A tánc világnapja alkalmából nem csak videós, de egy rádiós összeállítással is készültünk. Április 30-án 14 órától olyan felvételeket hallhattok a Papageno Rádióban, amelyek a hazai táncélet jeles képviselőinek ízlését tükrözik.
A válogatás összeállításában olyan táncművészek és koreográfusok voltak segítségünkre mint Barta Dóra, Bolla Dániel, Buczkó Martin, Felméry Lili, Gergye Krisztián, Fitos Dezső, Kiss János, Leblanc Gergely és Zsuráfszky Zoltán.
14:00 – Adam: Giselle, részletek (Nürnbergi Szimfonikus Zenekar, Hanspeter Gmür)
14:23 –Richter: Infra 8 (Louisa Fuller, Natalia Bonner, Nick Barr, Ian Burdge, Chris Worsey)
Aki ajánlja: Barta Dóra, a Kecskemét City Balett művészeti vezetője, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház balettigazgatója
„A modern kultúrában átható erővel bíró, a kortárs táncszínházi koreográfusokat rendre megihlető és inspiráló zeneszerzőt választottam, Max Richtert, tőle is az Infra 8 címet viselő művet. Alkotásai már-már a klasszikus zene határán mozognak, posztminimalista szerzeményei által egyaránt szárnyat kap a koreográfus és a táncművész.”
14:27 – Csajkovszkij: A hattyúk tava – szvit (Berlini Filharmonikus Zenekar, Herbert von Karajan)
14:54 – Richter: Lullaby From The West Coast Sleepers (Max Richter)
Aki ajánlja: Bolla Dániel táncművész (Miskolci Balett)
„Ez a dal nagyon megmaradt bennem. A kolléganőmmel, Mohai Cintiával táncoltunk rá egy duettet az Anna Karenina című előadásunkban. A próbák során, akárhányszor gyakoroltuk ezt a részt, mindig teljes csend volt a balett teremben, mert annyira vitt magával minket a szám – meg a többieket is, akik épp nézték a próbát.”
14:57 – J. S. Bach: Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren (Benedikt Kristjánsson, Elina Albach, Philipp Lamprecht)
Aki ajánlja: Buczkó Martin, a berlini Ensemble Terrible társulat alapítója, vezetője, táncművész, koreográfus
15:03 – Stravinsky: Tavaszi áldozat (Philadelphiai Zenekar, Yannick Nézet-Séguin)
Aki ajánlja: Fejes Kitty koreográfus
„Ez az előadás volt az, amit látva, a színház nézőterén, úgy belesüllyedtem a székbe, hogy gyakorlatilag mozdulatlanul néztem végig a Marie Chouinard Company Igor Stravinsky: Tavaszi áldozat zeneművének feldolgozását. Néhány évvel később, csak azért, hogy láthassam Marie Chouinard-t, elmentem Párizsba az együttes táncosválogatására. 150-en voltunk lányok, a világ különböző pontjáról, úgy, hogy a koreográfus egyetlen egy női táncost keresett. Az utolsó háromban voltam, mikor Marie Chouinard kezet fogott velem és gratulált ahhoz, ahogyan akkor és ott, csak neki táncoltam. Nekem az volt A tánc világnapja! A Tavaszi áldozat a mai napon is elementáris erővel hat, dőljenek hátra és élvezzék!”
15:36 – Csajkovszkij: Csipkerózsika-szvit (Berlini Filharmonikus Zenekar, Herbert von Karajan)
15:58 – Geminiani: d-moll Concerto Grosso (Concerto Köln)
16:10 – Wagner: Tannhäuser-nyitány (Bécsi Filharmonikus Zenekar, Sir Georg Solti)
Aki ajánlja: Kiss János, a Győri Balett igazgatója
16:25 – Gesualdo: Tenebrae factae sunt (Nordic Voices)
Aki ajánlja: Kovács Domokos bábszínész, táncos, koreográfus:
„Ha nem tör ki a járvány, most épp Salamon Eszter Heterochrony című előadásával turnéznánk, ennek a zenei anyagából választottam az egyik kedvenc kórusművemet. Állunk a sötétben, nem látjuk egymást, nem érünk egymáshoz, és közben a halálról énekelünk. Számomra mindig katartikus pillanat. Nagyon várom, hogy újra elkezdjünk élni.”
