

Antonio Draghi: Az átkozott sietség – forrás: BTF

Sajnos, a bemutató időpontján és helyén kívül más egyelőre nem tudható az előadás körülményeiről, de azt valószínűsíthető, hogy ez volt a második dramatikus jellegű olasz mű, amit Magyarország területén bemutattak. Akkoriban érkezett az opera Itáliából Közép-Európába, ahol helyi komponisták nem voltak. Érdekesség, hogy az elsőt, egy introduzione di ballót szintén Draghi komponálta. A L’albero del ramo d’oro (Az aranyágú fa) címűt három nappal korábban, november 15-én ugyancsak Sopronban, Lipót névnapját köszöntve adták elő.

Antonio Draghi: Az átkozott sietség – forrás: BTF

„Milyen lehetett a színpad? Kik adták elő Az átkozott sietséget? „Konkrétumaink erre nincsenek, csupán sejtéseink. A serenata hordoz drámaiságot, de ne gondolkodjunk operai méretekben. Ehhez a műfajhoz nem szükséges nagy előadói apparátus sem az énekesek, sem a zenekar tekintetében, és szcenikailag, színház-technikailag sem igényel komoly hátteret, így akár ott is előadhatták, ahol a királyi kíséret megszállt. Például egy kastély vagy egy városi palota nagyobb termében, ahol a térbeli teatralitás eleve adott volt az építészeti kiképzés vagy a falak díszítése miatt. Izgalmas kérdések ezek, érdemes lenne magyar levéltárakban is kutatni, arisztokraták korabeli leveleiben, naplóiban, egyéb dokumentumaiban talán nyomokra lehetne bukkanni” – nyit a kutatásnak újabb távlatokat a zenetörténész-muzsikus.

Antonio Draghi: Az átkozott sietség – forrás: BTF

„Kétségtelen, hogy vannak ennek a korszaknak is megkerülhetetlen művei, stabil repertoárdarabjai, már-már slágerei. Egy évben hányszor tűzik műsorra Bach János-passióját? Ezerszer? Természetesen ez nem véletlen, hiszen a világ egyik legcsodálatosabb és legjobban megírt zeneműve. Vagy ott van Vivaldi Négy évszaka, szintén fantasztikus alkotás, népszerűsége indokolt. De emellett rengeteg darab vár felfedezésre vagy újra felfedezésre – elég csak arra gondolnunk, hogy Vivaldi-reneszánszról is csak a 20. század második felétől beszélhetünk –, a barokk tárháza gyakorlatilag kimeríthetetlen” – szögezi le a cseh művész felhívva a figyelmet azokra a nevekre is, amelyek egyelőre csak a zenetörténészek vagy az elhivatottak számára csengenek ismerősen.

opera budapesti tavaszi fesztivál cseh sopron kiscelli múzeum császár btf 2020
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésZseni születik – Bartók férfikarra írt műveit adja elő a Szent Efrém
Következő bejegyzés Kotta- és hangszerkezelő munkatársakat keres az Operaház

Ajánlott Bejegyzések

Isteni végjáték - forrás: Átrium/Pribék Nóra
Intermezzo

Londonban vendégszerepelt az Átrium Isteni végjátéka

2023. január 31.2 perc olvasás
Párterápia 150. - forrás: Orlai Produkció
Intermezzo

150. előadásához érkezik a Párterápia

2023. január 31.1 perc olvasás
Gurubi Ágnes - fotó: Bazánth Ivola
Így írunk mi

Így írunk mi – Új blog indul a Papagenón

2023. január 31.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.