16:31 – Bartók Béla: Allegro barbaro (Bartók Béla)
Aki ajánlja: Zsuráfszky Zoltán, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes művészeti vezetője
16:33 – Ravel: Bolero (New York-i Filharmonikus Zenekar, Pierre Boulez)
Aki ajánlja: Topolánszky Tamás (táncművész, koreográfus, a GG Tánc Eger vezetője):
„Ravel Bolerója a zeneirodalom talán legerotikusabb műve. Zseniálisan építkező hangszerelése és ciklikusan visszatérő, bűvös dallama nem pusztán az emberi ösztönélet genetikailag kódolt ritmikáját, a szerelmi szenvedély mindent uraló, robbanásig feszülő fokozódását jelenti – mint a korábbi színpadi feldolgozások legtöbbjében –, hanem az ember földi létezésének a Mindenség kozmikus méreteihez képest tiszavirágéletűen rövid és máig megmagyarázhatatlan önpusztító csodájára hívja fel a figyelmet. Az önnön létörömeiben felelőtlenül tobzódó emberi faj saját pusztulásába rohan: elhasznált civilizációs hulladékainak hordaléka temeti maga alá. Az egymás számára teremtett kiválasztott férfi és kiválasztott nő szerelmes egymásra találása az egyedüli és kizárólagos záloga jövőnknek. Őrizzük meg a Földön teremtett emberi világot az utánunk következő nemzedékek számára is!”
16:48 – Liszt: 1. Magyar rapszódia (Michele Campanella)
Aki ajánlja: Törteli Nadin táncművész, a GG Tánc Eger tagja
„Minden kedves hallgatónak szívből ajánlom Liszt Ferenc rapszódia-sorozatát, amire a Magyar Rapszódia című előadásunkban volt szerencsém táncolni. Bár mi kivételes helyzetben voltunk, mivel Gábos Judit játékát hallhattuk az előadásban, azért én előszeretettel hallgatom otthon is!”
17:02 – Prokofjev: Rómeó és Júlia, 1. szvit (Skót Királyi Nemzeti Zenekar, Neeme Järvi)
Aki ajánlja: Felméry Lili, a Magyar Nemzeti Balett magántáncosa
17:30 – King Cole: Straighten Up And Fly Right (Robbie Williams)
Aki ajánlja: Leblanc Gergely, a Magyar Nemzeti Balett táncművésze
17:33 – Ifj. Csoóri, Buda Folk Band: Esernyő (Buda Folk Band)
Aki ajánlja: Kocsis Rozi, a győri Vaskakas Bábszínház igazgatója
„A Víz víz-et imádtam nézni! Ennek az Esernyőtáncnak a láttán minden alkalommal jött a bizsergés! Olyan szépek és tehetségesek benne a színészeink – vagy legalábbis én úgy láttam, látom. De nem csak én! Egyszer egy szabadtéri előadás után egy kedves idős házaspárt nem lehetett meggyőzni, hogy akiket a színpadon látott, azok nem a Győri Balett táncosai. Így volt!”
17:38 – A csodálatos mandarin – szvit (Londoni Szimfonikus Zenekar, Sir Georg Solti)
17:56 – Ifj. Csoóri Sándor-Buda Folk Band: Vízbár (Buda Folk Band)
Aki ajánlja: Fitos Dezső és Kocsis Enikő táncos-koreográfusok
„Ezt a zenét ifj. Csoóri Sándor barátunknak, Sündinek köszönhetjük, és a csodálatos Buda Folk Bandnek, akiknek lendületes és izgalmas muzsikájára könnyen jön az ihlete a koreográfusnak, főleg, ha olyan színészekre kell megálmodni mindezt , mint a Vaskakas bábszínház tehetséges, fiatal csapata! Első színházi rendezésünk a Víz, víz, tiszta víz -fröcskölő táncok 18 lábra című előadásunk volt, amelyben a Vízbár zenéje hallható. A vidám, játékos mókázást sose felejtjük, ahogy azt sem, mikor nyílt színen előadás alatt ép bőrrel megúsztuk a rakoncátlan szódás üveg felrobbanásának esetét!”
18:01 – Górecki: Harpsichord Concerto, Op. 40. 2. Vivace (Mahan Esfahani, Concerto Köln)
Aki ajánlja: Gergye Krisztián táncos-koreográfus
„Ezt a zenét eddig két munkámban használtam , az egyik a satyr volt , a másik a Miskolci Balett Harlequinade című előadása … Zseniális, letáncolhatatlan mű, a repetitivitása egy másodpercig sem unalmas, újabb játékos mélységekbe von. Belezuhanni ebbe a zenébe igazi euforikus, érzéki élmény.”